سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
کد مطلب: 50025
۳

ماهیت روان‌پلیدی ترامپ و تجاوز به عراق

حنانه سفرگر
ماهیت روان‌پلیدی ترامپ و تجاوز به عراق
میگنا: روان‌پلیدی یا psychopath گونه‌ای از اختلال شخصیتی است که با رفتارهای ضد بشری مداوم، اختلال در حس پشیمانی و خصوصیات جسارتمندی و شرارت و آزار دیگران شناخته می‌شود. (پاتریک کریستوفر، انتشارات کمبریج، روانشناسی و توسعه)

این خصوصیات جسارتمندی و شرارت و آزار دیگران در نهایت منجر به روان‌پریشی جنایی خواهد شد. روان‌پلیدی حاد شامل رفتارهای جنایی پایدار و بی رحمانه است. (شخصیت‌شناسی سایکوپاتی، اسکات لیلنفیلد)

معمولاً برای شناخت و تدوین خصوصیات سایکوپات‌ها به زندان‌ها مراجعه می‌شود تا ضمن عکس‌برداری از مغز مجرم مشکوک به روان‌پلیدی، لیست خصوصیات رفتاری او بررسی شود.

روان‌پلیدها رفتارهای خشونت‌آمیز گسترده‌ای را بدون توجه به عذاب طرف مقابل ابراز می‌کند که غالباً با بزهکاری‌های مکرر، جرم و خشونت همراه است. (ماریا مارتینز، مکانیسم‌های هورمونی و نئوروبیولوجیکال رفتارشناسی انسانی و غیرانسانی)

برای تشخیص سایکوپاتی چک لیستی توسط محقق کانادایی رابرت هر Robert Hare))، استاد برجسته دانشگاه بریتانیا کلمبیا تهیه شده که در آن ویژگی‌های زیر برای افراد سایکوپات آورده شده است:

چرب‌زبانی / خودبزرگ‌بینی
سایکوپات‌ها بی‌منطق هستند. آنها هرگز حاضر نیستند گناهان و اشتباهات خود را گردن بگیرند. این افراد با نهایت زیرکی شرایط را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهند که دیگران خود را مقصر فرض کنند. حتی ممکن است به عمد کاری را انجام دهد که موجب رنجش شما شود، سپس با ادله‌های نادرست خود مدعی شود که شما حساس شده‌اید یا اشتباه می‌کنید و او کاملا بی‌گناه و بی‌تقصیر است.

حدود ۱۳۲ توئیت دروغ و فرافکنانه که دونالد ترامپ به‌خاطر استیضاحش آنها را در یک نصفه روز منتشر کرد کوچک‌ترین مثال برای اختلال شخصیتی رئیس‌جمهور سایکوپات آمریکاست.

دروغ‌گویی بیمارگونه
تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که افراد مبتلا به اختلال شخصیتی سایکوپاتی اغلب از تکنیکی به نام «گَسلایتینگ» برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌برند. این تکنیک به این صورت است که بیمار به‌صورت تدریجی و با هدف قبلی سعی می‌کند با فریب، دروغ و ایجاد شک و تردید در دل و ذهن قربانیِ خود، اعتماد به نفس و عقلانیت او را از بین ببرد به‌طوری که فرد همیشه تصور می‌کند که در حال اشتباه کردن است و ایراد از اوست، نه فرد روان‌پلید!

در خصوص ترامپ، یکی از شواهد بر این مضمون، القای حس پشیمانی به طرف مقابلش است. او در خصوص استیضاح بابت اوکراین گیت گفت: «نانسی پلوسی یک روز قبل از انتشار متن مکالمه گفت که باید استیضاحش کنیم. بعد متن را دید و به آدم‌هایش گفت: ای داد بیداد! همین بود؟ چرا کسی به من این را نگفت.»

فقدان حسن پشیمانی یا احساس گناه
افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی ممکن است قاتل سریالی، متجاوز یا در بدترین حالت آدم‌خوار شوند. بله! بی‌وجدانی در این افراد اصلا قابل تحمل نیست. اما انتظار نداشته باشید که یک سایکوپات رفتار خودش را تغییر بدهد. به گفته روانشناسان، سیستم مغزی این افراد به همین منوال شکل‌ گرفته و امکان تغییر دادن ندارد.

تحریم‌های دارویی، فشار حداکثری، فروش خشونت‌بارترین سلاح‌های کشتار جمعی، ترور سردار سلیمانی و ابومهندس، طراحی معامله قرن، فرارهای عظیم مالیاتی و... را می‌توان به‌عنوان گوشه‌هایی از بی‌وجدانی ترامپ به یاد آورد.

سبک زندگی انگلی
این افراد به‌شدت رفتار ناجانمردانه دارند. یعنی اگر شما سرانجام بر احساسات خود غلبه کرده و از رابطه خارج شوید، این فرد اگر نتواند قربانی مناسبی برای رابطه بعدی خود پیدا کند، دوباره به سراغ شما باز خواهد گشت. او برای کارهای اشتباهش عذرخواهی می‌کند؛ اما اینها فقط ترفندی برای ادامه روند آزار دادن‌هاست. سایکوپات همانند یک انگل زندگی می‌کند. او از اعتماد طرف مقابل تغذیه می‌کند و در عوض هیچ حس خوشایندی به او نمی‌دهد. در نهایت، وقتی بهره‌ای برایش نداشت، او را ترک می‌کنند.

تعبیری که ترامپ برای عربستان به‌کار برده است دلیل دیگری بر روان‌پلیدی اوست. او سران کشور عربستان را به چشم گاو شیرده می‌بیند، به روش یک سایکوپات از منافع آنها تغذیه می‌کند و مانند یک انگل هیچ سودی به آنها نمی‌دهد.

بی‌بند‌وباری/ بی‌مسئولیتی
ازدواج‌ها و طلاق‌های متعدد جزو جدا نشدنی زندگی این نوع بیماران است. این موضوع نیز در کنار شکایت‌های قربانیان، اعتراف او به بی‌غیرتی که به‌وسیله فایل صوتی توسط رقیب انتخاباتی‌اش لو رفت و بلاتکلیفی یکی از فرزندان ترامپ که هرگز حاضر نشد با مادر او ازدواج کند همگی شواهدی بر بی‌بندوباری سایکوپاتیک و روان‌پلیدانه رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا است.

 بیماری روان‌پلیدی ترامپ به تأیید متخصصین حوزه روانشناسی رسیده است. دکتر Lance Dodes، از فعالان انجمن روانکاوی بوستون می‌گوید: «رئیس‌جمهور ایالات متحده روانپریشی دارد. ترامپ فردی سایکوپات است. این‌گونه بیمارها چهره حقیقی خود را ماهرانه پشت نقاب ظاهری خود پنهان می‌کنند بنابراین، هیچ کاری از سمت ترامپ تعجب‌آور نخواهد بود، از جمله انحلال قانون اساسی ایالات متحده یا اخراج دیوان عالی و جنگ‌افروزی.»

همچنین بنابر فرضیه طرفداران مدل تریارشیک روان‌پلید به‌دلیل جسارت بالا به مجازات ضعیف پاسخ نمی‌دهد. این مدل در خصوص ترامپ اتفاق افتاد و علی‌رغم گرفتار شدن سربازانش به ترومای مغزی، بعد از دو ماه دوباره جسارت‌های سایکوپاتیک و روان‌پلیدانه خود را شروع کرده و با دستور برای حملات هوایی، به زیرساخت‌های عراق آسیب جدی رسانده است. این فرضیه نشان می‌دهد که ترامپ لایق مجازات‌هایی بسیار بزرگ‌تر و انتقام‌هایی به مراتب سنگین‌تر از آنچه تاکنون برایش رخ داده، است.

خداوند متعال در آیه ۴۷ سوره مبارکه روم به روشنی تکلیف مجرمین را مشخص می‌کند و می‌فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَاءُوهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ؛ و در حقيقت پيش از تو فرستادگانى به‌سوى قوم‌شان گسيل داشتيم پس دلايل آشكار برای‌شان آوردند و از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم و يارى‏ كردن مؤمنان بر ما فرض است.»

*به قلم حنانه سفرگر
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين