دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۰
کد مطلب: 63075
۰
وزیر علوم کشور مالزی؛

بهترین کلمه‌ای که ایران را از نگاه من توصیف می کند، تاب آوری است

باشگاه تاب آوری
بهترین کلمه‌ای که ایران را از نگاه من توصیف می کند، تاب آوری است
بهترین کلمه‌ای که ایران را از نگاه من توصیف می کند، تاب آوری است وزیر علوم کشور مالزی در نشست همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان این که بهترین کلمه‌ای که ایران را از نگاه من توصیف می کند، تاب آوری است،گفت:برای حل چالش‌ها و نابرابری‌ها نیازمند همکاری‌های علمی هستیم و این تنها راه ما برای ایجاد تاب آوری علمی است.

نشست همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با حضور وزیر علوم کشور مالزی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان در سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد واحد اصفهان برگزار شد.
 محمد خالد بن نورالدین وزیر علوم کشور مالزی با اشاره به تحریم یکجانبه و محرومیت‌های بین المللی ایران تصریح کرد: علیرغم دهه‌ها تحریم یکجانبه اقتصادی، کشور ایران حتی با وجود تمام چالش‌های بزرگ، دارای مردمی تحصیلکرده و متخصص با صنعت بسیار پیشرفته و فناوری‌های بالا هستند.
وزیر علوم کشور مالزی با طرح این سوال که چگونه تاب آوری علمی را پرورش دهیم و چگونه همکاری‌های علمی را در سطح جهانی گسترش دهیم تا بتوانیم چالش‌های جهانی را کمرنگ کنیم؟ بیان کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی دنیای امروز از یک سو جنگ در اروپا، گرایش‌های نظامی‌گری در سودان و آفریقای مرکزی و البته رقابت آمریکا و چین و از سوی دیگر واقعیت تلخ وضعیت اضطراری آب و هوایی جهانی است.
وی با بیان اینکه این چالش‌ها عواقب غیر قابل جبرانی در جهان اسلام خواهد داشت افزود: بحران‌های آب و انرژی در سطحی غیرقابل تصور در حال نابودی جهان است که نهایتا ما را از اهداف توسعه پایدار باز می‌دارد. به عنوان مثال خاورمیانه افزایش بی‌سابقه‌ای را در میانگین دمای هوا تجربه می‌کند. در بخش مسلمان آفریقا، ناامنی غذایی یک واقعیت تلخ زندگی امروز ما است.
 محمد خالد بن نورالدین خاطرنشان کرد: مهمترین درسی که از دوره کرونا گرفتیم نابرابری و بی عدالتی در دسترسی به واکسن بود؛ ۸۲ درصد از واکسن‌ها صرفا در دسترس کشورهای ثروتمند بود؛ کمتر از یک درصد از واکسن‌ها به مردم با درآمد کم رسید.
لذا کرونا به ما نشان داد تا چه میزان از سیستم ارتباطات بین‌الملل غافل هستیم. هنگامی که علم و سیاست به بهانه مالکیت معنوی در هم تنیده می‌شوند فقرا متضرر خواهند شد.
وزیرعلوم کشور مالزی با تاکید بر همکاری‌های علمی اظهار کرد: برای حل چالش‌ها و نابرابری‌ها نیازمند همکاری‌های علمی هستیم و این تنها راه ما برای ایجاد تاب آوری علمی است.
وی با بیان اینکه علم و سیاست بیش از تصور ما در هم تنیده شده‌اند اظهار کرد: جهان اسلام در حوزه علم و تکنولوژی اقدامات اندکی برای حل مشکلات کرده است. بر اساس گزارش یونسکو در مجموع ما فقط ۰۵٪ از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه کرده‌ایم که این آمار بسیار کمتر از میانگین جهانی است. و با وجود اینکه مسلمانان حدود یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند مشارکت ما در تولیدات علمی جهانی تنها ۶ درصد است.
محمد خالد بن نورالدین با تشریح چالش‌های مشترک اظهار کرد: امنیت غذایی، آموزش و تغییرات اقلیمی از چالش‌های مشترک ما است.
وی با اشاره به چالش  امنیت غذایی تشریح کرد: در امنیت غذایی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سیاره ما نزدیک به ۱۰ میلیارد نفر خواهد بود. بسیاری از این دهان‌های باز در کشورهای خودمان خواهند بود. با این حال جایی که چالشی هست، مطمئناً فرصتی نیز وجود دارد. مثلا هلند کشوری با سرزمین محدود کوچک‌تر از بسیاری از کشورهای ما با نوآوری و تعهد به پیشرفت علمی به دومین صادر کننده بزرگ غذا در جهان تبدیل شده است.
وزیرعلوم کشور مالزی در رابطه با چالش آموزش گفت: آموزش خود بزرگترین راه ایجاد برابری است. که از طریق پلتفرم‌های یادگیری آنلاین می‌توانیم آموزش را برای همه فراهم کنیم و موانع دسترسی به آموزش را برطرف و آن را مقرون به صرفه کنیم
وی با اشاره به چالش تغییرات اقلیمی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی، بالا آمدن سطح آب دریاها، تغییرات شدید آب و هوایی و خشکسالی همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما همانطور که ما قدرت تسریع تغییرات آب و هوا را داریم قدرت کاهش سرعت آن را نیز داریم.
محمد خالد بن نورالدین با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده است که ابزارها، منابع و آزادی ابتکار عمل مورد نیاز دانشمندان را در اختیارشان قرار دهیم افزود: علم موتور نوآوری است. دانشمندان ما با کنجکاوی بی‌وفقه و تعهد خود به یافتن راه حل‌ها، پتانسیل تغییر شکل جهان را دارند. با این حال آنها تنها با پشتیبانی و دسترسی به منابع می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. آنان می‌باید متعهد به افزایش بودجه برای تحقیق و توسعه ایجاد فرصت‌های بیشتر برای همکاری علمی و ایجاد امکانات پیشرفته برای تقویت نوآوری باشند.
وی با تاکید بر تبدیل کشورهای ایران و مالزی به کانون علم و فناوری اظهار کرد:  برای من روشن است که هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند با این مشکلات مقابله کند. همکاری و تعامل دو کشور فقط یک گزینه محسوب نمی‌شود بلکه یک الزام است.
وزیر علوم کشور مالزی با تاکید بر همکاری همه جانبه جهانی تصریح کرد: راه اندازی موسسات به تنهایی دیگر الگوی مناسبی برای ارائه علم و تکنولوژی پیشرو در جهان نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هدف من این است که شاهد همکاری علمی بیشتر بین دانشمندان مالزیایی و ایرانی باشیم اظهار کرد: یکی از مهمترین مأموریت‌های من این است که دانشمندان و مبتکران مالزیایی را با همتایان خود در سایر کشورهای مسلمان برای همکاری گرد هم بیاورم.  گسترش و تعمیق پیوندهای ما با ایران و سایر کشورهای مسلمان فقط یک اولویت شخصی یا اولویت وزارتی من نیست بلکه به عنوان همگرایی در سطح اولویت‌های جهانی محسوب می‌شود.
 محمد خالد بن نورالدین بیان کرد: رابطه با ایران آنقدر ارزش استراتژیک دارد که فراتر از تصمیمات فردی است؛ به ویژه اینکه ایران یکی از قطب‌های علمی جهان است. نفوذ ایران را نمی‌توان دست کم گرفت. ایران عضو بریکس سازمان همکاری شانگهای گروه D8 و سازمان همکاری اسلامی است. کشور ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ در خاورمیانه با ذخایر عظیم نفت و گاز است و ما نمی‌توانیم بدون درک ایران به درک خاورمیانه معاصر امیدوار باشیم.
وزیر علوم کشور مالزی تصریح کرد: ما مطمئناً نمی‌توانیم بدون چشم انداز علمی ایران به چالش‌های بزرگ جهانی که جهان اسلام را تحت تأثیر قرار می‌دهند امیدوار باشیم و همچنین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بدون حضور ایران با موفقیت عمل کنیم. انشاءالله مالزی پیشنهادی برای ایجاد یک پلتفرم تحقیقاتی جهانی در مورد آب ارائه خواهد کرد که گروه D8 در دانشگاه همدان هماهنگ کننده آن خواهد بود. آب یک بحران جهانی است که نه تنها در خاورمیانه بلکه برای جهان نیز حیاتی است.
وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که بهترین نخبگان علمی خود را برای رویارویی با این چالش بسیج کنیم. از این رو پیشنهاد می‌کنم که دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی در این پروژه علمی بسیار مهم مشارکت داشته باشند. همچنین خوشحالم اعلام کنم که آژانسی تحت نظارت وزارت علوم مالزی در ژانویه ۲۰۲۴ با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان یک اردوی زمستانی مالزی - خاورمیانه با موضوع مشکلات جهانی برگزار کند. این برنامه رهبران جوان آینده از مالزی و ایران را گرد هم می‌آورد تا در مورد مسائل چند وجهی جهانی به عنوان بخشی از مسیر راهبردی خود برای آینده بحث کنند. و من از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.