جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۸:۵۴
کد مطلب: 24772
۱
معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی

۶۱.۵ درصد قربانیان مؤنث توسط بستگان به قتل می‌رسند

کشفیات سرقت مسلحانه ۷۵ درصد است

به گزارش فارس، سرهنگ هادی مصطفایی معاون جرائم جنایی در نشست خبری اظهار داشت: معاونت جرائم جنایی اداره تخصصی زیر مجموعه برای هر جرم را دارا است و ما از نظر شفافیت و دقت آماری کمترین خطا را داریم.

معاون جرائم جنایی گفت: نرخ وقوع قتل برای هر یکصد هزار نفر برای یک سال محاسبه می‌شود که در ایران این نرخ 2.5 است و در آسیا این نرخ 3 است‌.

سرهنگ مصطفایی تصریح کرد: نرخ وقوع قتل در سال 89، 3.1 در سال 90، 2.9، در سال 91، 2.6 و در سال 92، 2.5 بوده است.

وی ادامه داد: نرخ قتل استان‌ها نیز با هم متفاوت است و بالاترین نرخ قتل استانی 8.5 است و استان دوم 5.1  و استان سوم 3.8 نرخ قتل را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون جرائم جنایی تصریح کرد: خراسان جنوبی با 0.4 پایین‌ترین نرخ وقوع قتل را به خود اختصاص داده است و استان مرکزی و یزد نیز آمار 1.4 در وقوع قتل دارند.

وی نرخ قتل در تهران بزرگ به عنوان پایتخت را رقم 2 عنوان کرد و گفت: چون قتل‌ها در تهران رسانه‌ای شده و منعکس می‌شوند در ذهن و تصور عامه مردم این تصور تداعی می‌شود که در تهران وقوع قتل بیشتر است در حالی که در واقعیت این گونه نیست.

معاون جرائم جنایی تصریح کرد:‌ در نحوه انجام قتل‌ها سلاح گرم با 32.3، سلاح سرد با 35.5، ضرب و جرح با 13.4، خفگی 12.1، سایر موارد 6.2 و موارد اعلام نشده با 0.5 درصد نحوه انجام قتل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که در استفاده از سلاح سرد نسبت به سنوات قبل کاهش نسبی را شاهد بوده‌ایم.

وی به سهم انگیزه‌ها در قتل‌ها پرداخت و گفت:‌ نزاع و اختلاف با 28 درصد، مسائل ناموسی و منکراتی با 18.8 درصد، سرقت‌ها 7.7 درصد، اختلا‌ف‌های خانوادگی 15.3 و سایر موارد نیز با 11 درصد در وقوع قتل‌ها نقش داشته‌اند.

معاون جرائم جنایی به بحث قتل توسط بستگان پرداخت و گفت: قتل توسط بستگان تمامی مواردی را شامل می‌شود که نسبت فامیلی وجود دارد و اختصاص به فامیل درجه یک و فامیل نزدیک ندارد و هر نوع ارتباط فامیلی در این قسمت جای می‌گیرد.

وی افزود:‌ سهم این نوع قتل‌ها در سال 91، 33.9 بوده که در سال 92 به 31.9 رسیده است؛ همچنین از نظر تعداد قتل‌ فامیلی حدود 11 درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

سرهنگ مصطفایی افزود: سهم ارتباط زوجیت در این قسمت بیش از بقیه است و نسبت زن و شوهری یا همان همسرکشی حدود 19.8 درصد از انواع قتل‌های بستگان است که کاهش 3.4 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

وی به بحث جنسیت مقتولان پرداخت و گفت: 24.8 درصد جنسیت مقتولان سهم مقتولان مؤنث است که کاهش 2.8 درصدی را نشان می‌دهد.

معاون جرائم جنایی تصریح کرد: در مجموع قربانیان مؤنث، 61.5 درصد آنها توسط بستگان خود آسیب دیده و قربانی می‌شوند.

سرهنگ مصطفایی به آمار آدم‌ربایی اشاره کرد و گفت: نرخ آدم‌ربایی 0.43 درصد است که کاهش نرخ آدم‌ربایی در 10 سال قبل به حدود یک سوم رسیده است.

وی گفت:‌ 46 درصد آدم‌ربایی‌ها ارتباط مستقیم با مسائل مواد مخدر، معاملات و تسویه‌ حساب بانک‌ها دارند که در کار مواد مخدر فعالیت می‌کنند.

معاون جرائم جنایی افزود: 19 درصد آدم‌ربایی‌ها برای اخاذی، 5 درصد ناشی از انتقام‌جویی، 6 درصد مسائل منکراتی و 4.5 درصد اختلافات خانوادگی است که بالاترین نرخ 3.3 درصد است که بعضی از استان‌ها حتی آمارشان کمتر از یک است.

وی تصریح کرد: جرائم جنسی در سال 92 به نسبت سال 91، 4.7 درصد کاهش وقوع را داشته است.

سرهنگ مصطفایی گفت: در کشورهای دیگر معمولاً جرائم جنسی بیشتر از قتل است اما این نرخ در ایران 1.7 است که به واسطه فرهنگ و محافظت خانواده و حساسیت مجموعه پلیس و سیستم قضایی ما این نرخ را شاهد بوده‌ایم؛ البته در دو استان ما نرخی چون 7.3 و 4.8 را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در 13 استان کشور نرخ جرائم جنسی کمتر از یک است.

معاون جرائم جنایی به فریب و اغفال و در مقابل ارتقاع سطح آگاهی نوجوانان و مراقبت از کودکان اشاره داشت و افزود: با ارتقای آگاهی نوجوانان ما کاهش مؤثری را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

سرهنگ مصطفایی به بحث سرقت مسلحانه پرداخت و گفت: از نظر تعداد ما 13 سرقت مسلحانه را شاهد بوده‌ایم که کاهش وقوع آن 1.6 درصد است که درصد کشفیات سرقت مسلحانه 75 درصد است و این رقم بالاترین درصد کشفیات در 13 سال اخیر است؛ همچنین درصد کشف قتل 89.2 بوده است.

وی ادامه داد: بیش از 78 درصد سرقت‌های مسلحانه در 8 استان کشور است و از نظر حساسیت همه سرقت‌های مسلحانه مهم است اما برخی از آنها که به صورت باندی و تیراندازی صورت می‌گیرد و اماکن حساسی چون طلافروشی‌ها و بانک‌ها را مدنظر قرار می‌دهند حساسیت خاصی دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.