يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۸
کد مطلب: 57537
۲
۳
مدارس در موفقیت دانشگاهی مؤثرند؟

نقش ژن در موفقیت تحصیلی

نقش ژن در موفقیت تحصیلی
یک دانشمند ادعا کرد: فرستادن دانش‌آموزان به مدارس خصوصی هدر دادن وقت است؛ زیرا نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد موفقیت آکادمیک در ژن افراد وجود دارد؛ به این معنی که دانش‌آموزان حتی در مدارس غیرخصوصی هم می‌توانند به اندازه مدارس خصوصی موفق باشند.

رابرت پلومین، استاد ژنتیک رفتاری از کینکز کالج لندن و تیم او دهه‌ها وقت صرف کردند تا بفهمند موفقیت در تحصیلات تا چه اندازه مربوط به طبیعت و تا چه حد مربوط به پرورش است.
 
او نتیجه‌گیری کرد: ۵۰ درصد از موفقیت آکادمیک مربوط به ژن افراد است؛ اما هنوز نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود تا عواملی که ۵۰ درصد بعدی را تشکیل می‌دهد، مشخص شوند.

آنچه که آن‌ها با اطمینان از آن سخن می گویند این است که مدرسه یا نوع پرورش هیچ ارتباطی به موفقیت تحصیلی ندارد.

مطالعات نشان داد: دوقلو‌های پرورشگاهی با الگوی ژنتیکی یکسان که در مدارس متفاوت تحصیل کرده و توسط والدین متفاوت پرورش یافته بودند، به یک اندازه در تحصیلات آکادمیک موفق بودند.

پروفسور پلومین توضیح داد: مدارس خصوصی مانند «ایتن» در انگلستان که سالانه بیش از 40هزار پوند هزینه تحصیل از افراد دریافت می‌کند و ۱۹ نخست‌وزیر بریتانیا از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ افرادی با نمرات بالا را جذب می‌کنند، یعنی گزینش است که تفاوت ایجاد می‌کند، اگر همان افرادی که در «ایتن» تحصیل می‌کنند در مدارس دیگر قرار می‌گرفتند، باز هم همان میزان موفق بودند.

پرفسور پلومین این سوال را مطرح کرد که آیا افرادی که مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند؟

وی پاسخ داد: «اینجا عامل همبستگی دخیل است- کودکانی که در مدارس منتخب تحصیل می‌کنند، نسبت به افرادی که در مدارس دیگر تحصیل می‌کنند، نمرات بالاتری دارند؛ بنابراین بله، اگر اینطور در نظر بگیریم افرادی که در مدارس منتخب تحصیل می‌کنند، شانس بالاتری برای ورود به دانشگاه دارند. اما آیا در این میان مدرسه ارزش افزوده داشته است؟ پاسخ خیر است.»

«بنابراین چرا کودکان خود را به مدارس خصوصی می‌فرستید؟ اگر با این هدف که آن‌ها موفقیت‌های تحصیلی بهتری کسب کنند این کار را می‌کنید، نکنید. مدارس تفاوتی ایجاد نمی‌کنند.»

پرفسور پلومین پذیرفت که فرستادن دانش‌آموزان به مدارس برتر و منتخب با این هدف که با «افراد درستی» معاشرت داشته باشند، هدف درستی است، اما گفت: نباید از موسسات توقع داشت که نمرات دانش‌اموزان را ارتقا دهند.»

او همچنین گفت: مدارس منتخب و برتر همچنین می‌توانند اعتماد به نفس، مهارت‌های رهبری یا ارتباطی افراد را نیز ارتقا دهند، که برای آینده افراد مفید است.

پلومین گفت، امیدوار است این یافته‌ها برای والدینی که هزینه فرستادن فرزندانشان به مدارس خصوصی را ندارند، مفید باشد. آن‌ها بدانند که مدرسه فرقی در موفقیت آکادمیک ایجاد نمی‌کند.»


منبع: تلگراف
ترجمه: سایت فرادید
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Italy
فعلا که در کنکور ایران همه ساله رتبه های برتر از مدارس خاص بودن
Italy
دقیقا همینطوره
Italy
در کشور ما که به ژن ربطن نداره
یا باید سهمیه داشته باشی یا پول و پارتی
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید