سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۸
کد مطلب: 49945
۳

چند واقعیت کمتر شنیده شده، اما جالب درباره شگفتی‌های بدن انسان

چند واقعیت کمتر شنیده شده، اما جالب درباره شگفتی‌های بدن انسان
میگنا: با چند حقیقت جالب درباره‌ بدن انسان همراه باشید که احتمالاً تا به حال چیزی درباره‌ آن‌ها نشنیده اید.
 
۱- همه‌ مواد شیمیایی تشکیل دهنده‌ بدن انسان را می‌توان به قیمت ۵ دلار خریداری کرد
البته همه‌ کارشناسان با این موضوع موافق نیستند. مثلاً انجمن سلطنتی شیمی انگلستان کل هزینه‌ ساخت یک انسان با تمام عناصرش را حدود ۱۵۱ هزار دلار تخمین زده. پی بی اس یا همان سرویس عمومی پخش ایالات متحده هم هزینه‌ عناصر سازنده‌ بدن انسان را ۱۶۸ دلار ارزیابی کرده است.

۹۹/۱ درصد از بدن انسان از فقط ۶ عنصر تشکیل شده. این عناصر، کربن، نیتروژن، اکسیژن، کلسیم، هیدروژن و فسفر هستند. اما ما بدون وجود اندک مقداری قلع، مس و منیزیم کامل نمی‌شویم.

در واقع به شکل کنایه آمیزی ارزان قیمت‌ترین عناصر موجود همان‌هایی هستند که بیشتر بدن ما را تشکیل می‌دهند. ۶۱ درصد بدن ما از اکسیژن و ۱۰ درصد آن را هیدروژن تشکیل می‌دهد و این درحالی است که برای خرید اکسیژن باید چیزی حدود ۱۴ دلار و برای هیدروژن باید حدود ۲۶ دلار هزینه کنید. ۲/۶ درصد از بدن انسان هم از نیتروژن تشکیل شده که خرید آن حدود ۴۰ سنت هزینه خواهد داشت. اما شما به ۱۳ کیلوگرم کرین هم نیاز دارید که تهیه‌ آن دست کم ۶۹ هزار دلاری خرج روی دست تان خواهد گذاشت. برای خرید کلسیم، پتاسیم و فسفر هم به مجموعاً ۷۳ هزار دلار نیاز دارید.

بدیهی است که هیچ کسی نمی‌تواند این عناصر را بخرد و با آن‌ها یک بدن انسان بسازد. تنها نکته‌ خاص در مورد این عناصر این است که آن‌ها مواد تشکیل دهنده‌ بدن شما هستند.


۲- ما حتی پررنگ‌ترین اتفاقات را به کلی اشتباه به یاد می‌آوریم
در سال ۲۰۰۱، بلافاصله بعد از حادثه‌ ۱۱ سپتامبر، روانشناسان آمریکایی از ۷۰۰ نفر درباره‌ اینکه در زمان این حادثه کجا بودند و چه می‌کردند سؤال کردند. یک سال بعد، روانشناسان وقتی دوباره این سؤال را از همان گروه تکرار کردند متوجه شدند اظهارات جدید تقریباً نیمی از این افراد به میزان نسبتاً زیادی با صحبت‌های قبلی آن‌ها در تناقض بود.

به گفته‌ روانشناسان، حافظه‌ ما مثل صفحات ویکی پدیا می‌ماند که قابل تغییر هستند، چون انسان‌ها بسیار تلقین پذیر هستند. در واقع محققان با انجام آزمایشاتی پی برده اند که می‌توان خاطراتی ساختگی در ذهن افراد ایجاد کرد و مثلاً آن‌ها را قانع کرد که در بچگی در یک فروشگاه گم شده بودند.

اما در مواردی هم ذهن انسان با تمرین کردن می‌تواند دست به کار‌های خارق العاده‌ای بزند. مثلاً در مسابقه‌ ملی حافظه که هر ساله در آمریکا برگزار می‌شود یک بار یکی از شرکت کنندگان توانست ۴،۱۴۰ رقم را بعد از تنها ۳۰ دقیقه نگاه کردن به آن‌ها به خاطر آورد.


۳- از نظر بیولوژیکی اصلاً چیزی به نام نژاد وجود ندارد
پوست، که بزرگ‌ترین اندام بدن ما محسوب می‌شود، از یک لایه‌ درونی‌تر به نام درم و یک لایه‌ی بیرونی‌تر به نام اپیدرم تشکیل شده. در هر ساعت یک میلیون پوسته از پوست ما جدا می‌شود.
اگر یک لایه‌ بسیار نازک به اندازه‌ یک میلیمتر از پوست بدن انسان را جدا کنیم، به رنگ واقعی پوست خواهیم رسید. درواقع آن چیزی که ما نام نژاد روی آن گذاشته ایم چیزی جز لایه‌ ایپدرم پوست نیست.

رنگ پوست چیزی جز واکنش بدن به نور خورشید نیست. از نظر بیولوژیکی درواقع چیزی به نام نژاد وجود ندارد.
انسان‌ها در دوران‌های مختلف تاریخ بشریت، برای اینکه با محیط اطراف خود سازگار شوند، یا رنگ پوست خود را از دست داده اند یا پوست آن‌ها رنگ جدیدی پیدا کرده، با این حال ما هنوز چیز‌های زیادی را درباره‌ی نحوه‌ تکامل پوست انسان نمی‌دانیم.


۴- هر روز سرطان می‌گیرید، اما بدن تان آن را شکست می‌دهد
طبق تخمین ها، هر روز بین یک تا پنج عدد از سلول‌های بدن شما سرطانی می‌شوند که دستگاه ایمنی بدن آن‌ها را شناسایی می‌کند و از بین می‌برد. ما می‌توانیم چندین بار در هفته به یکی از هولناک‌ترین بیماری‌های دنیا مبتلا شویم، اما بدن بیشترمان ما را نجات می‌دهد.
سلول‌های سرطانی مثل سلول‌های عادی هستند با این تفاوت که آن‌ها به شدت تکثیر می‌شوند. از آنجایی که این سلول‌ها طبیعی به نظر می‌رسند، ممکن است بدن آن‌ها را تشخیص ندهد و مراحل اولیه‌ سرطان می‌تواند با هیچ دردی همراه نباشد. اما وقتی تومور‌ها آنقدری بزرگ شوند که به عصب‌ها فشار آورند، فرد به تدریج درد را احساس می‌کند و دست آخر به پزشک مراجعه می‌کند.

سرطان هزینه‌ای است که ما برای تکامل می‌پردازیم. اگر سلول‌های ما توانایی جهش نداشتند، ما هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شدیم، اما در عین حال، تکامل هم پیدا نمی‌کردیم.

سرطان تنها یک بیماری نیست، بلکه بیشتر از ۲۰۰ نوع دارد که همگی دلایل و نرخ مرگ و میر متفاوتی دارند. ریسک ابتلا به سرطان با افزایش سن بالا می‌رود، به طوری که احتمال ابتلا به سرطان در افراد بالای ۸۰ سال، هزار برابر بیشتر از نوجوان‌ها است.


۵- در بزاق شما یک مسکن طبیعی وجود دارد
بزاق شما حاوی نوعی مسکن طبیعی به نام اوپیورفین است که از اطراف ۱۲ غده‌ بزاقی درون دهان ترشح می‌شود. این ماده ۶ برابر قدرتمندتر از مورفین است، گرچه ما فقط دوز بسیار اندکی از آن را داریم.
با توجه به پایین بودن دوز اوپیورفین، دانشمندان هنوز کاملاٌ مطمئن نیستند که چرا این ماده را دهان خود داریم.
بیشتر بزاق از آب تشکیل شده و علاوه بر آن، آنزیم‌هایی گرچه اندک، اما مفیدی هم در آن وجود دارد که به واکنش‌های شیمیایی سرعت می‌دهند. یکی از این آنزیم ها، آمیلاز است که مواد قندی را در هنگام جویدن، تجزیه و به کربوهیدرات تبدیل می‌کند. یک آنزیم دیگر هم لیزوزیم است که به عوامل بیماری زا مهاجم حمله می‌برد.

یک فرد بزرگسال عادی و سالم روزانه کمتر از یک گالن و نیم بزاق تولید می‌کند و برخی تخمین زده اند هر انسان عادی در طول زندگی خود ۳۱،۷۰۰ گالن بزاق تولید می‌کند.

۶- چشم‌های شما دائماً اشک تولید می‌کنند و اشک‌ها ۳ نوع دارند
انسان تنها موجودی است که از روی احساس گریه می‌کند. در واقع بدن ما به طور مرتب درحال تولید اشک است. این اشک‌ها عیوب روی سطح چشم‌ها را می‌پوشانند و باعث می‌شوند همیشه لیز و روان باشند. چشم‌های ما حاوی مواد شیمیایی ضد میکروبی‌ای هم هستند که می‌توانند عوامل بیماری زا را دور نگه دارند.

اشک‌ها ۳ نوع هستند: غیر ارادی، پایه‌ای و احساسی. اشک‌های پایه‌ای همان‌هایی هستند که دائماً تولید می‌شوند، اشک‌های غیر ارادی آن‌هایی هستند که هنگام مواجهه با محرک‌هایی مثل پیاز یا گرد و خاک به طور غیر ارادی از چشم‌های شما جاری می‌شوند، و اشک‌های احساسی حاصل گریه‌ای هستند که مثلاً بعد از یک شکست عشقی ممکن است سر دهید.
دانشمندان هنوز نمی‌دانند ما چرا گریه می‌کنیم، چون هیچ فایده‌ فیزیکی‌ در آن وجود ندارد.


۷- تنها با فکر کردن می‌توانید کالری بسوزانید، اما باهوش‌ترین ذهن‌ها در واقع کمترین کالری را می‌سوزانند
مغز ما برای اینکه بتواند کار کند هر روز ۴۰۰ کالری انرژی مصرف کند و همان کالری‌ها را با نرخی ثابت می‌سوزاند.
محققان در پژوهشی پی بردند باهوش‌ترین مغز‌ها معمولاً کمترین بازدهی را داشتند. کارآمدترین مغز‌ها یک مشکل را به سرعت حل می‌کردند و سپس وارد یک حالت آماده به کار می‌شدند. مغز ما می‌تواند ۲۰۰ اگزابایت اطلاعات را در خود نگه دارد که تقریباً معادل کل محتوای دیجیتالی‌ است که در دنیای امروز وجود دارد.

گرچه فقط ۲ درصد از وزن بدن متعلق به مغز است، اما ۲۰ درصد از انرژی ما را مغز مصرف می‌کند که در مقایسه با عضلات که ۲۵ درصد از انرژی بدن را مصرف می‌کنند، میزان قابل توجهی محسوب می‌شود. مغز نوزادان ۶۵ درصد از انرژی بدن آن‌ها را مصرف می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت