جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ / ۰۱:۰۴
کد مطلب: 30262
۰
مصرف دوغ کم نمک و گل گاوزبان برای داشتن خوابی آرام

چرا خواب ترسناک می‌بینیم؟!

چرا خواب ترسناک می‌بینیم؟!

به گزارش میگنا دکتر علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره سرگیجه شدید، دیدن خوابهای عجیب و برخاستن از خواب با ترس، اظهار داشت: تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات خواب، با روانپزشکان است و طبق آخرین تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که مورد مطرح‌شده، یکی از این اختلالات را تشکیل می‌دهد.

-

*خوابهای ترسناک ناشی از افسردگی و اضطراب است

وی افزود: معمولاً خوابهای نگران‌کننده ناشی از اضطراب، افسردگی، وسواس و جسمی‌سازی است. چنانچه خواب نگران‌کننده با محتوایی مانند مردن، جنازه و آمبولانس همراه باشد، نشان‌دهنده ابتلای فرد به اختلال افسردگی است و افتادن از بلندی و دنبال شدن توسط حیوانات وحشی نیز بیان‌کننده وجود اضطراب در فرد است.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: بیش از 90 درصد خوابهای ترسناک ناشی از اضطراب و افسردگی و 10 درصد نیز مربوط به مشکلات تیروئید، مغزی، بیماری‌های جسمی، تنفسی، تومور و عفونت مغزی و غدد است.

باغبانیان گفت: برای درمان اختلالات خواب، اول باید علت بروز خوابهای نگران‌کننده مشخص شود، مصرف داروها زیر نظر پزشک، تأثیر بسزایی در درمان این اختلالات خواهد داشت.

*عوارض خوابهای ترسناک

این روانپزشک با بیان اینکه خوابهای ترسناک می‌تواند فرد را دچار عوارضی در شبانه روز کند، اظهار داشت: فردی که خوابهای نگران‌کننده و ترسناک می‌بیند، دچار تپش و افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون خواهد شد که احتمال بروز اختلالات قلبی، عروقی و گوارشی را در او افزایش می‌دهد، همچنین این افراد به دلیل بیدار شدن طی شب، در طول روز خسته هستند و در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها اختلال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: همچنین نگرانی ناشی از دیدن خوابهای ترسناک موجب می‌شود که فرد از خوابیدن بترسد که این نیز بر شدت اختلال می‌افزاید.

*برای داشتن خوابی آرام شام سبک بخورید

این متخصص حوزه بهداشت روان با توصیه نسبت به رعایت بهداشت خواب، گفت: برای داشتن خوابی آرام بهتر است فاصله غذا و آب بیشتر باشد و فرد بلافاصله بعد از صرف شام نخوابد، همچنین مصرف شام سبک می‌تواند از اختلال خواب جلوگیری کند.

*مصرف دوغ کم‌نمک، ماست کم‌چرب، گل گاوزبان و چای سبز را فراموش نکنید

وی افزود: استرس‌های روزمره می‌تواند خواب فرد را با مشکل همراه کند. توصیه می‌شود افراد قبل از خواب، به فعالیت‌هایی مانند شنیدن موسیقی ملایم مانند صدای آبشار، خواندن قرآن و دیدن تصاویر دلنشین بپردازند، همچنین مصرف یک لیوان دوغ کم‌نمک یا ماست تازه کم‌چرب، گل‌گاو‌زبان و چای سبز می‌تواند در کاهش استرس و افزایش خواب بدون محتوای ترسناک مؤثر باشد.

*داروهای خواب‌آور فرد را وابسته می‌کند

این روانپزشک با تأکید بر پرهیز از مصرف قرص‌های خواب‌آور اظهار داشت: داروهای خواب‌آور برای درمان بی‌خوابی توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند فرد را وابسته کند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که خوابهای وحشتناک می‌بینند، چنانچه در مرحله یک و دو با حرکات سریع چشم از خواب بیدار شوند، می‌توانند محتوای خواب خود را به یاد بیاورند، اما چنانچه خواب در مراحل سه و چهار رخ دهد، به دلیل عمیق بودن آن در این مراحل، به خاطر آورده نمی‌شود و فرد به سختی از خواب بیدار می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.