حاجيبابايي: به 40 هزار "مشاور " در سطح مدارس نياز است
فارس : وزير آموزش و پرورش گفت: عليرغم فعاليت 20 هزار مشاور در مدارس، به 40 هزار مشاور ديگر در آموزش و پرورش نياز داريم.
حميدرضا حاجيبابايي امروز در مراسم اختتاميه "نخستين نمايشگاه متمركز كشوري هفته مشاغل " كه در هنرستان فني و حرفهاي "پيام " واقع در منطقه 5 تهران برگزار شد، با بيان اينكه تمام بخشهاي آموزش و پرورش بايد دچار «تحول بنيادين» شود، اظهار داشت: نوع نگاه به معلم، مدرسه، كتاب درسي و روش تدريس بايد تغيير كند. وي با اشاره به برنامه دولت براي ايجاد 2.5 ميليون شغل در سال 90، گفت: اينكه چه كساني را و چگونه به سمت فرصتهاي شغلي هدايت كنيم، مهم است كه در اين رابطه، علاوه بر 7 هزار شغلي كه در اطلس جامع مشاغل كشور پيشبيني شده است، 6 هزار شغل جديد نيز به صورت بومي در سراسر كشور تعريف شده است. حاجيبابايي با تأكيد بر اراده آموزش و پرورش براي تقويت هنرستانها و با اشاره به برخي از ديدگاهها براي ورود بخش خصوصي به هنرستانها، ادامه داد: براي بخش خصوصي به صرفه نيست كه هنرستان داير كند چرا كه با وضعيت فعلي نه تنها بخش خصوصي بلكه حتي دولت نيز نميتواند هنرستان ايجاد كند و يكي از دلايل عمده توسعه نيافتن هنرستانها نيز به روز نبودن تعاريف آنهاست و بايد شرايط به گونهاي تغيير يابد كه بخش خصوصي بتواند در شهري مانند تهران به راحتي 100 هنرستان ايجاد كند. * بر اساس آمارها 70 درصد هنرستانيها در نخستين فرصت وارد بازار كار ميشوند وي با اشاره به استخدام 12 هزار مهندس در هنرستانها طي سال 89 و نيز رشد 3 درصدي هنرستانها در سراسر كشور، عنوان كرد: چرا نبايد هنرستانها در سال اول متوسطه نيز فعال باشند، در صورتي كه بايد بيشتر كلاسهاي اول متوسطه در هنرستانها تشكيل شوند و فضاي دبيرستانها نيز به سمتي برود كه تمام دانشآموزان متوسطه نظري حداقل يك "مهارت " بياموزند. وزير آموزش و پرورش ادامه داد: امروز يك فارغالتحصيل مقطع ليسانس در يك رشته خاص در مقايسه با يك دپيلمه هنرستاني ديرتر جذب كار ميشود و آمارهاي ما نيز نشان ميدهد كه 70 درصد هنرستانيها در نخستين فرصت جذب بازار كار ميشوند بنابراين كار تحقيقاتي ما براي فراهم شدن زمينههاي آموزش يك مهارت به دبيرستانيها شروع شده است. 40 هزار "مشاور " در سطح مدارس كمبود داريم حاجيبابايي در ادامه با اشاره به ضرورت حضور "مشاور " در مدارس گفت: 10 هزار مشاور در سال گذشته استخدام شدهاند و 10 هزار مشاور نيز از گذشته فعال بودهاند اما در آموزش و پرورش حداقل به 60 هزار مشاور نياز است بنابراين 40 هزار مشاور در سطح مدارس كمبود داريم؛ همچنين عليرغم استخدامهاي صورت گرفته در بخش تربيتبدني، حداقل به 60 هزار معلم ورزش در مدارس كشور احتياج داريم. وي تأكيد كرد: حتي اگر لازم باشد كه از ساعات دروس ديگر مثل فيزيك يا شيمي كم شود، اين كار بايد صورت گيرد و وقت مازاد آن به مشاوره و تربيت بدني اختصاص يابد چرا كه دانشآموز نه با كتاب بيشتر و حجيمتر، بلكه با شرايط روحي و رواني مناسبتر باسواد ميشود. * "هدايت تحصيلي " به جاي اول متوسطه بايد در سوم راهنمايي انجام شود وزير آموزش و پرورش در ادامه افزود: «هدايت تحصيلي» دانشآموزان به جاي اول متوسطه بايد در سال سوم راهنمايي صورت گيرد و سه سال آخر دوره متوسطه نيز بايد «نيمه تخصصي» باشد، نه اينكه سال اول متوسطه را عمومي قرار دهيم و يكباره از سال دوم، 48 ساعت درس در هفته براي هنرستانها تعريف شود به همين دليل است كه بخش خصوصي توان و صرفه ورود به حوزه هنرستانها را ندارد. حاجيبابايي با اشاره به تشكيل 2 تا 3 هزار مجتمع آموزشي و پرورشي شهري طي سال تحصيلي جديد گفت: معاونان اجرايي اين مجتمعها حتما بايد داراي مدرك كارشناسي «آيتي» باشند. وي با بيان اينكه در طول 2 تا 3 سال آينده بايد تمام مدارس كشور «هوشمندسازي» شوند، ادامه داد: مواد درسي دانشآموزان بايد وارد فضاي مجازي و محيط اينترنت شود و وقتي چنين كاري انجام نميشود، دانشآموز به جاي مواد درسي در محيط مجازي به دنبال "بازيهاي رايانهاي " ميگردد و ساعتها وقت خود را در مقابل دستگاه رايانه ميگذراند. * 5 درصد والدين شاغل دبستانيها با تعطيلي پنجشنبهها مشكل دارند وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح تعطيلي روزهاي پنجشنبه دبستانها و در پاسخ به انتقاد برخي از اولياء شاغل، گفت: 35 درصد دانشآموزان در روستاها تحصيل ميكنند كه والدين آنها شاغل نيستند؛ 10 تا 12 درصد نيز در شهر تهران هستند كه والدين شاغل آنها عموماً پنجشنبهها تعطيل هستند؛ در ساير شهرستانها نيز 65 درصد والدين "خانهدار " و 35 درصد آنها "شاغل " هستند و درصدي از اين شاغلان نيز مرد هستند، بنابراين ممكن است 5 درصد والدين دانشآموزان شاغل چنين مشكلي داشته باشند. حاجيبابايي افزود: تاكنون در مقطع ابتدايي 744 ساعت آموزش در طول سال تحصيلي و با 6 روز در هفته صورت ميگرفته است اما با طرح جديد 800 ساعت آموزش در طول سال تحصيلي و 5 روز در هفته انجام ميشود، علاوه بر آن 280 هزار كلاس ابتدايي نيز در روزهاي پنجشنبه تعطيل ميشوند و هزينههاي آنها كاهش مييابد. وي ادامه داد: همچنين با تعطيلي پنجشنبهها 6 ميليون دانشآموز ابتدايي و 350 هزار معلم اين مقطع كه اكثر آنها از بانوان هستند، مجبور به تردد و رفتوآمد در شهر نميشوند. وزير آموزش و پرورش در پايان با اشاره به ضرورت ساماندهي ساعت كار مشاوران مدارس، گفت: اعتقاد من اين است كه اگر مشاور مدرسه 4 روز در هفته و با اشتياق در مدرسه حاضر شود، بهتر از اين است كه 50 روز با اكراه و اجبار مشغول به كار باشد.
حميدرضا حاجيبابايي امروز در مراسم اختتاميه "نخستين نمايشگاه متمركز كشوري هفته مشاغل " كه در هنرستان فني و حرفهاي "پيام " واقع در منطقه 5 تهران برگزار شد، با بيان اينكه تمام بخشهاي آموزش و پرورش بايد دچار «تحول بنيادين» شود، اظهار داشت: نوع نگاه به معلم، مدرسه، كتاب درسي و روش تدريس بايد تغيير كند. وي با اشاره به برنامه دولت براي ايجاد 2.5 ميليون شغل در سال 90، گفت: اينكه چه كساني را و چگونه به سمت فرصتهاي شغلي هدايت كنيم، مهم است كه در اين رابطه، علاوه بر 7 هزار شغلي كه در اطلس جامع مشاغل كشور پيشبيني شده است، 6 هزار شغل جديد نيز به صورت بومي در سراسر كشور تعريف شده است. حاجيبابايي با تأكيد بر اراده آموزش و پرورش براي تقويت هنرستانها و با اشاره به برخي از ديدگاهها براي ورود بخش خصوصي به هنرستانها، ادامه داد: براي بخش خصوصي به صرفه نيست كه هنرستان داير كند چرا كه با وضعيت فعلي نه تنها بخش خصوصي بلكه حتي دولت نيز نميتواند هنرستان ايجاد كند و يكي از دلايل عمده توسعه نيافتن هنرستانها نيز به روز نبودن تعاريف آنهاست و بايد شرايط به گونهاي تغيير يابد كه بخش خصوصي بتواند در شهري مانند تهران به راحتي 100 هنرستان ايجاد كند. * بر اساس آمارها 70 درصد هنرستانيها در نخستين فرصت وارد بازار كار ميشوند وي با اشاره به استخدام 12 هزار مهندس در هنرستانها طي سال 89 و نيز رشد 3 درصدي هنرستانها در سراسر كشور، عنوان كرد: چرا نبايد هنرستانها در سال اول متوسطه نيز فعال باشند، در صورتي كه بايد بيشتر كلاسهاي اول متوسطه در هنرستانها تشكيل شوند و فضاي دبيرستانها نيز به سمتي برود كه تمام دانشآموزان متوسطه نظري حداقل يك "مهارت " بياموزند. وزير آموزش و پرورش ادامه داد: امروز يك فارغالتحصيل مقطع ليسانس در يك رشته خاص در مقايسه با يك دپيلمه هنرستاني ديرتر جذب كار ميشود و آمارهاي ما نيز نشان ميدهد كه 70 درصد هنرستانيها در نخستين فرصت جذب بازار كار ميشوند بنابراين كار تحقيقاتي ما براي فراهم شدن زمينههاي آموزش يك مهارت به دبيرستانيها شروع شده است. 40 هزار "مشاور " در سطح مدارس كمبود داريم حاجيبابايي در ادامه با اشاره به ضرورت حضور "مشاور " در مدارس گفت: 10 هزار مشاور در سال گذشته استخدام شدهاند و 10 هزار مشاور نيز از گذشته فعال بودهاند اما در آموزش و پرورش حداقل به 60 هزار مشاور نياز است بنابراين 40 هزار مشاور در سطح مدارس كمبود داريم؛ همچنين عليرغم استخدامهاي صورت گرفته در بخش تربيتبدني، حداقل به 60 هزار معلم ورزش در مدارس كشور احتياج داريم. وي تأكيد كرد: حتي اگر لازم باشد كه از ساعات دروس ديگر مثل فيزيك يا شيمي كم شود، اين كار بايد صورت گيرد و وقت مازاد آن به مشاوره و تربيت بدني اختصاص يابد چرا كه دانشآموز نه با كتاب بيشتر و حجيمتر، بلكه با شرايط روحي و رواني مناسبتر باسواد ميشود. * "هدايت تحصيلي " به جاي اول متوسطه بايد در سوم راهنمايي انجام شود وزير آموزش و پرورش در ادامه افزود: «هدايت تحصيلي» دانشآموزان به جاي اول متوسطه بايد در سال سوم راهنمايي صورت گيرد و سه سال آخر دوره متوسطه نيز بايد «نيمه تخصصي» باشد، نه اينكه سال اول متوسطه را عمومي قرار دهيم و يكباره از سال دوم، 48 ساعت درس در هفته براي هنرستانها تعريف شود به همين دليل است كه بخش خصوصي توان و صرفه ورود به حوزه هنرستانها را ندارد. حاجيبابايي با اشاره به تشكيل 2 تا 3 هزار مجتمع آموزشي و پرورشي شهري طي سال تحصيلي جديد گفت: معاونان اجرايي اين مجتمعها حتما بايد داراي مدرك كارشناسي «آيتي» باشند. وي با بيان اينكه در طول 2 تا 3 سال آينده بايد تمام مدارس كشور «هوشمندسازي» شوند، ادامه داد: مواد درسي دانشآموزان بايد وارد فضاي مجازي و محيط اينترنت شود و وقتي چنين كاري انجام نميشود، دانشآموز به جاي مواد درسي در محيط مجازي به دنبال "بازيهاي رايانهاي " ميگردد و ساعتها وقت خود را در مقابل دستگاه رايانه ميگذراند. * 5 درصد والدين شاغل دبستانيها با تعطيلي پنجشنبهها مشكل دارند وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح تعطيلي روزهاي پنجشنبه دبستانها و در پاسخ به انتقاد برخي از اولياء شاغل، گفت: 35 درصد دانشآموزان در روستاها تحصيل ميكنند كه والدين آنها شاغل نيستند؛ 10 تا 12 درصد نيز در شهر تهران هستند كه والدين شاغل آنها عموماً پنجشنبهها تعطيل هستند؛ در ساير شهرستانها نيز 65 درصد والدين "خانهدار " و 35 درصد آنها "شاغل " هستند و درصدي از اين شاغلان نيز مرد هستند، بنابراين ممكن است 5 درصد والدين دانشآموزان شاغل چنين مشكلي داشته باشند. حاجيبابايي افزود: تاكنون در مقطع ابتدايي 744 ساعت آموزش در طول سال تحصيلي و با 6 روز در هفته صورت ميگرفته است اما با طرح جديد 800 ساعت آموزش در طول سال تحصيلي و 5 روز در هفته انجام ميشود، علاوه بر آن 280 هزار كلاس ابتدايي نيز در روزهاي پنجشنبه تعطيل ميشوند و هزينههاي آنها كاهش مييابد. وي ادامه داد: همچنين با تعطيلي پنجشنبهها 6 ميليون دانشآموز ابتدايي و 350 هزار معلم اين مقطع كه اكثر آنها از بانوان هستند، مجبور به تردد و رفتوآمد در شهر نميشوند. وزير آموزش و پرورش در پايان با اشاره به ضرورت ساماندهي ساعت كار مشاوران مدارس، گفت: اعتقاد من اين است كه اگر مشاور مدرسه 4 روز در هفته و با اشتياق در مدرسه حاضر شود، بهتر از اين است كه 50 روز با اكراه و اجبار مشغول به كار باشد.