جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۹
کد مطلب: 22014
۰

واژه «کودن» عزت نفس کودک را پایین می‌آورد

به گزارش فارس، حجت‌اله فراهانی اظهار داشت: هر فردی خود واقعی و خود آرمانی دارد. خود واقعی برداشتی است که فرد از خود دارد و خود آرمانی چیزی است که فرد از خود انتظار دارد.
وی افزود: هر چه اختلاف بین این دو بیشتر باشد، اضطراب فرد بیشتر می‌شود چرا که خود آرمانی در فرد استرس ایجاد کرده و موجب توقف او می‌شود.
وی ادامه داد: برای رسیدن به آنچه مدنظر ما است باید اهدافمان را تعریف کنیم و در راستای رسیدن به آن گام به گام قدم برداریم. در این خصوص باید اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.
این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: خود آرمانی می‌تواند علاوه بر ایجاد استرس و اضطراب در فرد سکون ایجاد کند، چرا که وی اهداف خود را دست نایافتنی پنداشته و از حرکت باز می‌ایستد.

وی افزود: گاهی ممکن است برداشتی که فرد از وضعیت خود دارد نادرست و منفی باشد در حالی که از نظر دیگران وی صفات مثبت و خوبی دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران پزشکی اظهار داشت: بازخوردهایی که کودک از والدین به ویژه مادر دریافت می‌کند، موجب شکل‌گیری طرحواره‌ها در ذهن او می‌شود.

وی افزود: جهان در درون ما است، ما با برداشت‌های خود زندگی می‌کنیم نه اشیاء در واقع برداشت ما ناشی از تجربه‌هایمان است، بنابراین اگر با برداشت مثبت زندگی کنیم، زندگی مثبت و با نشاطی خواهیم داشت. فراهانی گفت: برخی افراد صفات مثبت خود را فوق‌العاده مثبت و ثبات منفی‌شان را نادیده گرفته یا بر آن برچسب مثبت می‌زنند این افراد دارای عزت نفس متورم هستند. آنها معمولاً غرور را به عزت نفس بالا و خودشیفتگی را نیز به دوست داشتن خود نسبت می‌دهند.

وی افزود: چنانچه والدین موقع تنبیه کودک از صفاتی مانند کودن استفاده کنند، عزت نفس او را زیر سؤال می‌برند که نتیجه آن خود واقعی ضعیف در آینده است. وی ادامه داد: طرحواره‌های اولیه که ناشی از برخورد مادر و کودک است، ریشه همه برداشت‌های او در آینده است که تغییر آن به سختی صورت می‌گیرد.

این متخصص بهداشت روان گفت:‌ در همه ما مغز مفسری وجود دارد که دنیا را برای ما معنا می‌کند. این مغز مفسر از تجربه اولیه یعنی مادر نشأت می‌گیرد. وی افزود: هرچند نمی‌توان ژنتیک را نادیده گرفت اما مغز مفسر بسیار مهم است.
وی افزود: بعد از پدر و مادر همسالان نقش مهمی در برداشت فرد از خودش را دارند.
وی خاطرنشان کرد: بهتر است مادران قبل از اقدام به بارداری در مورد این مسائل آگاهی پیدا کنند تا فرزندان سالمی به لحاظ روانی به دنیا بیاورند چرا که ذهن انسان در 10 سال اول زندگی که تغییرات کیفی دارد، می‌تواند یک عمر زندگی او را رقم بزند و از این حیث مادران باید به این نکته آگاه باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.