سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۲
کد مطلب: 2710
۰

آيا از حقوق خود درباره نرخ بليت و شرايط ابطال آن مطلع هستيد؟

مسافران داراي حقوقي درباره نرخ بليت هواپيما هستند كه بنا به اعلام سازمان هواپيمايي كشوري شركت‌هاي هواپيمايي و ايرلاين‌ها موظف به رعايت آن هستند. ‌به گزارش (ايسنا)، متصدي حمل ونقل (شركت هواپيمايي) بايد به موجب قوانين نسبت به صدور بليت كه بايد حاوي مشخصات لازم از قبيل نام و نشاني متصدي حمل و نقل، تاريخ و محل صدور باشد اقدام كند.
همچنين درج بهاي بليت در مسيرهاي داخلي و مطابقت آن با نرخ مصوب در مسير مربوطه الزامي است و كليه بليت‌هاي مسافرت‌هاي هوايي از مقررات ابطال بليت‌ها تبعيت مي‌كنند و درج عنوان چارتر و غيرقابل استرداد تخلف محسوب مي‌شود.
بر اين اساس پروازي چارتر محسوب مي‌گردد كه تاييد سازمان هواپيمايي كشوري را داشته باشد.
همچنين تخفيف‌هاي مربوط به بليت خردسال (دو تا 12 سال) در مسيرهاي داخلي 50 درصد و بليت كودك تا دو سال و فاقد صندلي پرواز معادل 90 درصد بهاي بليت بزرگسال است اين در حالي است كه بهاي بليت كودك در صورت استفاده از صندلي پرواز معادل بهاي بليت خردسال بوده و دريافت هرگونه وجهي مازاد بر آن تخلف محسوب مي‌شود.
به گزارش ايسنا در صورت استفاده از خدمات تور، بهاي بليت در بهاي كل خدمات درخواستي لحاظ مي‌شود و امكان تفكيك آن از سوي سازمان هواپيمايي كشوري ميسر نيست لذا مرجع رسيدگي به بهاي خدمات تور، سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري است.
در اين راستا چنانچه مسافر تا ساعت 12 ظهر سه روز قبل از تاريخ پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت را داشته‌ باشد، پنج درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي‌گردد و چنانچه مسافر از ساعت 12 ظهر سه روز قبل از پرواز تا ساعت 12 ظهر روز قبل از تاريخ پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت كند، 10 درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر پرداخت مي‌شود.
بر اين اساس اگر مسافر از ساعت 12 ظهر روز قبل از تاريخ پرواز تا 30 دقيقه قبل از پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت كند، 30 درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي‌شود.
اين در حالي‌است كه چنانچه مسافر در فاصله زماني كمتر از 30 دقيقه مانده به ساعت پرواز مندرج در بليت به كانتر پذيرش مسافر مراجعه نمايد يا درخواست ابطال صندلي رزرو شده خود را داشته باشد، غايب از پرواز محسوب شده و 50 درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي‌شود.
به گزارش ايسنا بهاي بليت در مسيرهاي داخلي به صورت مصوب بوده و توسط دولت تعيين شده است و در مسيرهاي بين‌المللي ميزان بهاي بليت از نرخ منتشره توسط ياتا (انجمن شركت‌هاي حمل ونقل هوايي) نبايد بيشتر باشد.
همچنين در مسيرهاي بين المللي قيمت‌ بليت با توجه به شركت‌ هواپيمايي، مدت اعتبار بليت، تاريخ خريد بليت، تاريخ پراز و كلاس پروازي و ساير شرايط تعيين شده مي‌تواند متفاوت باشد و اين تفاوت حمل بر گرانفروشي يا ارزان فروشي نيست بنابراين تشخيص اين امر توسط افراد متخصص امكان‌پذير بوده و دفاتر فروش بليت ملزم به ارائه اطلاعات كافي به مسافران در اين خصوص هستند.
بر اين اساس در صورت عدم اجراي هر يك از بندهاي اين منشور توسط شركت‌هاي هواپيمايي يا دفاتر خدمات مسافرت هوايي و گردشگري، مسافران مي‌توانند مراتب را از طريق مديريت ترمينال يا شماره تلفن 1870 به سازمان هواپيمايي كشوري منعكس نمايند تا برخورد لازم صورت بگيرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ