سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۴
کد مطلب: 25201
۰

فارغ التحصيلي اولین دانش آموخته دکترای «سلامت و رفاه اجتماعی» کشور

به گزارش فارس، دکتر حسین محققی کمال با حضور در برابر مدیر گروه مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و اساتید داور، راهنما و مشاور خود در این تحقیق، با توجه به یکی از تعاریف "رفاه اجتماعی" ، مبنی براینکه «رفاه اجتماعی ، تابعی از سلامت، آموزش، مسکن، آزادی، مسایل زیست محیطی، فرهنگ و اوقات فراغت و یا مجموعه ای از عوامل  را تشکیل می دهد»، به بررسی وضعیت رفاه اجتماعی از سال 1347 لغایت 1390 پرداخت.

   بر اساس بررسی های این محقق جوان، در کل، بهبود رفاه اجتماعی مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده و رو به افزایش است.

وی، این روند را با تغییراتی به شکل U همراه دانست و افزود: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در اواسط این دوره چهل ساله (مقطع زمانی مورد بررسی در تحقیق )، عامل اصلی برای کاهش رفاه اجتماعی در ایران محسوب می شود که به تدریج آثار خود را بر وضعیت رفاه مردم گذاشت تا اینکه بیشترین کاهش رفاه جامعه و در واقع، بدترین وضعیت رفاه اجتماعی ایرانیان در سال 1368 مشاهده می شود.

  محققی کمال،  وضعیت رفاه اجتماعی در ایران را از سال 1368 تا 1390 با تغییراتی اندک ، کلا رو به رشد توصیف کرد.

   در این تحقیق، نرخ ارز، رشد اقتصادی، درآمدهای نفتی، صنعتی شدن، جنگ تحمیلی، پیروزی انقلاب اسلامی، کسری بودجه دولت، میزان نقدینگی و مخارج دولت به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تغییرات رفاه اجتماعی در طول چهار دهه اخیر، در نظر گرفته شده اند.

  وی همچنین در کنار ارزیابی وضعیت رفاه اجتماعی در سالهای مختلف طی چهار دهه اخیر و رسم نموداری از چگونگی این وضعیت (به شکل U )، برای بررسی وضعیت رفاه اجتماعی در استانهای مختلف ایران و مقایسه آنها با یکدیگر، نسبت به ساخت شاخص های ترکیبی با استفاده از متدولوژی و راهنمای عملی کتاب 10 گام متوالی که پروژه مشترک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی همکاری های اقتصادی و توسعه است، اقدام کرد .

   این محقق گفت: این متدولوژی که برای اولین بار در ایران استفاده شده است، بیشتر در علوم اجتماعی و علوم اقتصادی کاربرد دارد و به اعتقاد من چون شاخص جدید مطالعه ما که از طریق این متدولوژی ساخته شده است ، دارای ابعاد بیشتر و متنوع تری است ، لذا می تواند به ارزیابی واقع بینانه تر وضعیت رفاه اجتماعی ایران کمک کند.

محققی کمال تأکید کرد: این شاخص جدید (شاخص ساخته شده) می تواند ابزار مناسبی در دست سیاستگذاران باشد تا از آن برای ارزیابی وپایش برنامه های اجتماعی و رفاهی جامعه استفاده کنند.

   وی به عنوان محقق و مبتکر شاخص علمی مربوطه که با شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران منطبق بوده و بومی شده است، تأکید کرد که  هر چه عامل صنعتی شدن در جامعه ، بیشتر و عامل «نقدینگی» در جامعه ، کمتر باشد ، می توان امیدوار بود که به رفاه اجتماعی نزدیک تر شده ایم.

 9 عامل تأثیرگذار نرخ ارز ، رشد اقتصادی، درآمدهای نفتی، صنعتی شدن، جنگ تحمیلی، پیروزی انقلاب اسلامی، کسری بودجه دولت، میزان نقدینگی و مخارج دولت بر تغییرات رفاه اجتماعی، براساس فراوانی نظرات 25 تن از متخصصان حوزه های مختلف رفاه اجتماعی ( در دو مرحله ) در ایران به روش دلفی استخراج شده است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو