دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۸
کد مطلب: 63308
۰
دوره آموزش راهنمای

خودمراقبتی در سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد

خودمراقبتی در سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد
اداره مددکاری اجتماعی معاونت درمان دوره آموزشی راهنمای خودمراقبتی در سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد را برای مددکاران اجتماعی مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی برگزار کرد.
 
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهره سادات میرباقری سرپرست اداره مددکاری اجتماعی پیگیری روزانه به آسیب‌های اجتماعی متعدد از جمله خشونت‌های خانگی، افراد اقدام کننده به خودکشی، بیماران خاص و صعب العلاج، بیماران دارای اختلالات روانی، بیماران رها شده و بیخانمان، کودکان و مادران متاثر از مواد مخدر و… را از جمله شرح وظایف مددکاران بیمارستان‌ها برشمرد.
 
وی با اشاره به سختی کار مددکاران اجتماعی و فرسایش شغلی این حوزه کاری، آموزش چگونگی خود مراقبتی و افزایش تاب آوری در مواجهه با مشکلات اجتماعی و آسیب دیدکان اجتماعی را دلیل برگزاری این دوره عنوان کرد.
 
گفتنی است دکتر محمد رضا مقدسی مدیر عامل خانه تاب آوری ایران بعنوان مدرس پیرامون سرفصل‌های آموزشی، مطالبی را بیان کردند دوره آموزش راهنمای خودمراقبتی در سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد در روز سه شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت اله طالقانی برگزار شد.
بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران تعریف عملیاتی سازمان بهداشت جهانی از خود مراقبتی عبارتست از : «توانایی افراد، خانواده‌ها و جوامع برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، حفظ سلامت، و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی.
 خود مراقبتی شامل تصمیمات و اقداماتی است در جهت سلامت،پیشگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی و توانایی رفع نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی خود. خودمراقبتی شامل هر کاری است که برای حفظ سلامت خود، از نظر جسمی، ذهنی، معنوی، اجتماعی و احساسی انجام می دهید.
خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود، یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم . خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی ، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوش ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند. خود مراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.
با انجام برخی اصول ساده خودمراقبتی می­توان دستیابی به سلامت، نشاط و شادابی را در زندگی ایجاد کرد .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!