سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۷
کد مطلب: 52696
۱

بچه های روستایی از بچه های شهری مسئولیت پذیرتر هستند

بچه های روستایی از بچه های شهری مسئولیت پذیرتر هستند
رفتارهای متفاوت فرزندان و عدم مسئولیت پذیری آنها در خانه از جمله مشکلاتی است که والدین از جمله مادران در خانواده با آن مواجه هستند.

علاوه بر پدران برخی از مادران نیز در بیرون از خانه مشغول کار هستند تا به قول خود آسایش و رفاه فرزندان را برای آنها به ارمغان بیاورند غافل از اینکه عدم حضور آنها در کنار فرزندان آسیب های زیادی به آنها وارد می کند.


نقش ندادن به فرزندان در دوران کودکی
اما برخی از مادران به ناچار مجبور هستند که در خارج از خانه کار کنند تا بتوانند مخارج خود و فرزندان تحت کفالت را تامین کنند و کارهای خانه را به فرزندان نوجوان خود بسپارند ولی آنها از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، این مسئله سبب بروز مشکلاتی در خانه و نگرانی مادران می شود.

دکتر محسن رضایی، رواشناس، عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهار کرد: نقش ندادن به فرزندان در دوران کودکی تاثیر وسائل ارتباط جمعی و نبود اعتماد به نفس باعث می شود تا نوجوان امروزی احساس ناامیدی و بی مسئولیتی کند.

عضو انجمن روانشناسی ایران در توضیح صحبت خود بیان کرد: نوجوان از برنامه ها و کارهای خودش به بهانه های مختلف مانند با بچه ها قرار دارم نمی توانم بیایم، درس بخوانم که آخر چه شود؟، می خواستین بچه نیارین و ایراداتی از این قبیل فرار می کند.


وی در ادامه اضافه کرد: وقتی فرزتد از کودکی هر خواسته ای داشته بدون اینکه نقشی به او داده شود والدین برآورده کردند وقتی در مدرسه کار گروهی تمرین نکرده و فقط معلم بوده که یک طرفه به نوجوان درس داده وضعیت همین می شود.


برآورده کردن هر نیازی بلافاصله پس از درخواست
علت اینکه بچه های روستایی از بچه های شهری مسئولیت پذیرتر هستند همین نقش دادن به کودک، نوجوان و جوان از ابتدای زندگی تا دوران بزرگسالی است.

رضایی با تاکید بر این نکته که باید بدانیم که تربیت فرزند از خود او عزیزتر هست، خاطرنشان کرد: مادری که سرپرست خانوار است از صبح تا شب کار می کند و وقتی به خانه می آید باز هم کار می کند چگونه انتظار دارد دخترشان مسئولیت پذیر باشد.


وی یادآور شد: بنابراین ندادن مسئولیت و برآورده کردن هر نیازی بلافاصله پس از درخواست کاملا اشتباه است که این مسئله باعث می شود فرزند در سن نوجوانی و حتی در زندگی آیند خود دچار مشکل شود.

عضو انجمن روانشناسی ایران در پایان سخنان خود عنوان کرد: باید کم کم به فرزندان نوجوان مسئولیت داده شود ولی نباید انتظار داشت در کوتاه مدت و در یکی دو شب این الگوی رفتاری اصلاح شود چون سالیان سال به خاطر تربیت اشتباه این رفتار شکل گرفته اگر باز هم والدین نتوانستند الگوی نوجوان خود را اصلاح کنند حتما به یک متخصص این کار مراجعه کنند و از او کمک بخواهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد