سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۱
کد مطلب: 22671
۰
۲
رئیس انجمن پزشکان قانونی عنوان کرد:

تشخیص علت مرگ با استفاده از کالبدگشایی مجازی

ضرورت حضور پزشکان قانونی در بیمارستان‌ها
حسن توفیقی در گفت‌وگو با فارس به روش‌هایی که امروزه برای سهولت در تشخیص علت وقوع جرم یا وقوع مرگ در حوزه پزشکی قانونی کشف شده، گفت: کالبد شکافی مجازی یکی از اینهاست که طی 3-4 سال اخیر در برخی کشورهای دنیا انجام می‌شود.

وی در مورد جزئیات این روش گفت: معمولاً پس از فوت افراد بستگان به راحتی برای تشخیص علت اصلی مرگ رضایت به انجام کالبدشکافی نمی‌دهند اما در این روش با استفاده از امکانات رادیولوژی مانند ام آر آی و سی‌تی‌اسکن می‌توان عوامل موثر در وقوع مرگ را تشخیص داد.

وی ادامه داد: به ویژه در بیمارستان‌ها که درمان بر عهده اساتید آموزشی است و فرد طی روند درمان فوت می‌کنند علت مرگ برای پزشک قابل توجیه نیست و باید برای پیشگیری از مرگ‌های بعدی علت اصلی مرگ مشخص شود که می‌تواند با استفاده از کالبدشکافی مجازی به این مهم دست یافت.

رئیس انجمن پزشکان قانونی همچنین در مورد تأثیر حضور پزشکان قانونی در بیمارستان‌ها برای کاهش قصور پزشکی نیز گفت: مسائلی که برای درمان و مراجعان به بیمارستان پیش می‌آید به ویژه تروماها و حوادث پزشکی یا درگیری‌های فیزیکی که بیمار به دلیل آن به اورژانس مراجعه می‌کند باید توسط پزشک قانونی ثبت شود.

وی افزود: آثار ضرب و جرح روی بدن درلحظه مراجعه نمایان است ولی پس از 10 تا 20 روز که ممکن است به نظر پزشکی قانون نیاز باشد این آثار از بین می‌رود که در صورت نبود شاهد، پزشکی قانونی سردرگم می‌شود و بیمار نمی‌تواند دیه یا عرش خود را بگیرد. در حالی که اگر پزشک قانونی مستقر در بیمارستان در همان لحظه این علائم را ثبت کرده باشد می‌توان به پرونده بیمار رجوع کرد. توفیقی همچنین به این نکته اشاره کرد که پزشکان قانونی در بیمارستان می‌توانند مشاوره‌های لازم را به پزشکان برای روند درمان بیمار و گرفتن رضایت بدهند. چرا که در پذیرش‌ها دیده می‌شود ورقه‌ای جلوی بیمار می‌گذارند و می‌گویند آن را امضا کنید. این ورقه هیچ ارزشی ندارد چرا که بیمار باید از نوع بیماری، خطرات احتمالی در روند درمان و یا عوارض آن مطلع باشد تا بتواند تصمیم بگیرد.

گفتنی است، چهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی قانونی از روز چهارشنبه هفت اسفند با حضور متخصصان ارشد حوزه پزشکی قانونی و 18 استاد خارجی برای ارائه دستاوردهای نوین این حوزه برگزار شد و امروز به کار خود پایان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جواد
این چه دینی است دیگه اصلا کالبدشکافی یک امری است که عرش خداوند رحمان رابه لرزه درمیاره
maryam
Romania
سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم میشه بعد از 4سال یه جسد رو کالبدشکافی کنند و علت مرگ رو بدونن؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.