شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
کد مطلب: 62731
۱

این عادات بد را ترک کنید وگرنه موجب مرض است

این عادات بد را ترک کنید وگرنه موجب مرض است
برای همه عادات سالم ما عاداتی وجود دارند که از خط قرمز زشت بودن عبور می‌کنند. با این وجود، این رفتار‌های به ظاهر بی‌ضرر اگر شدید باشد در واقع می‌توانند اثرات منفی بر جای بگذارند.

از بین بردن عادات در جوانی ممکن است دشوار باشد به طوری که مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی نشان می‌دهد ترک آن بین ۱۸ تا ۲۵۴ روز به طول می‌انجامد.

در ادامه به عادات ناخوشایندی می‌پردازیم که می‌توانند تاثیر بدی بر روی سلامتی تان داشته باشند:
 
۱- فرو بردن انگشت در بینی
به نقل از سان، نتیجه مطالعه‌ای در هلند بر روی ۲۰۰ تن از کارکنان بخش مراقبت بهداشتی نشان می‌دهد که فرو بردن انگشت در بینی احتمالا به ویروس کرونا را به میزان سه برابر افزایش می‌دهد. محققان دریافتند که ۱۷ درصد از افرادی که انگشت شان را در بینی شان فرو می‌بردند به کووید مبتلا شدند در حالی که صرفا ۵.۹ درصد از افرادی که انگشت شان را در بینی فرو نبرده بودند به کووید مبتلا شدند.
 
 
فرو بردن انگشت در بینی که رینوتیلکسومانیا نامیده می‌شود در کودکان و بزرگسالان رایج است. در یک نظرسنجی ۹۱ درصد از بزرگسالان به انجام آن اعتراف کردند. اگر انگشت فرو بردن در بینی بیش از حد مکرر باشد و یا به شکلی خشونت آمیز و یا با ناخن‌های تیز صورت گیرد می‌تواند باعث بروز خونریزی و آسیب وارد نمودن به بینی شود. هم چنین، این کار می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های تنفسی یا سینوسی و در موارد نادر لخته شدن خون شود.
 
از انگشت در بینی کردن و موخوری تا ادرار کردن زیر دوش؛ عادات ناخوشایند و عادات شگفت‌انگیزی که برایتان مفید هستند / خوانده شد
 
۲- لزوم پوشاندن دهان هنگام عطسه کردن
متوقف ساختن عطسه غیرممکن است، اما گرفتن جلوی دهان و پوشاندن آن هنگام عطسه کردن به کننرل انتشار میکروب کمک می‌کند. یک عطسه می‌تواند ۱۰۰۰۰۰ ارگانیسم را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به هوا بفرستد که ویروس سنسیشیال تنفسی، آنفولانزا و آدنوویروس‌ها را شامل می‌شود که قادرند باعث بروز سرماخوردگی شوند.
 
۳- مسواک وسیله‌ای کاملا شخصی است
اگر مسواک خود را فراموش کردید ممکن است استفاده از مسواک دیگران وسوسه انگیز باشد. با این وجود، باید بدانید هربار که از مسواک استفاده می‌کنید به باکتری آلوده می‌شود. یک مسواک می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری از جمله باکتری اشریشیاکلی و استافیلوکوک را در خود نگه دارد که باعث عفونت پوست می‌شود. هم چنین این خطر بالقوه وجود دارد که فرد مبتلا به ویروس هپاتیت C از طریق خون بتواند آن را از طریق مسواک مشترک انتقال دهد.
 
۴- مضرات استحمام بیش از اندازه
مگر این که تمرینات منظم و و همراه با تعریق زیاد انجام داده باشید در غیر این صورت احتمالا نیازی به دوش گرفتن بیش از یک بار در هر دو یا سه روز نخواهید داشت. هر بار که دوش می‌گیریم روغن‌های طبیعی که سد محافظ پوست را تشکیل می‌دهند از بین می‌بریم. در آن صورت پوست ممکن است احساس سفتی، خشکی و خارش داشته باشد و آلرژن‌ها به راحتی وارد لایه‌های بیرونی پوست می‌شوند و باعث تحریک بیش‌تر پوست و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. زمانی که مو‌های خود را به دفعات شامپو می‌زنید خشک شده و باعث شکنندگی مو‌ها خواهد شد. پوست سر ممکن است خشک و خارش دار شود و مو‌ها کدر و وز شوند.
 
۵- ابهام درباره ادرار کردن حین استحمام
ادرار کردن زیر دوش بعید است که آسیبی به همراه داشته باشد اگرچه برخی کارشناسان باور دارند که این کار می‌تواند عضلات کف لگن و کنترل مثانه شما را ضعیف کند. بعید است که از طریق ادرار عفونت را انتقال دهید مگر آن که مبتلا به عفونت ادراری باشید. اکثر افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری علائم هشدار دهنده‌ای دارد. ادرار بو می‌دهد و اگر می‌خواهید زیر دوش ادرار کنید باید کف حمام را پس از استحمام تمیز کنید.
 
از انگشت در بینی کردن و موخوری تا ادرار کردن زیر دوش؛ عادات ناخوشایند و عادات شگفت‌انگیزی که برایتان مفید هستند / خوانده شد
 
۶- جویدن ناخن
حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت ناخن‌های خود را می‌جوند. این کار می‌تواند باعث انحراف بستر ناخن، ایجاد عفونت در اطراف آن، کوتاه شدن مزمن ناخن و انتقال عفونت‌هایی مانند ویروس پاپیلومای انسانی از دست به دهان شود.
 
هم چنین جویدن ناخن می‌تواند منجر به عفونت‌هایی مانند کرم سوزنی (انتروبیوس ورمیکولاریس)، کرم اشریشیاکلی و سالمونلا شود. ناخن جویدن هم چنین می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها شود.
 
۷- خوردن مو
خوردن مو که با عنوان تریکوفاژیا شناخته می‌شود به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. خوردن مو می‌تواند منجر به ایجاد گلوله مویی در معده شود که باعث درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و انسداد روده خواهد شد. مشکلات جدی‌تر به دنبال آن کم خونی، کمبود ب ۱۲، بیماری کبد و پانکراتیت (التهاب و تورم پانکراس) را شامل می‌شود. ممکن است برای برداشتن گلوله مو به عمل جراحی نیاز باشد.
 
از انگشت در بینی کردن و موخوری تا ادرار کردن زیر دوش؛ عادات ناخوشایند و عادات شگفت‌انگیزی که برایتان مفید هستند / خوانده شد
 
۸- ضرورت شستن دست‌ها پس از توالت
پس از استفاده از توالت احتمالا ۲۰۰ میلیون باکتری بر روی دستان تان خواهید داشت که اگر شسته نشوند می‌توانند منجر به بروز بیماری شوند. شستن دست‌ها پس از استفاده از توالت تعداد افرادی را که به اسهال و استفراغ مبتلا می‌شوند تا ۴۰ درصد و تعداد مبتلایان به بیماری‌های تنفسی را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.
 
۹- لزوم شستن بطری آب
آخرین باری که بطری آب خود را شستید چه زمانی بود؟ نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که بطری به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار میکروب را در هر سانتی مربع در خود جای می‌دهد. این میزان میکروبی بیش از میکروب جای گرفته بر روی سینک یا توالت است. بیش از ۹۸ درصد از میکروب‌های روی بطری باتری‌هایی مانند اشریشیاکلی عامل گاستروانتریت یا بیماری التهاب معده‌ای - روده‌ای بودند. در حالت ایده آل بطری آب شما باید هر روز در ماشین ظرفشویی شسته شود. در غیر این صورت با استفاده از برس بطری آن را به طور کامل در آب گرم و صابون بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. بطری آب خود را به اشتراک نگذارید، زیرا این کار یکی دیگر از راه‌های گسترش عفونت است.
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند