دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 20213
۰

چرا ما از مار می ترسیم!

وجود مار موجب ترس در میمون و انسان ها می شود و اکنون دانشمندان سلول های مغزی خاصی را کشف کرده اند که در صورت وجود مار به سرعت فعال شده و به نخستی ها هشدار می دهد.به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات منتشر شده در نشریه ساینس ، از شواهد جدیدی پرده برمی دارد که نشان می دهد نخستی ها مهارت های بینایی را تکامل داده اند که آنها را به دیدن سریع مارها، قادر ساخته و موجب می شود از خطری که مارها در جنگل ایجاد می کنند بگریزند.
"لین ایزبل" استاد انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: این یافته تاییدی است بر این که مارها برای تکامل نخستی ها بسیار مهم هستند.
در مغز نورون های خاصی وجود دارد که به طور گزینشی به تصاویر مار واکنش نشان می دهد. تعداد این نورون ها در مقابل نورون هایی که به تصاویر چهره، دست یا اشکال هندسی واکنش نشان می دهد، بیشتر است. "کوان وان لی" از دانشگاه تویاما و محققان دانشگاه برزیلیا می گویند مار سریع ترین و قوی ترین واکنش را در نخستی ها بر می انگیزد. این مطالعه با استفاده از دو میمون جوان که در مزرعه ملی میمون در ژاپن متولد شده اند انجام شده است. محققان معتقدند این میمون ها پیش از این آزمایش هیچ شانسی برای مواجه با مارها نداشتند. دانشمندان با توسل به شیوه های جراحی، میکروالکترودهایی را در بخشی از مغز موسوم به پولوینار که در توجه بصری دخیل است و تصاویر تهدید کننده را به سرعت پردازش می کند، کاشتند.آنها تصاویر رنگی مختلفی را بر روی نمایشگر رایانه به میمون ها نشان دادند از جمله مارها را در موقعیت های مختلف، چهره میمون های تهدید شده، تصاویری از دست میمون ها و تصاویر ساده ای مانند ستاره یا مربع.
مشاهده مارها موجب فعال شدن سریع واکنش های ترس در میمون ها شد که با آنهایی که در واکنش با سایر تصاویری که مشاهده می کردند، ناموازی بود. محققان دریافتند وقتی میمون دستکم یکی از این انواع تصویر را مشاهده کنند، حدود 100 نورون در مغزش فعال می شوند در حالی که 40 درصد - بیشترین واکنش - نسبت به مارها صورت گرفت.
پس از مار، دیدن تصویر چهره با 29 درصد فعالیت نورونی بیشترین واکنش بصری را در مغز میمون ها ایجاد کرد. محققان مدتهاست می دانند نخستی ها توانایی مرموزی در دیدن مارها دارند حتی در محیط های شلوغ و بهم ریخته، این داده ها پاسخ جدیدی به سوال چرایی این امر است. دید و بینایی امری است که نخستی ها را از دیگر پستانداران جدا می کند و ساختارهای بسیاری در مغز ما به بینایی اختصاص یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن