چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۹
کد مطلب: 32929
۱

زماني که التهاب براي بدن مفيد است

زماني که التهاب براي بدن مفيد است
التهاب در صورتي که از کنترل خارج شود، مي تواند مشکلات متعددي در بدن ايجاد کند؛ اما برخي التهاب ها، به بدن کمک مي کند تا جسم خارجي يا آن چه باعث تشديد بيماري در فرد مي شود، از بدن خارج شود. برخلاف التهاب هاي مزمن که طولاني مدت است، التهاب حاد کوتاه مدت، به نوعي براي بدن مفيد است.

به نقل از سايت «Prevention»، وظيفه سيستم ايمني اين است که اين مکانيزم دفاعي را ايجاد کند تا با مشکلات به وجود آمده مقابله کند. در حالي که التهاب مزمن به طور مداوم در بدن وجود دارد. التهاب مفيد براي بدن، يک باره آشکار مي شود و از بين مي رود. اما چه زماني التهاب براي بدن مفيد است؟

 

گزيدگي زنبور:

اين نوع گزيدگي همراه با درد است و بلافاصله ورم ايجاد مي شود. اين التهاب در واقع هشداري به سيستم دفاعي است که درون بدن مشکلي ايجاد شده است که بايد برطرف شود. ورم با ايجاد روي قسمت صدمه ديده، از آن محافظت مي کند. مايع موجود در قسمت ملتهب، سموم ناشي از گزيدگي زنبور را خنثي مي کند.

پيچ خوردگي قوزک پا:

ورمي که بلافاصله پس از آسيب ديدن اين قسمت، ايجاد مي شود، به عنوان محافظ عمل مي کند و مانع حرکت آن قسمت مي شود. در نتيجه از آسيب ديدگي بيشتر پيشگيري مي کند. درد ايجاد شده، مانع از وارد شدن وزن بدن روي آن قسمت مي شود. پيچ خوردگي و ورم ناشي از آن بايد حداقل تا 7 روز رفع شود، در غير اين صورت به پزشک مراجعه کنيد.تب اگر چه ناراحت کننده است اما در بسياري از موارد براي بدن مفيد است. تب در پي توليد «اينترلوکينز» ايجاد مي شود. اين ماده شيميايي از طريق گلبول هاي سفيد ترشح مي شود تا با باکتري هاي مهاجم مقابله کند. باکتري ها دوست دارند در دماي طبيعي بدن زندگي کنند؛ بنابراين زماني که دماي بدن بالا مي رود، مهاجمان از بين مي روند.پس از ورزش يا دويدن احساس درد عضله مي کنيد که به علت آسيب ديدگي عضله هاي سالم ايجاد مي شود. التهاب باعث مي شود سلول هاي ايمني مفيد به قسمت هاي آسيب ديده که نياز به ترميم دارد منتقل شود، در نتيجه عضلات از قبل نيز قوي تر مي شود.براي ترميم جاي بريدگي حتي اگر جزئي باشد، بدن به آن قسمت خون منتقل مي کند تا روند بهبود آغاز شود. همراه با خون مواد شيميايي مفيد که به ترميم زخم کمک مي کند و با عث لخته شدن خون مي شود نيز منتقل مي شود. قرمزي و ورم که در اطراف بريدگي مشاهده مي شود، التهاب است و طي چند روز بايد بهبود پيدا کند. اما در صورت مشاهده رگ هاي قرمز روي پا يا تب بالا بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. زماني که فرد در معرض باکتري، ويروس يا سموم قرار مي گيرد بدن با انتقال گلبول هاي سفيد به قسمت آسيب ديده از خود محافظت مي کند. گلبول هاي سفيد در اطراف قسمت آسيب ديده جمع و به آن حمله ور مي شود و مانع از آسيب ديدگي قسمت هاي ديگر بدن مي شود.



مترجم: عليرضا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .