جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۶
کد مطلب: 16298
۰

رتبه ايران بر اساس جديدترين آمارهاي پايگاه جهاني مديريت اطلاعات شاخص هاي نانو

بر اساس بررسي انجام شده توسط پايگاه جهاني مديريت بانک اطلاعات شاخص‌هاي فناوري نانو" Statnano" تا پايان دسامبر 2012، حدود 27 هزارو 350 اختراع مربوط به فناوري نانو، در اداره ثبت اختراعات آمريکا (USPTO) منتشر شده است که بر اساس بررسي‌ها، ايران در بين 30 کشور برتر جهان درحوزه ثبت اختراعات فناوري نانو قرار گرفت. ايران با ثبت بيش از 26 پتنت منتشر شده در زمينه ثبت اختراعات فناوري نانو در بين 30 کشور برتر ، رتبه 29و در زمينه تعداد پتنت هاي پذيرفته شده رتبه 25 جهاني را به خود اختصاص داده است . بر اساس اين گزارش ، آمريکا با 15 هزارو 695 اختراع منتشر شده، 57 درصد از کل اختراعات منتشر شده را به خود اختصاص داده و در جايگاه اول قرار گرفته است. پس از آن کشورهاي ژاپن، کره جنوبي و تايوان در رده هاي دوم تا چهارم قرار دارند. دکتر سعيد سر کار دبير ستاد توسعه فناوري نانو در گفت و گو با خراسان با اعلام اين مطلب از رشد چشمگيرتوليد فناوري و ثبت پتنت دستاوردهاي ايران درجهان طي سال هاي اخير خبر دادو گفت : توسعه شاخص فناوري در حوزه نانو بسيار حائز اهميت است که در اين حوزه 2 بخش شامل پتنت ها و شرکت هاي دانش بنيان مدنظر قراردارد. در اين راستا در سال 2012 در حوزه فناوري نانو، ايران توانست 26 پتنت در آمريکا و اروپا به ثبت برساند که اين رقم 50درصد کل پتنت هاي کشور را شامل مي شود. وي ادامه داد : خوشبختانه بر اساس بر نامه ريزي هاي انجام شده براي توليد فناوري وثبت اختراع جهاني در زمينه نا نو در سال هاي اخير ارتقاي خوبي داشته ايم و در حال حاضر نيز روند رو به رشدي داريم . اين در حالي است که تا پيش از اين ، در رتبه هاي 35و 40 دنيا قرار داشتيم اما خوشبختانه با اجراي برنامه هاي مستمر حمايتي در زمينه ثبت پتنت از سوي ستاد توسعه فناوري نانو در يکي دوسال اخير ،موفق شديم دراين زمينه بسياري از کشور ها را پشت سر بگذاريم .وي با بيان اين که سرعت بخشيدن به روند رو به رشد ثبت اختراعات در حوزه نانو نيازمند حمايت هاي دولتي است ، تصريح کرد : البته با وجود اين موفقيت ها، سهم ايران از کل پتنت هاي جهان زير يک درصد است که بايد با ايجاد طيفي از فعاليت ها، سعي شود اين سهم افزايش پيدا کند و دستاوردهاي ارزشمند متخصصان کشور در جهان به ثبت برسد.


ايران رتبه 9 توليدعلم نانو در جهان را دارد
به گفته سر کار ، در حال حاضر ايران در جايگاه نهم توليد علم فناوري نانو در دنيا ايستاده ، اين در حالي است که در آغاز کار ستاد فناوري نانو، تنها سالانه 8 مقاله بين المللي دراين حوزه توليد مي شد اما در حال حاضر بيش از8 مقاله در روز توليد مي شود که اين جهش قابل توجهي است ضمن آن که  کيفيت مقالات محققان ايراني در حد کشورهاي مطرح همچون دانمارک، هند، تايوان و به مراتب بالاتر از کشورهاي ترکيه و روسيه است. البته از نظر کمي هم تعدادمقالات ايران از کشورهاي روسيه، کانادا و استراليا بالاتراست.


وجود 2900 عضو هيئت علمي در حوزه نانو
وي با بيان اين که در حال حاضر 21 دانشگاه در مقطع کارشناسي ارشد و 11 دانشگاه در مقطع دکترا در رشته نانو فعال هستند، افزود: علاوه بر اين، حوزه فناوري نانو داراي 2هزار و 900 عضو هيئت علمي بوده و تعداد زيادي پايان نامه و مقاله در اين حوزه نوشته شده است. به طور کلي بيش از 12 هزار متخصص فناوري نانو در سطح کارشناسي ارشد به بالا در کشور وجود دارد.


ورود نانو به 8 صنعت کشور
دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانوي معاونت علمي رياست جمهوري از نفوذ فناوري نانو در 8 صنعت در کشور از جمله صنعت خودرو سازي خبرداد وگفت : همچنين در حال حاضر بيش از 200 شرکت دانش بنيان در حوزه فناوري نانو فعال هستند،به نحوي که تا کنون بيش از 150 محصول توسط اين شرکت ها توليد و وارد بازار شده که برخي از آن ها به صادرات هم رسيده است. به گزارش سايت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، بررسي ها نشان مي دهد در رتبه بندي جديد جهاني ،کره جنوبي و تايوان نسبت به سال هاي گذشته يک پله رشد داشته اند، درحالي که آلمان با يک پله نزول در رده پنجم قرار گرفته است. در سال 2012 همچنين بيش از 13 هزارو 350 اختراع گرنت شده مرتبط با فناوري نانو ثبت شده که معادل 7.5 درصد از کل پتنت هاي سال 2012 است. در اين زمينه نيز آمريکا، ژاپن، کره جنوبي و تايوان جايگاه اول تا چهارم را در اختيار دارند.علاقه مندان مي توانند براي مشاهده تعداد پتنت هاي گرنت شده مرتبط با فناوري نانو مربوط به 30 کشور برتر دنيا و سهم پتنت هاي نانو از کل پتنت هاي آن ها در USPTO به پايگاه اينترنتي Statnano مراجعه کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند