سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 50576
۱۴
۳

مقدمه ای بر مشاوره طلاق

فاطمه نصیری و دکتر علیرضا ملازاده
مقدمه ای بر مشاوره طلاق
مقدمه

افراد ممکن است برای تصمیم گیری برای طلاق به مشاور خانواده مراجعه کنند. برخی دیگر ممکن است برای تطبیق خود از زندگی متاهلی به زندگی مجردی به مشاور مراجعه کنند. مشاوره فردی یا با زوجین می تواند برای دست یابی به هریک از این اهداف کمک کند. مشاوره می تواند مهارت های تطبیق با زندگی جدید را به افراد بیاموزد.

مشاوره طلاق می تواند باعث دلگرمی، نیرو و هدف مثبت در افراد شود. این نوع از مشاوره می تواند مکان امنی برای درمیان گذاشتن افکار و احساسات مربوط به جدایی و طلاق باشد. این امر می تواند در زمان که برای فرد بسیار دشوار تلقی می شود، بسیار کارآمد باشد.


چرا مشاوره طلاق؟
زمانی که یک ازدواج به پایان می رسد، می تواند برای هر دو طرف بسیار آسیب زا باشد. طلاق می تواند از نظر جسمی، روانی ، اجتماعی و اقتصادی مشکلاتی ایجاد کند. برای حل این مشکلات، ممکن است یک زوج با هم یا جدا به مشاور مراجعه کنند. اساس مشاوره طلاق معمولا فردی است، هر چند بهتر است جلساتی با حضور هر دو نفر برقرار شود. فرد در جریان طلاق ممکن است احساساتی مثل احساس گناه، ترس، تنهایی،اضطراب و افسردگی داشته باشد.

کار با یک مشاور خانواده موجب ایجاد یک هدف و دید عقلانی می شود. همچنین می تواند فرد را مجهز به مهارت هایی برای مقابله با سختی های طلاق کند. افرادی که برای مشاوره طلاق مراجعه می کنند، منفعت های دیگری نیز مثل شناخت بهتر از خودشان می کنند.تغییری که طلاق ایجاد می کند می تواند فرصتی برای رشد و ارتقای توانایی های فردی باشد.


انواع مشاوره طلاق

• مشاوره فردی:
طلاق می تواند منجر به مشگل در سلامت روان شود. این مشگل می تواند شامل اضطراب و افسردگی و یا مشکلات دیگر شود. برخی ها طلاق را یک شکست فردی می بینند. .مشاوره طلاق می تواند به کار کردن وتفکرسازنده روی درگیری با همسر کمک کند و باعث ایجاد یک درک درست از طلاق شود . همچنین می تواند باعث ایجاد یک بینش جدید در افراد شود. در افرادی که طلاق می گیرند می تواند این فرصت ایجاد شود تا با نیازها، محدودیت ها، مشکلات روانی و علایق خودشان در رابطه ازدواج آشنا شوند. در این فرایند امکان امر مهم خودشناسی حاصل می شود.

• مشاوره زوجین:
طلاق در هر حالتی از خود دارای اثرات منفی مختص به خود است و توصیه می شود که زوج قبل از تصمیم گیری به طلاق به مشاور مراجعه کنند. مشاوره برای زوج در جریان طلاق مربوط به زوج هایی است که درباره این که طلاق بهترین راه حل است به یقین رسیده اند. این گونه مشاوره باعت کمک به ایجاد یک طلاق سالم و سازنده می شود. مشاوره زوجین مانند نوعی یاری دهندگی فکری عمل می کند. آنها می توانند با راهنمایی ها خودشان باعث طلاقی با کمترین اثر منفی شوند. در این خالت مشاور می تواند در عوامل وابسته به طلاق، مثل شرایط زندگی و الزامات مالی و وظایف پدری و مادری کمک کننده باشند.
 

• مشاوره خانواده:
مشاوره برای فرزندانی که والدین در زمان طلاق دارند، بسیار مهم است. والدین ممکن است درجریان طلاق شان درگیراحسات خودشان باشند و از احساسات فرزندان شان آگاهی مناسبی پیدا نکنند. طلاق باعث می شود فرزندان احساس پریشانی، حسرت، باخت و رهاشدگی از والدین و تنهایی کنند. فرزندان ممکن است نتوانند انتخاب کنند که کدام یک از والدین را انتخاب کنند و نسبت به آن متهد باشند.

ممکن است احساس کنند که آنها باعث طلاق هستند. زمانی که والدین نسبت به هم پرخاشگر باشند، کودک بیشتر احساس ترس می کند. آنها نگرانند که خودشان مقصر در طلاق والدین شان هستند. مشاوره خانواده اجازه می دهد که کل اعضای خانواده بتوانند احساسات خودشان را در رابطه با طلاق بیان کنند. این امر باعث پردازش بهتر احساسات و تطبیق بهتر با تغییرات می شود.

راهکار هایی برای کنار آمدن با طلاق
امور مربوط به طلاق بسیار استرس آور و درگیر کننده ی ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی و شغلی است. گاهی برای افراد یافتن راه های جدید برای رفع استرس خود دچار مشکل می شوند. علاوه بر مشاوره روانشناختی و مشاوره حقوقی، چند راهکار برای کنار آمدن با طلاق به شرح ذیل است:

• تنفس و مدیتیشن: تمرینات تنفسی و مدیتیشن باعث افزایش هشیاری می شود. هشیاری یعنی آگاه بودن و متمرکز بودن درباره تغییرات فیزیکی و احساسی اطراف خودمان. این امر می تواند در از بین بردن استرس کارامد باشد.

• صحبت با دوست مورد اطمینان و راز دار: زمانی که به دنبال کسی هستید که احساسات خودتان را بیان کنید حتما با فردی هم سن و سال خودتان صحبت کنید زیرا سن در درک احساسات بهتر بسیار موثر است

• دید جدیدی را امتحان کنید: به دنبال مقابله با استرس در زمان دشوار ی که در آن هستید بپردازید. به دنبال راهکار هایی برای این که طلاق را کوچک تر و قابل مدیریت تر کند، باشید. وقتی راه دیگری غیر از طلاق ندارید، به دنبال راه هایی برای سازگاری با آن باشید.
• خود مراقبتی بهداشتی: به تغذیه، خوراک، خواب و بهداشت فردی خود برسید.
• حمام های ریلکس کننده و استخربروید.
• پیاده روی یا ورزش کنید
• فیلم ها و موسیقی های مورد علاقه خودتان را ببینید و گوش کنید.
 


گردآوردندگان:
*فاطمه نصیری،دانشجوی کارشناسی مشاوره
*دکتر علیرضا ملازاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر
alimollazade@yahoo.com
 

References:
http://www.neilrosenthal.com/marriage-therapy/divorce-counseling- 
 http://www.nolo.com/legal-enclopedia/divorse-meditation-myths-3019.html-
 www.goodtherapy.org-
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهرا
Iran, Islamic Republic of
عالی بود خسته نباشید 👌👌👏👏👏
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
رسول
Iran, Islamic Republic of
مفید و مختصر و عالی
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.