شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۶
کد مطلب: 21699
۰

بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان

به گزارش مهر، علی اصغر فانی در گردهمایی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش در باشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه، گزینش حلقه‌ای از حلقات مدیریت در آموزش و پرورش است، خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش شد.

وی گفت: باید برای کسی که می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، مجموعه‌ای از ویژگیها و شاخصها احصاء شده و باید باز تعریفی از ویژگی‌های مورد نظر، متناسب با شرایط و رعایت خط قرمزهای نظام تعریف کنیم.

به گفته فانی، وجود انگیزه در شغل معلمی، داشتن شایستگیهای لازم معلمی از شرایط خوب معلمی است. شایستگیها را باید از نو تعریف کنیم.

میانگین سابقه خدمت در مناطق محروم کمتر از 5 سال است

وی ادامه داد: بحث بوم پذیری به عنوان راهکاری مناسب در خصوص توسعه عدالت آموزشی است. میانگین سابقه خدمت در مناطق محروم کمتر از 5 سال و بعضی جا حتی کمتر از سه سال است و این یک ظلم آشکار است. یکی از مصادیق عدالت آموزشی این است که همه دانش آموزان از معلمین توانمند برخوردار باشند و بومی پذیری می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران و اعضای هسته‌های گزینش سؤالات پژوهش محور را مطرح‌کرد از جمله اینکه بومی پذیری چه تاثیری در فرایند آموزش دارد و چه ویژگی‌های مهمی ایجاد می‌کند؟

وی گفت: بر این اساس باید قدری شرایط را در بومی پذیری، با رعایت خط قرمزها تقلیل بدهیم و بحث بومی پذیری و بومی گزینی باید مورد توجه شما گزینشگران قرار گیرد.

فانی با اشاره سه محور شعار اعتدال، تدبیر و امید در دولت یازدهم خطاب به گزینشگران گفت: باید فکر کنیم این سه شعار چه تاثیری می‌تواند در انتخاب گزینشگران داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وقتی شعاری از سوی مقام معظم رهبری( مدظله العالی) و رئیس جمهور مطرح می شود باید تصویر آن شعار و سیاست را در فعالیتهای خودمان ببینیم.

حق مردم در گزیش باید ضایع نشود

فانی گفت: باید در گزینش حق مردم ضایع نشود و حق الناس را در گزینش رعایت کنیم و کار گزینش یک نوع قضاوت را به همراه دارد و باید حق الناس را در قضاوت مدنظر قرار دهیم و باید نسبت به حق الناس و منابع تحقیقاتی که از آنها پرسش می‌کنیم، حساس باشیم و براساس برخی اطلاعات نادرست ممکن است تصمیمات غلطی بگیرید. بنابراین بر دقت خود بیفزائیم و اصل را بر برائت بگذاریم، اینکه همه خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود، یک اصل اسلامی است.

وزیر آموزش وپرورش تاکید کرد: زیر برگه‌ها را که 3 یا 5 نفر امضاء می‌کنند، بادقت، احتیاط، ترس از خدا و رحمت امضاء کنیم و به افراد فرصت جبران بدهیم. چراکه براساس دستور اسلام، باید مثبت اندیش بوده و گرایش مثبت داشته باشیم و از گرایش ذهن به سمت منفی جلوگیری کنیم.

بازنگری در سئوالات گزینش

وزیر آموزش و پرورش خواستار بازنگری در سئوالهای مصاحبه شد و گفت: این بد است که هنوز سوال‌های 30 سال پیش را بپرسید! کاری کنید مردم همانی که هستند، خودشان را نشان دهند و به این شکل جلوی تظاهر و نفاق را بگیرید، چرا که رفتارهای نفاق آمیز زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. وهن جمهوری اسلامی نباشید، زینت جمهوری اسلامی باشید.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رعایت بی‌طرفی و عدالت در مصاحبه‌ها گفت: در مدیریت منابع انسانی بحثی هست‌ که به آن«خطای هاله‌ای» گفته می‌شود که ویژگی یک فرد به دیگر ویژگی‌هایش غلبه می‌کند، بنابراین مواظب خطای هاله‌ای باشید.

وزیر آموزش و پرورش‌ در پایان، خطاب به گزینشگران چند درخواست تکلیفی مطرح کرد و گفت: از نظر محتوایی باید یک بازنگری صورت بگیرد و بر‌ توانمند سازی نیروی انسانی گزینشگر و تقریب در نگرش ها تاکید کرد .

فانی در این راستا توضیح داد: چند نوع تغییر داریم، تغییر در دانش که از تغییر در بینش آسانتر است، تغییر سوم، تغییر در رفتار است، ممکن است دانش و بینش تغییر کند، اما تغییر رفتار دیرتر صورت می گیرد.

وی گفت: مرحله بعدی تغییر رفتار گروهی است و این مرحله خیلی سخت است و گذاشتن کلاسهای ضمن خدمت، لازم است ولی کافی نیست و این دوره ممکن است منجر به تغییر دانش شود و حال آنکه ما نیاز به تغییر رفتار داریم .

فانی از تقریب در نگرش‌ها به عنوان یک عمل کارساز نام برد و گفت: برای رسیدن به تقریب در نگرشها، باید موافقین و مخالفین باهم بحث کنند تا تقریبا ما را به یک نگرش برساند.

 همچنین وزیر آموزش و پرورش خواستار برگزاری جشنواره سالانه معلمان با جلوه های ویژه، مثبت و دارای ابتکارات خاص شد.

فانی با اشاره به ملاقاتی که با معلم مریوانی داشت، گفت: این معلم مریوانی یکی از این شایستگی‌ها را داراست و معلمانی که از این ویژگی‌ها برخوردارند، بسیارند ولی ما بی‌خبریم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين