پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
کد مطلب: 53773
۰

گرایش بیش از حد به علوم تجربی برای آینده شغلی دانش آموزان آسیب زاست

گرایش بیش از حد به علوم تجربی برای آینده شغلی دانش آموزان آسیب زاست
غلامرضا شاهمرادی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در زمان حاضر بیشترین گرایش دانش‌آموزان در سطح کشور و استان اصفهان به رشته علوم تجربی است گفت: یکی از کارهایی که در استان انجام شده با توجه به شرایط و موقعیت این بوده که ظرفیت‌ها  با توجه به تقاضایی که هست، بیشتر شود اما مشکلی که ایجاد می‌شود ازدحام دانش‌آموزان رشته علوم تجربی است.

 رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: از جمله مشکلاتی که در آینده به علت ازدحام دانش‌آموزان رشته علوم تجربی ایجاد می‌شود در کنکور است که اگر به آمار کنکور دقت کنیم متوجه بیشترین آمار ثبت‌نامی‌ها در این رشته هستیم که این در حالیست که تعداد رشته‌های کاربردی دانشگاهی در این رشته  انگشت شمار و میزان ظرفیت برای کنکور و دانشگاه‌ها محدود است.

وی بر افزایش آگاهی خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: شاید یکی از دلایل استقبال از رشته علوم تجربی، تمایلی است که بین خانواده‌ها ایجاد شده و آنها بیشتر از دانش‌آموزان بر تحصیل فرزندانشان در این رشته اصرار دارند که این شیوه برای آینده شغلی دانش‌آموزان آسیب زاست.

شاهمرادی با بیان اینکه دانش‌آموزان پایه نهم در دوره حساس، سوال‌برانگیز و پُرآشوب بلوغ قرار دارند گفت: بر این اساس خانواده‌ها با دانستن این مهم که بهترین فرد برای کمک و حمایت از فرزندشان هستند و از استعداد، توانایی و نقاط مثبت و منفی درسی، روانی، رفتاری او آگاه هستند به صرف راهنمایی و نه هدایت او براساس خواسته قلبی خود بپردازند.

رییس مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: خانواده‌ها موظف هستند که در انتخاب رشته تحصیلی به فرزندان خود یاد بدهند که نباید در این انتخاب به فکر استخدام سنتی باشند بلکه بدانند که دنیای شغلی آینده مبتنی بر خلاقیت و کارآفرینی است تا بتوانند با دید بهتری دست به انتخاب بزننند.

 به این منظور نیاز است تا با بررسی سوابق تحصیلی فرزندان و مروری بر کارهای فوق برنامه و خلاقانه او و همچنین مشورت با افراد آگاه ، انتخاب رشته انجام شود.

شاهمرادی به بیان اینکه هیچ رشته تحصیلی‌ بر رشته دیگر برتری ندارد افزود: رشته‌ای خوب است که متناسب با استعداد و علاقه دانش آموزان باشد و در این مسیر با تاکید بر این مهم که انتخاب حق دانش‌آموز است است همه افراد شامل پدر، مادر، معلم، مشاور و دیگر اعضا خانواده باید نقش کمک‌کننده و آگاهی بخش و نه نقش تصمیم گیرنده داشته باشند.

وی با اشاره به روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در انتخاب رشته افزود: هدایت تحصیلی به عنوان فرآیندی برای انتخاب درست رشته تحصیلی با کمک خانواده، مدرسه و مشاوران است که اولین گام مهم آن شناخت خود فرد، محیط و نیازهای جامعه و سپس ایجاد تعادل و توازن بین آنهاست.

در شناخت خود، فرد باید استعدادها، رغبت، توانایی، شخصیت و ارزش‌های خود را بشناسد و در دومین مرحله که شناخت محیط و نیازهای جامعه است باید ظرفیت هنرستان‌ها و دبیرستان‌های موجود، شاخه‌ها، رشته‌ها، محدودیت‌ها و امکانات و همچنین مشاغل آینده و آینده شغلی در منطقه، استان و کشور را شناسایی کند.

شاهمرادی یادآور شد: ملاک‌ها و عوامل هدایت تحصیلی سه عامل مهم شامل بررسی‌های مشاوره‌ای، عملکردتحصیلی دانش آموز و ظرفیت رشته‌ها و امکانات و تجهیزات منطقه است که  این موارد در مدارس توسط مشاوران پیگری می‌شود.

 بیش از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان تحصیل می کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.