سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۶
کد مطلب: 2457
۰

متن كامل آئين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور

  آئين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور اخيراً از سوي كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، آئين‌نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي كشور بعد از بازنگري و تدوين مجدد در وزارت علوم، در جلسه 679 مورخ 14 دي 89 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و سرانجام با امضاي كامران دانشجو وزير علوم تحقيقات و فناوري براي اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي پژوهشي كشور ابلاغ شد. در اين آئين‌نامه فعاليت‌هاي فرهنگي،‌تربيتي و اجتماعي اعضاي هيئت علمي موسسات آموزشي به مجموعه فعاليت‌هاي عضو هيئت علمي اطلاق مي شود كه مؤيد آميختگي علم و اخلاق اسلامي و مبتني بر تقويت و ترويج باورهاي اعتقادي، مذهبي و ملي منطبق با قانون اساسي و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي در ميان خانواده دانشگاهيان بوده و نگاه مثبت جامعه به دانشگاهيان را به عنوان عناصر سازنده و پيشرو در پي داشته باشد. بر اساس اين گزارش تدوين كتاب، مقاله و توليد اثر بديع و ارزنده هنري با رويكرد اسلامي در حوزه‌هاي فرهنگي، تربيتي واجتماعي حداكثر تا 4 امتياز در واحدهاي كار يا ترم براي اعضاي هيئت علمي به همراه دارد، همچنين تهيه و تدوين پيوست فرهنگي براي كليه فعاليت‌ها و همكاري‌هاي موثر در اجراي امور فرهنگي بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي پنجساله توسعه و سياست‌هاي متخذه توسط شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي نيز حداكثر تا 3 امتياز براي اساتيد در پي خواهد داشت. ارائه مشاوره فرهنگي و يا همكاري مؤثر با تشكل‌هاي قانونمند دانشجويان و اعضاي هيئت علمي و طلاب و نهادهاي فرهنگي فعال در موسسه آموزشي و يا حوزه علميه به منظور ترويج فعاليت در حوزه فرهنگ حداكثر 2 امتياز و فعاليت به عنوان استاد مشاور فرهنگي با حكم معاون فرهنگي و هنري موسسه در هر نيسمال تحصيلي حداكثر 7 صدم امتياز، و حداكثر 5 امتياز در هر موضوع خواهد داشت. مسئوليت پذيري در اصلاح و هدايت نگرش‌هاي مطلوب فرهنگي و مشاركت يا انجام فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي و اجتماعي و يا عناوين مشابه براي كليه اقشار دانشگاهي(دانشجويان،اساتيد و كاركنان) با كسب موافقت رسمي موسسه محل خدمت شامل برنامه‌ريزي و طراحي در امور فرهنگي، تربيتي و اجتماعي و علمي دانشجويي و اعضاي هيئت علمي يا طلاب و كاركنان، مشاركت در اجراي امور فرهنگي، تربيتي و اجتماعي از جمله مشاركت فعالانه در تشكيل جلسات هم‌انديش اساتيد و نشست و جلسات دانشجويي جهت تبيين مباحث و مشكلات و رفع شبهات اعتقادي و ساير فعاليت‌هاي مرتبط (ارائه خدمات مشاوره‌اي علمي،‌فرهنگي، تربيتي، اجتماعي و آموزشي به دانشجويان و طلاب وحضور مستمر و تاثيرگذار در مراكز دانشجويي اعم از كانون‌ها، مساجد، خوابگاه‌ها و ...) با تائيد كميسيون تخصصي ذيربط حداكثر 2 امتياز در واحد كار يا ترم منظور خواهد شد. بر اساس اين گزارش استمرار در تقيد و پايبندي به ارزش‌هاي ديني، فرهنگي و ملي، انقلابي و صداقت وامانت‌داري با تائيد كميسيون تخصصي ذيربط حداكثر 10 امتياز در واحد كار يا ترم، حداكثر 10 امتياز در هر موضوع و حداقل 5 امتياز در هر دوره‌ ارتقا را شامل خواهد شد. كسب جوايز فرهنگي در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و مسئوليت‌هاي فرهنگي حداكثر 2 امتياز در هر مورد در واحد كار يا ترم و حداكثر 8 امتياز در هر موضوع به همراه خواهد داشت ضمن اينكه طراحي و مشاركت فعالانه در برگزاري كرسي‌هاي نقد و نظريه‌پردازي با تائيد مرجع ذيصلاح حداكثر يك يا دو امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 6 امتياز در هر موضوع خواهد داشت. شركت در كارگاه‌هاي دانش‌افزايي و توانمندسازي اعضاي هيئت علمي در زمينه فرهنگي، تربيتي واجتماعي با ارائه گواهينامه معتبر حداكثر 2 امتياز به ازاي هر 16 ساعت آموزش در واحد كار يا ترم و حداكثر 8 امتياز براي هر موضوع دارد. به گزارش فارس امتيازات اعضاي هيئت علمي در ماده فرهنگي، تربيتي و اجتماعي در هر موسسه با تشكيل كميسيوني شامل رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، معاون دانشجويي،فرهنگي و يا عناوين مشابه نظير معاون فرهنگي به عنوان دبير كميسيون، معاون آموزشي موسسه، يك نفر عضو هيئت علمي با حداقل مرتبه دانش‌ياري به انتخاب هيئت اجرايي جذب موسسه و دبير شوراي هم‌انديشي اساتيد موسسه و در صورت عدم وجود شوراي مذكور، نماينده شوراي فرهنگي موسسه بررسي خواهد شد. * فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيئت علمي در موسسات آموزشي به مجموعه فعاليت‌هاي عضو هيئت علمي اطلاق مي‌شود كه افراد بايد در جهت آموزش و تربيت دانشجويان، به نحوي روزآمد و موثر براي حفظ و ارتقاي كيفيت آموزش و انتقال مطلوب مفاهيم به كار گيرند. بر اساس اين گزارش رعايت نظم و انضباط درسي و شئونات آموزشي حداكثر 7 صدم امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 7 امتياز در هر موضوع است كه اعضاي هيئت علمي بايد حداقل 5 امتياز را در اين بخش در هر دوره ارتقا كسب كنند. كيفيت تدريس شامل ارزيابي كيفيت تدريس توسط مدير گروه با لحاظ نمودن نظرات اعضاي هيئت علمي عضو گروه 5 امتياز ، ارزيابي كيفيت تدريس توسط معاون آموزشي دانشكده 5 امتياز، ارزيابي كيفيت تدريس توسط دانش آموختگان ممتاز 5 امتياز، ارزيابي كيفيت تدريس توسط دانشجويان 5 امتياز مي‌شود كه اعضاي هيئت علمي بايد حداكثر 8 امتياز را در هر موضوع در اين بخش كسب كنند. كميت تدريس براي دوره‌هاي كارداني 0.5 امتياز، كارشناسي 1 امتياز و كارشناسي ارشد يا دكتراي حرفه‌اي و دكتراي دكتراي تخصصي 1.25 امتياز خواهد بود كه اعضاي هيئت علمي بايد حداكثر 3 امتياز در واحدهاي كار يا ترم، حداكثر 30 امتياز در هر موضوع را كسب كنند و حداقل امتياز لازم براي هر دوره ارتقاء در اين بخش 8 امتياز خواهد بود. راهنمايي و مديريت پروژه كارشناسي و يا عناوين و موضوعات مشابه مصوب كه زمينه مهارت‌افزايي را در مقطع كارشناسي و يا سطح دو حوزه علميه فراهم مي‌كند حداكثر 0.3 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 5 امتياز براي هر موضوع است. برخورداري از برجستگي يا شاخص بودن در امر آموزش نظير دريافت لوح تقدير و نشان به تشخيص هيئت مميزه و يا كسب عنوان معلم برتر با تائيد مراجع رسمي جهت انجام فعاليت‌هاي آموزشي در سطح موسسه با تائيد رئيس موسسه يا دانشكده حداكثر 0.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 1 امتياز براي هر موضوع، در سطح دانشگاه با تائيد معاون علمي آموزشگاه حداكثر 1 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر دو امتياز براي هر موضوع و در سطح ملي و بين‌المللي با تائيد معاون آموزشي وزارت مطلوب حداكثر 2 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 4 امتياز براي هر موضوع دارد. تاليف يا تدوين كتب چاپي يا الكترونيكي كه به عنوان منبع آموزشي مورد استفاده قرار گيرد، در سطح ملي حداكثر 3 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 6 امتياز براي هر موضوع و در سطح موسسه با تائيد گروه آموزشي حداكثر 1.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 3 امتياز براي هر موضوع در پي خواهد داشت. ضمن اينكه تدوين و تاليف اين كتب در سطح موسسه با تائيد شوراي انتشارات موسسه و شوراي برنامه‌ريزي موسسه يا گروه آموزشي حداكثر 0.7 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 1.5 امتياز براي هر موضوع دارد. ارج نهادن به امور آموزشي و شاگرد پروري با بهره‌گيري از روش مطلوب تدريس و استفاده مناسب از روش‌هاي نوين آموزشي نظير مشاوره آموزشي، سمينارها و اردوهاي آموزشي حداكثر 0.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 2 امتياز براي هر موضوع خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود