سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۹
کد مطلب: 17435
۰
۱

تشخیص آسیبهای مغزی از طریق چشم

چشم ممکن است پنجره ای رو به روح باشد، اما محققان درحال بررسی این موضوع هستند که آیا چشم می تواند دریچه ای رو به مغز هم تلقی شود و به تشخیص صدمات عصب شناختی ناشی از انفجار بمب، آسیب ورزشی و بیماریهای مختلفی از جمله آلزایمر و ام اس کمک کند یا خیر.
چندین نفر از دانشمندان این هفته در جلسه یک سازمان بزرگ بینایی تحقیقاتی اظهار داشتند که اگر نتایج اولیه منتشر شود، این امر میسر می شود که با آزمایشهای ساده چشم برای بررسی سربازان، ورزشکاران و مصدومان تصادف استفاده کرده و تأثیر داروها و سایر درمانها را از چشمهای آنها مشاهده کنیم. درحال حاضر 12 نفر از محققان و متخصصان بالینی در همایش سالانه انجمن تحقیق در بینایی و چشم پزشکی در سیاتل شرکت کرده اند، این همایش تا روز پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
الین پسکیند از دانشگاه واشنگتن با بررسی سربازان جنگی که به طور متوسط 14 انفجار را تجربه کرده بودند به این نتیجه رسید که همگی دارای علایم مشترکی چون از دست دادن حافظه، سردرد، افکار آشفته و زود رنجی بودند.
این درحالی است که پسکیند با استفاده از اسکنهای پیچیده مغزی آسیب وارد شده به مغز این افراد را ثبت کرد و غیر از این هیچ راه ساده تری وجود نداشت تا مشخص شود کدام سربازها در آینده مشکلات شدیدتری چون زوال عقل خواهند داشت.
قطعی ترین آزمایش برای نوع صدمه شدید مغزی برخی از سربازان و یا ورزشکاران را می توان پس از مرگ آنها انجام داد، زمانی که بخشهای مختلف بافت مغزی ته نشینی غیرعادی پروتئینها را نشان می دهند.
دانشمندان اظهار داشتند: با استناد به همین دلایل استفاده از چشمها برای تشخیص بسیار هیجان انگیز است. پس از آنکه بسیاری از سربازان به دکتر پسکیند گفتند که هنگام مطالعه مشکل دارند، وی آغاز به بررسی بینایی آنها کرد و متوجه الگوهای حرکتی غیرمعمولی در چشمان آنها شد.
دکتر رندی کاردون مدیر مرکز چشم پزشکی – عصب شناسی در دانشگاه آیوا و مرکز امور بینایی سربازان اظهار داشت که جای شگفتی نیست که شدت یک ضربه مغزی به قدری بوده است که بر چشمها تأثیر گذاشته است.
چشم از همان بافتی تشکیل شده است که مغز از آن تشکیل شده و نوع سلولهای مغز و چشم یکسان است.
وی اضافه کرد: با اندازه گیری برخی پارامترها در چشم شاید بتوان گفت که در مغز چه اتفاقی در حال وقوع است.
دکتر کاردون با استفاده از یک نوع اسکن چشمی جدید که از آن با عنوان مقطع نگاری همدوسی اپتیکی یا OCT یاد می شود شبکیه چشم سربازانی را که در معرض انفجار قرار گرفته بودند بررسی کرد و متوجه شد که لایه های سلولی آنها باریکتر از حد عادی است.
دکتر آن مک کی از دانشگاه بوستن گفت: در حال حاضر درمانهای موثر اندکی برای آسیب مغزی یا اختلالات مغزی وجود دارد. اسکنهای چشمی می توانند برای بررسی اینکه آیا درمانها موثر هستند یا خیر تأثیرات چشمگیری داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی
ممنون لذت بردم مطلب عالی بود
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...