چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۴
کد مطلب: 23759
۰

عمل جراحی بدون برش قلب با مار رباتیک

به گزارش ایسنا، استفاده از ربات برای انجام عمل جراحی به سرعت در حال رواج است زیرا سامانه‌هایی از این دست، جراحان را قادر به انجام ظریف‌ترین فرآیندها با دقتی بی‌سابقه‌ می‌کند. اما مار رباتیک پزشکی ارائه‌شده از نوعی جدیدی است زیرا با پایین‌رفتن از گلوی بیمار، نیاز به هر گونه برشی برای دستیابی به بخش‌های خاص بدن را رفع می‌کند.

دانشمندان امیدوارند این ابزار انعطاف‌پذیر به زودی فرآیندهای پیشرفته‌ای را در بدن انسان اجرا کند. سامانه جدید «فلکس سیستم» (Flex System) نام دارد و مبتنی بر تحقیقات «هوی چوست»، استاد رباتیک دانشگاه کارنگی ملون پنسیلوانیاست.

این ابزار توسط شرکت Medrobotics ساخته شده و در اصل، برای کاوش نیروگاه هسته‌ای تعطیل‌شده Zwentendorf اتریش به کار رفته است. اما هم‌اکنون این سیستم آندوسکوپی انعطاف‌پذیر به جراحان امکان دسترسی به بخش‌های صعب‌العبور بدن انسان را می‌دهد.

بدین ترتیب، بیماران بیشتری قادر به دریافت درمان غیرتهاجمی خواهند بود و ابزار مزبور زمان‌های انتظار بیمارستانی را کاهش می‌دهد. دکتر ساموئل استرافیس، رئیس و مدیر اجرایی شرکت سازنده، در این باره گفت: فلکس سیستم نخستین پلت‌فرم آندوسکوپی انعطاف‌پذیر رباتیک برای استفاده طی فرآیندهای جراحی است. در این شیوه، پزشکان از اهرمک برای فرمان‌دادن به ربات در اندام و دیگر موانع پس از ورود آن به دهان استفاده می‌کنند. به سر این سامانه نیز دوربینی با تعریف‌پذیری بالا نصب است و به پزشکان امکان مشاهده هر آنچه در طول عمل رخ می‌دهد را می‌دهد.
مارربات از بخش‌های متصل‌شده‌ای تشکیل شده که آن‌ را در حین سفت باقی‌ماندن، قادر به خم‌شدن می‌کند. گفته می‌شود، این فناوری را می‌توان در آینده برای انجام عمل‌های پیچیده قلب به کار برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين