جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۱
کد مطلب: 22484
۰

نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي در آموزش و پرورش در حال اجرا است

دكتر ابوالقاسم عيسي مراد روز سه شنبه در همايش مشاوره اسلامي، ايراني در هزاره سوم در محل كانون سميه شهر ري با تاكيد بر اينكه تمامي مدارس بايستي حداقل از يك مشاور آگاه و متخصص برخوردار باشند، اظهار داشت : كمبود مشاور متخصص از سويي و وجود نيروي انساني غير متخصص در امر مشاوره در آموزش و پرورش از مشكلات اين بخش است.

مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش وپرورش تصريح كرد: بهره گيري مفاهيم غير تخصصي مشاوره در آموزش وپرورش،‌ عدم انسجام كامل در ارايه خدمات مشاوره و راهنمايي از ديگر مسايل موجود در امر مشاوره است.

به گفته دكترعيسي مراد، يك مشاور خوب بايستي تمامي فرصت هاي پيش رو را غنيمت شمرده و با مطالعه باورهاي غلط خود را اصلاح و همواره به سمت تخصصي شدن مشاوره گام بردارد. اين مقام مسوول همچنين نامناسب بودن فضاي فيزيكي مراكز و هسته هاي مشاوره، ‌محدوديت امكانات تخصصي مورد نياز مشاوران از ديگر مشكلات موجود در اين زمينه عنوان كرد.

وي افزود: باورمندي و باورسازي، مساله شناسي مشاوره، آسيب شناسي محتوايي در مشاوره با دانش آموزان و توانمند سازي حرفه اي از نظر محتوا بايستي در امر مشاوره مدنظر قرار گيرد. وي همچنين تدوين برنامه پنج ساله، نظام رتبه بندي علمي، تخصصي، آموزشي و تجربي و نيروي انساني، نرم افزار بانك اطلاعات مشاوران و تدوين نظام جامع راهنمايي و مشاوره و جلب مشارمت اساتيد و هيات علمي، استاندارد سازي و تدوين شاخص هاي كيفي براي ارزيابي را از جمله اقدامات در حال اجرا براي بهبود امر مشاوره ذكر كرد.

او اظهار داشت: تلاش مي كنيم فضايي ايجاد شود كه كارهاي علمي بيشتري از سوي مشاوران ارايه و زمينه شكوفايي استعدادهاي نهفته فراهم شود و به همين منظور پشتوانه هاي مادي هم در اين رابطه مدنظر قرار داده ايم.

دكترعيسي مراد خاطر نشان كرد: مشاوران همواره بايستي مخاطب شناسي را محور قرار داده تا به دانش آموز شناسي برسند و همچنين عملكرد پيشگيرانه و نگاه تلفيقي داشته و مسووليت پذير باشند.

وي افزود: مشاوران بايستي همواره بر اساس مدل ايراني، اسلامي خود حركت كرده، البته اين به اين معنا نيست كه از علم روز دنيا بي خبر باشند. وي تاكيد كرد: ارتقاي مدرك تحصيلي مشاوران و مرتبط بودن آن به روانشناسي و مشاوره ، ارتباط داشتن آنان با دانشگاه و مراكز علمي و به روز شدن در امر مشاوره، انتشار در كتب درسي و توجه جدي به پژوهش محوري در مشاوره بايستي همواره مورد توجه جدي قرار گيرد.

عيسي مراد تصريح كرد: بايستي مشاوران نظريات ديگر نظريه پردازان را هم مورد بررسي و مطالعه قرار دهند تا با آنچه كه از مذهب ودين وهويت ايراني بودن خود كسب كرده اند مورد مقايسه قرار داده و به ماهيت واقعي آنچه كه در احاديث و آيات وروايت آمده پي برده و با تاسي از آن به سوي چشم انداز اسلامي مورد نظر خود گام بردارند.

مدير كل امور تربيتي و مشاوره اي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه مشاور بايستي يك نگاه تعديلي و متعادل داشته باشد، اظهار داشت: نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي بر اساس نظام تحول بنيادين در حال اجرا است.

دكترعيسي مراد نگاههاي، منظومه اي، جامع و سيستماتيك، حلقوي و ابعادي به مشاوره را از جمله ديدگاههاي نظام مشاوره ذكر كرد و گفت: برخورداري از نگرش مثبت و خوش بينانه نزديك با واقعيت، نگاه دقيق به تحول بنيادين به عنوان نقشه راه مشاوره، نگرش تلفيقي و دانش آموز محوري از جمله اولويت هاي جامع در امر مشاوره است.

وي همچنين نگاه بر اساس مدل هاي جديد مشاوره اي و پيشگيرانه و كسب آموزش هاي مختلف از جمله آسيب شناسي و رصد آمار واقعي و نگاه تخصصي علمي و پژوهشي به مشاوره، نگاه خلاقانه به مشاوره و تكنولوژيكي را از ديگر اولويت ها در امر مشاوره بيان كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .