جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۸
کد مطلب: 62333
۱
محققان فنلاندی پی بردند؛

اختلال دوقطبی خطر مرگ زودهنگام را ۶ برابر افزایش می دهد

اختلال دوقطبی خطر مرگ زودهنگام را ۶ برابر افزایش می دهد
اختلال دوقطبی (Bipolar disorder)، که پیش‌تر با نام افسردگی – شیدایی (manic depression) شناخته می‌شد؛ نوعی اختلال روانی است که با دوره‌های افسردگی، شیدایی و خُلق غیرطبیعی مشخص می‌شود. اگر انرژی بیمار بسیار بالا یا همراه با روان‌پریشی باشد، به آن حالت شیدایی (مانیا) می‌گویند؛ امّا اگر شدت آن کم باشد، به آن حالت نیمه‌شیدایی (هیپومانیا) می‌گویند.

به نقل از مدیسن نت، محققان فنلاندی می‌گویند که این ارتباط به دلیل ترکیبی از علل خارجی مانند خودکشی، تصادفات و خشونت و مشکلات جسمی است که مشروبات الکلی نقش مهمی در این امر دارد.

بر اساس این مطالعه، مداخلات هدفمند در مورد سو مصرف مواد مخدر احتمالاً مرگ‌های زودرس را به دلیل عوامل خارجی و فیزیکی کاهش می‌دهد. «تاپیو پالیاروی»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان نیووانیمی فنلاند، گفت: «پیشگیری از خودکشی یک اولویت است و آگاهی بهتر از خطر مصرف مواد و سایر مواد افیونی ضروری است.»

این مطالعه شامل بیش از ۴۷۰۰۰ فنلاندی بین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اختلال دوقطبی بود. محققان دریافتند اختلال دوقطبی با افزایش شش برابری خطر مرگ زودهنگام ناشی از علل خارجی مرتبط است. خطر مرگ ناشی از بیماری جسمی در این گروه دو برابر بود. در مجموع، حدود ۷ درصد یا ۳۳۰۰ نفر از افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در طول دوره پیگیری، که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ طول کشید، جان خود را از دست دادند. میانگین سنی هنگام مرگ ۵۰ سال بود.

بیماری جسمی عامل ۶۱ درصد مرگ و میرها و علل خارجی عامل ۳۹ درصد مرگ‌ها بود. برای کسانی که مرگ آنها به بیماری جسمی نسبت داده شده است، ۲۹٪ ناشی از مصرف الکل؛ ۲۷ درصد به دلیل بیماری قلبی و سکته مغزی؛ ۲۲ درصد به خاطر سرطان؛ ۴ درصد به خاطر بیماری‌های تنفسی؛ ۲ درصد به دلیل دیابت و ۱ درصد به خاطر اختلالات رفتاری مرتبط با سو مصرف مواد دیگر بود. ۱۵ درصد باقی مانده ناشی از علل دیگر بودند.

بیشتر مرگ‌های ناشی از علل خارجی (۵۸%) به خاطر خودکشی و تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۸%) ناشی از مصرف بیش از حد داروهای تجویز شده برای سلامت روان بوده است.
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت