شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۸
کد مطلب: 20308
۱
معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران:

قربانیان‌لختگی‌خون۲برابر‌تصادفات

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ نسبت به خطر شیوع ترومبوآمبولی (لختگی خون در بدن) در کشور هشدار داد و گفت: در همین راستا پروتکل پیشگیری و درمان این عارضه تدوین شده است.

فارس: محمدمهدی قیامت پیش از ظهر امروز در نشست خبری عوارض ناشی از ترومبوآمبولی که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد خاطرنشان کرد: پیشگیری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در نظام سلامت همه کشورها وجود دارد و پیشگیری از عارضه ترومبوآمبولی (لخته شدن در شریان‌ها) به عنوان نخستین عامل کشنده در افراد باید جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه ترومبوآمبولی به شدت قابل پیشگیری است افزود: این عارضه معمولاً در افرادی که به مدت طولانی تحرک ندارند به عنوان مثال برای ساعت‌ها بی‌تحرک در هواپیما می‌نشینند، مادران باردار به ویژه آنهایی که بیماری زمینه‌ای داشته، بچه‌های نارس به دنیا می‌آورند و همچنین مصدومیت‌های دوران حاملگی باعث می‌شود تا ترومبوآمبولی در این افراد بیشتر شیوع داشته باشد.

وی به آماری در این زمینه اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که ترومبوآمبولی دو برابر جمعیت مرگ‌های ناشی از ایدز، سرطان سینه، سرطان پروستات و حوادث جاده‌ای قربانی می‌گیرد و در دنیا ششمین علت مرگ محسوب می‌شود. قیامت افزود: از طرف دیگر اگر پیشگیری را جدی نگیریم 56 درصد افرادی که سکته کرده‌اند در معرض خطر ترومبوآمبولی قرار دارند و 50 درصد افراد تصادفی،35 درصد آنهایی که ستون فقراتشان آسیب دیده و 25 درصد افراد بستری در ICU از خطر ترومبوآمبولی در امان نیستند.

وی گفت: به عنوان نخستین کشور از سال 87 پروتکل پیشگیری از این عارضه را داشته‌ایم در حالی که 40 درصد بیمارستان‌های دنیا چنین دستورالعملی را ندارند و این دستورالعمل در 50 درصد کشورهایی که از اطلاعاتی در این زمینه بهره‌مند هستند اجرا نمی‌شود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین علل بستری مجدد بیمار پس از اعمال جراحی و مراجعه به بیمارستان آمبولی است که اگر به موقع جدی گرفته نشود به مرگ افراد منجر می‌شود.
قیامت در پاسخ به اینکه چه علایمی را باید برای جلوگیری از ترومبوآمبولی جدی گرفت گفت: افرادی که احساس گرفتگی و حساسیت به همراه قرمزی در ساق پای خود دارند باید برای یکسری معاینات و پیشگیری از آمبولی به پزشک مراجعه کنند همچنین افرادی که دچار فشار خون بالا، چاقی و آنهایی که کورتن مصرف می‌کنند نیز باید نسبت به این عارضه حساس باشند چرا که صرف‌نظر از مرگ عوارضی که آمبولی ایجاد می‌کند تا آخر عمر با فرد همراه است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تدوین پروتکل پیشگیری و درمان ترومبوآمبولی و اجباری کردن آموزش‌هایی در این زمینه برای پزشکان در آموزش‌های مداوم بتوان از این عارضه جدی پیشگیری کرد. معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران همچنین از نامگذاری روز 14 آبان به نام روز پیشگیری از ترومبوآمبولی خبر داد و گفت: مردم باید با نشانه‌های این نوع مرگ خاموش آشنا شوند چرا که علاوه بر بی‌تحرکی ممتد، تشدید تشنگی و کم‌آبی در بدن خطر ایجاد ترومبوآمبولی را تشدید می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه برای دستیابی به آمار قطعی مرگ‌های ناشی از این عارضه باید سیستم ثبت در بیمارستان‌ها ابلاغ شود افزود: متأسفانه اغلب بیمارستان‌ها علت مرگ افراد را ایست قلبی ثبت می‌کنند اما ممکن است خود ایست قلبی به دلایلی مانند ترومبوآمبولی یا موارد شبیه به این رخ دهد که باید ثبت شود ولی پزشکی قانونی جدیداً علت مرگ را جزئی‌تر اعلام می‌کند. به گزارش خبرنگار فارس، پنجشنبه 15 آبان سمیناری با عنوان ترومبوآمبولی عوارض و پیشگیری با حضور متخصصان رشته‌های مختلف از ساعت 17 تا 20 در سالن سعدی برج میلاد برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند