شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۷
کد مطلب: 22546
۱

عوامل و راه‌های درمان افسردگی

شراره قوامی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بعضی از موقعیتهای باریک زندگی تنها واکنش سالم بشر، افسردگی است، اظهار کرد: احتمال اینکه هر فرد در طول عمر خود به افسردگی، دچار شود، به طور متوسط 15 درصد است که در این بین سهم خانم‌ها دو برابر آقایان است.
وی افزود: یکی از رایج ترین بیماری های نوع بشر که موجب مراجعه به پزشک می‌شود، افسردگی است که شش درصد از افراد به آن مبتلا هستند. این مشاور، تصریح کرد: به طور کلی زمانی از افسردگی به عنوان یک بیماری یاد می‌ شود که موجب افت قابل ملاحظه‌ای در عملکرد شغلی، تحصیلی، اجتماعی یا خانوادگی انسان شود و یا آرامش درونی او را به طور بارزی برهم بزند.

وی بیان کرد: در زمان ابتلا به افسردگی فرد دچار غم و اندوه نسبتاً طولانی شده و با حالت گیج و کسل به نظر می رسد، تمایل شدیدی به تنهایی داشته و به تبع تمرکز حواس ندارد، همچنین اختلال در خواب بروز خواهد کرد و اصولاً ناامید است. قوامی با ذکر این نکته که افسردگی با غمگینی متفاوت است، گفت: غمگینی یعنی ناخشنودی یا نارضایتی موقعی که کارها بر وفق مراد نیست، اما افسردگی حالتی است که بر کیفیت خلق شخص تأثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک او را از خوی و از محیطش دگرگون می‌کند.

این مددکار اجتماعی با تأکید بر اینکه افسردگی معمولاً با اختلال در تعادل شیمیایی مغز پیش می‌آید، عنوان کرد: گاهی اوقات به دلیل یک ناراحتی جسمی، همانند کم کاری تیروئید‌ یا استعداد ارثی زمینه های ابتلا به افسردگی تشدید می شود.

وی با بیان اینکه زخم‌های روانی نیز مانند زخم های جسمی برای ترمیم شدن نیاز به فرصت دارند، گفت: کاهش یا از بین رفتن احساس خوشحالی، اختلالات خواب، از دست دادن اعتماد به نفس و ناتوانی در درک واقعی وضعیت خود، نداشتن انرژی، خستگی، مردم گریزی، کاهش میل و قوای جنسی، بی اشتهایی و کاهش وزن، ترس، زود رنجی و ناراحتی جسمی بدون علت معلوم و عدم تمرکز مهم‌ترین علائم بروز افسردگی در یک شخص است.

قوامی با ذکر این نکته که شدت حملات افسردگی به سه درجه افسردگی ساده، حاد و بهت زده تقسیم بندی می‌شود، ادامه داد: این سه حالت از یکدیگر جدا نبوده، بلکه تا حدی در یکدیگر نیز ادغام می‌شوند. وی اولین درجه افسردگی را نوع ساده آن دانست و تصریح کرد: در این حالت فرد تا حدی غمگین و مضطرب است و نسبت به مسائل زندگی بی‌علاقگی و بی تفاوتی مشهود، از خود نشان می‌دهد.

این مشاور، حالات بارز افسردگی نوع حاد را نیز استیصال، به بن بست رسیدن در زندگی، غم سنگین، احساس درماندگی و بیچارگی بسیار شدید دانست. قوامی با بیان اینکه افسردگی بهت زده آخرین مرتبه افسردگی است، ادامه داد: این حالت شدیدترین درجه افسردگی است و فقط در تعداد کمی از افراد دیده می شود و در صورت عدم درمان آن، فرد مدت‌ها بی حرکت و بدون هیچ گونه واکنشی خواهد ماند.

این مقام علمی با تأکید بر اینکه علائم به طور مشخص در ظاهر، خلق، علائق و افکار فرد رخ می‌دهد، اظهار کرد: ظاهراً حرکات تکلمی کند است که ممکن است با بی‌قراری و ناتوانی برای احساس آرامش همراه باشد. وی با اشاره به اینکه، خلق پایین از غمگینی عادی متفاوت است، افزود: در این حالت، بیمار گاهی احساس می‌کند که ابر سیاهی بر تمام فعالیت‌های ذهنی او سایه افکنده است.

قوامی فقدان علاقه و لذت را منجر به پرهیز از فعالیت‌های اجتماعی اعلام و بیان کرد: با بروز تفکر بدبینانه فرد در ارتباط با زمان حال، خود را شکست خورده در همه چیز می‌داند و در ارتباط با زمان گذشته خود ملامتگر و در ارتباط با آینده همیشه منتظر بدترین شرایط خواهد بود.

این مقام علمی با اشاره به اینکه درمان افسردگی باید در اسرع وقت صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: استفاده از درمان های دارویی ضد افسردگی و روان درمانی در کنار تعدیل شرایط اجتماعی و اقتصادی به نحو مناسب می‌تواند به بهبود شرایط فرد منجر شود.

قوامی در پایان با تأکید بر اینکه برای بهبود افسردگی باید سعی کرد همیشه مشغول بود، یادآور شد: فرد باید تلاش کند تا خونسردی به همراه روی خوش را تمرین کند و با لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت بپذیرید که افسردگی نیز نوعی بیماری است و حال خاص خود را دارد، همچنین از همه مهم‌تر در مصرف دارو به پزشک خود اعتماد کنند و بدون مشورت با پزشکان مصرف آن را قطع نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو