سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۳:۱۰
کد مطلب: 49716
۱۶
۹

زندگینامه دکتر لادن فتی - روانشناس

زندگینامه دکتر لادن فتی - روانشناس
دکتر لادن فتی در سال 1343 در شیراز و در خانواده­ای از اهالی شعر و ادب و فرهنگ به دنیا آمد و پرورش یافت. دوران تحصیلات ابتدایی راهنمایی و دبیرستان خود را با نمرات عالی و به عنوان شاگرد ممتاز به پایان رسانید و در همین دوران در مسابقات نویسندگی و فن بیان نیز در سه دوره صاحب مقام­ های کشوری بود.

وی پس از بازگشایی دانشگاه­ها در سال 1362 وارد دانشگاه شد و مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در رشته روانشناسی بالینی در سال 1366 و با اخذ رتبه نخست از دانشگاه شیراز دریافت کرد.

وی در سال 1367 به عنوان نفر اول در آزمون ورودی کارشناسی ارشد، وارد دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته روانشناسی بالینی از این دانشگاه اخذ کرد. پس از آن دکتر فتی به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس شد و در سال 1373 به عضویت هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درآمد.

در سال 1376 هنگامی که برای نخستین بار مقطع دکترای روانشناسی بالینی Ph.D در ایران افتتاح شد، وی بار دیگر با کسب رتبه نخست آزمون ورودی این رشته و به عنوان نخستین بانوی پذیرفته شده در مقطع دکترای روانشناسی بالینی، وارد این دوره از تحصیلات خود در دانشگاه علوم پزشکی ایران شد. در همین دوران، چند ماهی از تحصیلات خود را در دانشگاه کلگری کانادا و تحت آموزش پروفسور کیث دابسون گذراند. وی این مدت را در زندگی حرفه ­ای خود سرنوشت ­ساز می­داند. ایشان فعالیت حرفه ­ای خود را از همان بدو ورود به دانشگاه شیراز به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی دکتر تشکری، دکتر مژدهی و دکتر مهریار آغاز کرد و تاکنون ادامه دارد. وی به عنوان شخصیت ­های اثر گذار در زندگی حرفه­ای ­اش از پدر و مادرش، آقایان دکتر رضویه و دکتر براهنی، و نیز آقایان دکتر تشکری، دکتر قاسم ­زاده، دکتر دابسون و خانم دکتر موتابی نام می­برد.
 
دکتر فتی در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و به عنوان هیأت علمی ستادی در معاونت آموزشی دانشگاه، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، سمت مدیر انتشارات و همکاری ­های برون­ سازمانی را بر عهده دارد و هم­ زمان در دو حوزه روانشناسی بالینی و آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه ­ها از جمله دانشگاه ­های تهران، شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی، شاهد، و آزاد به کار تدریس و هدایت یا داوری پایان­نامه ­های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول است.

همچنین برگزاری کارگاه ­های آموزشی برای دانشجویان و متخصصان حوزه بهداشت روان در سرتاسر ایران نیز از دیگر بخش ­های جدی فعالیت حرفه ‌ای ایشان به شمار می­رود.

دکتر فتی تاکنون هزاران ساعت آموزش کارگاهی جنبه­ های مختلف درمان شناختی رفتاری و پیشگیری و ارتقای بهداشت روان بزرگسالان را در سراسر کشور برگزار کرده­ اند.
 
دکتر فتی صاحب ده­ها عنوان ترجمه، تألیف، تدوین، ویراستاری علمی، مقاله و گزارش پژوهشی در چارچوب نظریه شناختی رفتاری با تأکید بر پیشگیری و ارتقای بهداشت روان در بزرگسالان است. از جمله آثار ایشان، ترجمه کتاب فنون شناخت ­درمانی است که در سال 1387 از سوی وزارت ارشاد به عنوان کتاب شایسته تقدیر انتخاب شد و همچنین می­توان از مجموعه آموزش مهارت ­های زندگی به دانشجویان یاد کرد که با مشارکت همکاران ایشان به ویژه خانم دکتر موتابی تدوین شده و تا کنون به طور رسمی 10000 نسخه آن منتشر شده است و تعداد کثیری نسخ غیررسمی آن نیز مورد استفاده در برنامه ­های آموزشی بهداشت روان قرار گرفته است. مشخصه اصلی تمامی کارها و فعالیت­ های دکتر فتی، کار تیمی و حضور ایشان در کنار همکاران و دانشجویانشان است.
 
دکتر فتی علاوه بر فعالیت آکادمیک، به فعالیت­های صنفی و اجرایی نیز می ­پردازد. وی هم­ اکنون به عنوان عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران و مسئول گروه تخصصی شناختی رفتاری این انجمن نیز مشغول به فعالیت است. ایشان همچنین عضو هیأت تحریریه international journal of psychology می­باشد. از دیگر فعالیت­ های ایشان می­توان عضویت در شوراهای و کمیته ­های مختلف سیاست­گذاری و تصمیم ­گیری در حوزه روانشناسی و بهداشت روان نام برد.
 
تلاش دکتر فتی به ­گفته خودش معطوف به رسیدن به یک روانشناسی کاربردی، غیرشعاری، علمی، وصل به دانش روزآمد جهانی و در عین حال بومی و فرهنگ ­مدار است. به همین دلیل وی تلاش می­کند تا از یک ­سو در عرصه ­های بین­ المللی حضور داشته باشد. برای مثال او عضو کمیته علمی کنگره بین­ المللی درمان­های شناختی رفتاری بود که در سال 2010 در بوستون برگزار شد و سمپوزیوم درمان­های شناختی رفتاری در ایران را در سال 2011 در کنگره جهانی درمان­های شناختی رفتاری ترکیه به منظور آشنا ساختن جامعه جهانی شناخت ­درمانی با جایگاه و فعالیت­های علمی ایرانیان در این عرصه برگزار کرد؛ و از سوی دیگر سعی می­کند دانش کاربردی روانشناسی را تا دوردست ­ترین مناطق ایران گسترش دهد. برای مثال در طرح کشوری تربیت مربی مهارت­ های زندگی در دانشگاه­ های مناطق کمتر برخوردار ایران که به سفارش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت گروهی از همکاران ایشان به ­ویژه دکتر موتابی در سال 1385 برگزار شد، دکتر فتی و همکارانشان با سفر به بیش از 14 استان کمتر برخوردار کشور، 700 نفر افراد کلیدی در دانشگاه ­های علوم پزشکی این استان ­ها را با طرح ارتقای سلامت روان دانشجویان گروه پزشکی آشنا کردند و 50 نفر از این افراد را به عنوان مربی بومی تعلیم دادند. این طرح هنوز هم روی دانشجویان گروه علوم پزشکی اجرا می­شود.

وی همچنین به اتفاق همکار همیشه همراهش دکتر موتابی، با طراحی یک برنامه کاربردی نظری و عملی آموزش درمان شناختی رفتاری و اجرای آن در استان ­های مختلف تلاش دارند این رویکرد فرهنگ ­آشنای درمانی را در تمامی نقاط کشور ترویج کنند.
 
حوزه دیگر فعالیت دکتر فتی بحث آموزش بزرگسالان با تأکید بر روانشناسی آموزش و آموزش روانشناسی با الهام­ از نظریه شناختی رفتاری است. وی و همکارانش در تلاشند تا برنامه ­ای برای آموزش مجازی درمانگری شناختی درمانی طراحی و اجرا کنند. این برنامه که مراحل نخستین آماده ­سازی را می­گذراند در تلاش است تا بخشی از آموزش درمان شناختی رفتاری را به شکل یک برنامه مجازی قابل اجرای روی شبکه جهانی اینترنت درآورد. این برنامه Computer Based Training of Cognitive Behavior Therapy (CBT of CBT) نام گرفته است و پیش بینی می­شود ظرف سه سال آینده آماده خواهد شد.
 
به گفته دکتر فتی، زمان آن رسیده است که روان درمانگری در ایران نیز همانند سایر نقاط جهان با استفاده از همان ویژگی ­ها، سرعت، گستره، امکانات، تسهیلات و سازوکارهایی آموزش داده شود که قرن بیست و یکم طلب می­کند.
 
با توجه به شناختی که از دکتر فتی داریم، و نوع تأثیری که ایشان بر شاگردانشان دارند، ما در آغاز اثرگذاری ایشان بر سرنوشت روانشناسی بالینی ایران هستیم و نه در پایان آن.
 
مرجع : انجمن روانشناسی ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید و آرزوی صحت. واقعیت اینه که درین جامعه ی پر تشویش و ناامید، روانشناسی فقط برا استادای دانشگاه نون داره. وگرنه گرهی از مشکلات این جامعه باز نمیکنه. یه ملت افسرده و بی اعتماد به هم.
Iran, Islamic Republic of
مخالفم!! شما دید منفی نگری دارید
فضولباشی
Iran, Islamic Republic of
منظور از معرفی ایشان چی هست .؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا نباید شخصیت های برجسته کشورمون رو بشناسیم؟
تقی زادیه
Iran, Islamic Republic of
ممنون عالی بود. انشالله همیشه زنده باشن و همه استادای روانشناسی و رواندرمانگرها از ایشون یاد بگیرن
علی
Iran, Islamic Republic of
اولین گروه از فارغ التحصیلان دکتری روان شناسی بالینی کشور از دانشگاه علوم پزشکی ایران یعنی دکتر بخشانی، دکتر فتی و دکتر بخشی پور از موفق ترین و موثرترین روان شناسان کشورمان در آموزش و کارآفرینی هستند،
محمد
Iran, Islamic Republic of
دکتر بخشانی بعنوان اولین فارغ التحصیل روان شناسی بالینی کشور , دکتر فتی و دکتر بخشی پور از موفق ترین و تاثیر گذارترین روان شناسان بالینی معاصر کشور هستند که بدون تبلیغات و هیاهوی مجازی به آموزس دانشجو یان و ارائه خدمات روان درمانی می پردازند.
مژگان
Iran, Islamic Republic of
با سلام و ارادت.
من با خانم دکتر فتی در بابلسر کارگاه گذروندم، بسیار آدم فرهیخته، مثبت و مهربانی هستند...براشون آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
خیلی عزیزن، خییییییلی
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم