جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۷
کد مطلب: 39273
۳
۱۴

اگر روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت برود نام آن بازگشت به خانه است و نه انتقال

اگر روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت برود نام آن بازگشت به خانه است و نه انتقال
میگنا:این روزها دوباره بحث انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت به موضوع داغی در نزد روانشناسان تبدیل شده است . صرف نظر از اینکه بنده موضع موافق و یا مخالف داشته باشم ذکر چند نکته را ضروری میدانم.
اولا بخش اعظم کسانی که به شدت به این خبر که هنوز هم قطعی بودنش معلوم نیست واکنش نشان داده اند روانشناسان غیر بالینی و حتی گاها غیر روانشناسان بوده اند. روانشناسان بالینی تا بحال موضع سکوت را انتخاب کرده اند و البته ظاهرا برای کسی هم نظر خود این روانشناسان اصلا اهمیتی ندارد. کما اینکه در جلسات تعیین تکلیف رشته خود روانشناسان بالینی دخالت چندانی داده نشده اند. دوم اینکه اغلب مخالفان استدلال می کنند که روانشناسی بیش از هرچیز دیگری روانشناسی است و پسوندها اهمیت خاصی ندارد و آموزش و تخصص گرایشهای مختلف تفاوت چندانی با همدیگر ندارند. فقط جهت استحضار این عزیزان نمونه ای از دروس دوره دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را در یک کارنامه آموزشی صادره از دانشگاه علوم پزشکی ایران بارگذاری خواهم کرد ،صرفا برای تنویر افکار عمومی.
سوم اینکه روانشناسی بالینی در آمریکا تدوین و مدل آموزشی منحصر به فرد آن یعنی مدل دانشمند متخصص بالینی هم در کنار آن معرفی شد و حیطه های آموزشی و متعاقب آن حرفه ایش تشخیص ،درمان و پژوهش در زمینه سبب شناسی اختلالات روانی و اثربخشی مداخلات درمانی و. .. اعلام شد تا مرزهای این رشته جدید در روانشناسی با سایر گرایشها پررنگتر و مشخص تر شود . چهارم اینکه آموزش روانشناسی بالینی نیازمند فیلد آموزشی ، امکانات بالینی ،درمانگاههای تخصصی و کادر آموزشی مجرب و متخصص میباشد که متاسفانه در دانشگاه های وزارت علوم از این امکانات اندک خبری است آن هم به همت خود اساتید و لابی گری های شخصی شان. تاسف بارتر اینکه در خیلی از دانشگاه های کشور دروس تخصصی بالینی را کسانی تدریس می کنند که خود این دروس را نخوانده و در آن زمینه آموزش ندیده اند. پنجم، دوستان عزیز مرتب از جداسازی بخشی از روانشناسی از وزارت علوم و انتقال آن به وزارت بهداشت حرف میزنند. دوستان لابد میدانند که روانشناسی بالینی برای اولین بار در بیمارستان روزبه دایر و توسط روانشناسان بالینی آن بیمارستان که البته مستقل از گروه روانشناسی دانشگاه تهران بود تربیت شدند(توسط مرحوم دکتر شاملو و دکتر قاسم زاده).
بعد از انقلاب هم دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشتاز دایر کردن روانشناسی بالینی هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم دکتری بود و است و بخش اعظم روانشناسان بالینی توسط این دانشگاه و انستیتو روانپزشکی آن تربیت شده اند و به حق پیشتازان عرصه بهداشت روان هم در بخش پژوهش و هم آموزش و البته مداخلات درمانی و خدمات پیشگیری بوده و هستند. لذا اگر این اتفاق رخ دهد نام آن برگشت به خانه میتواند باشد و نه انتقال.
ششم همکاران محترم بنده خودم هنوز موضع قطعی در این مورد ندارم ولی خواهش میکنم بدون تعصب به موضوع نگاه کنیم اکنون در همین استان خود ما (آذربایجان شرقی) در بیش از ده واحد دانشگاهی رشته روانشناسی بالینی با صدها و شاید هزاران دانشجوی ارشد در حال تحصیل هستند، در حالیکه هیچکدام از این دانشگاهها حتی یک عضو بالینی ندارند فقدان درمانگاه و امکانات بالینی و سوپرویزن که دیگر گفتن ندارد.
حالا این مسئله را مقایسه کنید با رشته پرستاری ،گفتار درمانی، مامایی،شنوایی سنجی ،فیزیوتراپی و. ... ببینید آیا وزارت بهداشت از استاندارد های آموزشی قابل قبولتری برخوردار است یا دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم.
چطور است که این بلای دانشگاه سوز و علم سوز توسعه غیر منطقی و فله‌ای رشته‌ها فقط در مورد رشته هایی صورت گرفته که متولی آن وزارت علوم بوده است. آیا در دانشگاه های پزشکی از ساحت علم حفاظت شده یا در سایر دانشگاهها.
هفتم اگر دوستان نگران سرنوشت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند ،باید گفت این سازمان مصوب مجلس است،رئیس آن از ریاست محترم جمهوری حکم میگیرد و صرف نظر از اینکه روانشناسان در کجا آموزش میبینند، رسیدگی به مسایل صنفی و حرفه ای آنان را قانون به عهده سازمان گذاشته است و بنابراین از این نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را هیچ چیزی تهدید نمی کند.

دکتر مجید محمودعلیلو

روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تبریز
ورود به کانال خبری روان شناسی میگنا
نظر شما چیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
من كارشناس ارشد باليني هستم و كاملا با انتقال موافقم و همه صحبتهاي دكتر عليلو عين حقيقت است.. روانشناسان باليني هيچ موضعي در مورد اين انتقال ندارند و خوشحال هم هستند چرا كه وزارت بهداشت امكانات خيلي بيشتري براي تربيت متخصص باليني دارد
آرین
Romania
صحبت های آقای دکتر علیلو دو قسمت دارد که یک قسمت آن واقعیت دارد و آن هم امکانات و سازماندهی بهتر وزارت بهداشت است. اما بخش دیگر صحبت های ایشان نه تنها واقعیت ندارد بلکه به نظر می رسد زمینه تردید خود ایشان هم هست و آن هم این است که خطری سازمان نظام را تهدید نمی کند. من یک سوال ساده از دکتر دارم؛ ما در مقابل موازی کاری سازمان بهزیستی چکار توانستیم بکنیم که فردا در مقابل نظام پزشکی بتوانیم مقاومت بکنیم و به حاشیه رانده نشویم. خواهش می کنم همانگونه که به درستی به دفاع از عملکرد بهتر وزارت بهداشت در آموزش وزارت بهداشت پرداخته اید به این جنبه دوم و پشع پرده هم دقت کنید.
امیر
Iran, Islamic Republic of
کاملا صحبت های منطقی ای است. متاسفانه وزارت علوم با توسعه فله ای و نظارت منهای بینهایت به ساحت علم به طور کلی و روانشناسی به طور اخص ضربه های مهلک زده است!
نرگس
Iran, Islamic Republic of
من کاملا با این آقا مخالفم...این درست مثله مثالیه ک رییس انجمن مشاوره ایران مبنی بر اینکه مثل اینکه ک بگیم چون خانواده ای فرش ندارند بچشونو ازشون بگیریم بدیم ب خانواده ی دیگه ،بهتر نیس امکانات رو ب اون خانواده بیاریم... متاسفم برای روانشناسان بالینی ک اینقدر سطحی فکر میکنند...امیدوارم مسئولین تصمیم درستی بگیرند... علاوه بر آینده دانش آموخته های این رشته آینده ی روانشناسی هم در میونه...
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی هستم. از بازگشت این رشته به وزارت بهداشت خوشحالم زیرا در وزارت علوم برای این رشته واقعا ضعیف عمل شده ولیکن مسئله پزشک سالاری در وزارت بهداشت بیداد میکند واینکه روانشناس باید زیر نظر روان پزشک کار کند اشتباه است درکنار هم صحیح است ولی ما زیر نظر کار نخواهیم کرد
روانشناس غیربالینی
Germany
جناب دکتر علیلو ،چگونه است که روانشناسان بالینی متاسفانه درهمه آمو روانشناسی دخالت کرده ونظر می دهند و در دفاتر خود همه نوع مراجعی را می پذیرند،حالا که سایر روانشناسان برای دفاع از آنان نظر داده اند شما مخالف هستید؟شما می گویید نظری ندارم درعینحال خوشحالی شما از انتقال به وزارت بهداشت کاملا مشخص است .روانشناسان بالینی با چسباندن خودتان رشته های پیراپزشکی فقط خود را تحقیر می کنید و استقلال و پایگاه رفیع فعلی خود را است می دهید.
Clinical psy
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز ، شما نگران از دست دادن شان بالینی ها نباشین. اکثر بالینی ها موافقن.
Clinical psy
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، من از دانشجویان پروفسور علیلو هستم :ایشون یکی از بهترین ها در رشته بالینی و کلا در روانشناسی هستن و فوق العاده با سواد و نفر یک دکتری بالینی و... می باشند. اینجانب با فرمایش ایشون کاملا موافقم. خداوند همچین اساتید باسواد رو حفظ کنه.
امیر
Iran, Islamic Republic of
در تمام دنیا، آموزش رشته روانشناسی کلنیکی (بالینی) در محل کلنیک بیمارستانهای روانی انجام می شود. شرط برگزاری این دوره در موسسات دانشگاهی تملک حداقل یک بیمارستان روانی است. و رسالت اصلی روانشناسان بالینی روان درمانی در کنار روانپزشکان و حتی همکاری تنگاتنگ با نورلوژیست ها، روانپرستارها، کار درمانگرها و گفتاردرمانگرهاست که همگی دانش آموخته وزارت بهداشتند. وزارت علوم صلاحیت و امکانات آموزش روانشناسان بالینی که تراپیست (درمانگر) هستند را نداشته، ندارد و نخواهد داشت. چطور کسی که یکبار در طول عمر آموزشیش یک بیمار روانی را به چشم ندیده صلاحیت روانشناس بالینی شدن دارد. در واقع، سلامت و درمان انسانها به هیچ قیمتی بازیچه منافع شخصی عده ای نباید بشود.
Iran, Islamic Republic of
سلام به همگی . بیایید فرض کنیم که حقیقتاً وزیر فعلی بهداشت و مسئولانی که در وزارت بهداشت به دنبال انتقال روانشناسی بالینی به وزارت متبوع خود هستند ، همانطور که خود بارها و بارها گفته اند حسن نیت کامل داشته و " صرفاً " دغدغه ی ارتقای سلامت مردم از طریق ایجاد و افزایش تجربیات تخصصی بالینی برای دانشجویان رشته ی روانشناسی بالینی را دارند . در اینجا این سؤال ذهن من را به خود مشغول کرده که چنین مسئولانی با چنین دغدغه ی کاملاً مهم و محترمی ، تا چه حد در بیش از سه سال گذشته ی مسئولیتشان با دانشگاههای وزارت علوم برای افزایش تجربیات بالینی دانشجویان همکاری کرده اند و امکانات مراکز درمانی زیرمجموعه ی خود را در اجرای این مهم به کار گرفته اند؟ آیا یک انسان عالم و صادق که دغدغه ی افزایش تجربیات عملی دانشجویان را دارد، سه سال دست روی دست میگذارد و زمان اجرای وظایف خود در قبال ارتقای سلامت مردم را تنها و تنها منوط و مؤکول به قرارگرفتن اساتید و دانشجویان روانشناسی بالینی در زیرمجموعه ی وزارتخانه ی خود میدانند ؟ آیا چنین رفتاری را نمیتوان تحت عنوان لجبازی و تمامیت خواهی تعبیر نمود ؟ آیا چنین رفتاری باعث زیرسؤال رفتن و تردید در مورد صداقت مسئولان مربوطه نمیشود ؟
Iran, Islamic Republic of
هيچ تفاوتي بين روانشناسان با گرايش باليني و ساير گرايشها نيست اين تنها احساس حقارت گرايش هاي باليني است كه تصور مي كنند با انتقال به وزارت بهداشت كمي اين احساس ترميم مي گردد.وگرنه در تمام دنيا روانشناسان به همه گرايشها در دانشگاه ها و گروه هاي غير پزشكي آموزش مي بينند.اين را دكتر عليلو بهتر از هر كسي ميداند و نيازي به اين همه سفسطه نيست.
امیر
Iran, Islamic Republic of
اگه تفاوتی نیست. پس چرا یکیش اسمش روانشناسی بالینی هست، یکیش روانشناسی عمومی. چرا یکیش نیاز به آموزش عملی درمانگاهی داره، یکیش صرفا آموزشش تئوریکه. چرا یکیش داری جایگاه شغلی در بیمارستان و درمانگاه روانیه، یکیش فقط در حد مسایل آموزشی و نظری. مشکل اینجاست که زمین تا آسمون تفاوت دارن ولی اذعان به این تفاوتا باعث تخته کردن دکان بعضی ها میشه.
Iran, Islamic Republic of
لطفا روي زمين راه برويد، بفرماييد روانشاسان باليني دانشگاه تهران،علامه،آزاد،اصفهان و...در كدام بيمارستان بر بالين بيمار آموزش مي بينند و يا ديده اند.البته اگر در اين شهرها حضور داريد يا اطلاع داريد؟!!؟!
امیر
Iran, Islamic Republic of
کل ماجرا سر همینه.
این دانشگاه هایی که اسم بردین شامل؛ دانشگاه تهران،علامه،آزاد،اصفهان، مال وزارت علوم هستن. اسما بالینی هستن و رسما غیر بالینی.
ولی دانشجویان دانشگاه های وزارت بهداشت مثل باقی دانشگاه های معتبر دنیا در کلینیکهایِ بيمارستانها و بر بالين بيمار آموزش مي بينند. از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم بهزیستی. کافیه سری به بیمارستان روانپزشکی ایران یا رازی و درمانگاه های مستقل و وابسته این دانشگاهها بزنین اگر راهشونو بلدین.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...