پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۴
کد مطلب: 63700
۰

نقش دستگاه EEG در تشخیص اختلالات روانی

نقش دستگاه EEG در تشخیص اختلالات روانی
پزشکان و فعالان حوزه روانپزشکی، روانشناسی و مغز و اعصاب به منظور بررسی عملکرد مغز و اعصاب بیماران و مراجعان خود، به دستگاه EEG نیاز دارند. این دستگاه به همراه دیگر ملحقاتش به راحتی مشکلات مربوط به صرع، اختلالات خواب و ADHD را مشخص می‌کند.
 
 معمولا افرادی که از بیماری روانی و مغزی رنج می‌برند، با مراجعه به دکتر اعصاب و روان یا روانشناسان مورد تست قرار می‌گیرند تا حوزه مشکلات و اختلالات آنان مشخص و سپس به کمک دارو‌های مناسب و مشاوره درست برطرف شود. به طور معمول پزشکان و روانشناسان از ام آر آی یا سی تی اسکن مغز کمک می‌گیرند و در صورتی که جریان مشکل و اختلالات با این دو مورد قابل شناسایی نباشد، بهترین راه بررسی عملکرد مغز است که جز با استفاده از دستگاه EEG مقدور نخواهد بود.


موارد استفاده از دستگاه EEG
این دستگاه فعالیت مغزی را در لحظه ثبت کرده و اطلاعات واقعی را در اختیار پزشکان متخصص قرار می‌دهد. یکی از کاربرد‌های اصلی دستگاه EEG شناسایی بیماری صرع و دیگر اختلالات منجر به تشنج است. افرادی که در جریان خواب مشکلاتی دارند نیز احتمالا با مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب یا روانشناسان با دستگاه EEG مورد آزمایش قرار بگیرند، زیرا نتایج آزمایش با این دستگاه‌ها به متخصصان کمک خواهد کرد که کیفیت خواب را معین کرده و اختلالات را تشخیص دهند.

دستگاه EEG به روانپزشکان و روانشناسان برای تکمیل مطالعات مربوط به گزینه‌های احتمالی مبتلا به ADHD نیز کمک می‌کند. با توجه به دشوارتر بودن تشخیص اختلال ADHD از دیگر اختلالات روانی، بررسی نقشه مغزی برای تشخیص نوع بیماری مراجعه کننده ضروری است.


گسترش استفاده از EEG
کاربرد دستگاه EEG روز به روز در حال گسترش است و احتمالا در آینده نزدیک این دستگاه برای تشخیص اختلالات مربوط به افسردگی، آلزایمر و اسکیزوفرنی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موارد استفاده از دستگاه EEG فقط به تشخیص اختلالات و برخی بیماری‌های مغزی و روانی محدود نمی‌شود و استفاده از آن در زمینه‌های تحقیقاتی نیز بسیار معمول است. این فناوری از حدود ۱۰۰ سال پیش به منظور کشف عملکرد مغز کاربرد داشته و در حوزه‌های مختلف روانشناسی و علوم اعصاب جایگاه ویژه‌ای دارد. در حال حاضر روانشناسان شناختی به منظور بررسی همبستگی‌های عصبی عملکرد‌های شناختی اساسی مانند احساسات، زبان، توجه و یادگیری از چنین دستگاهی استفاده می‌کنند.


روش کاربرد دستگاه EEG
الکترود‌های دستگاه EEG با ماده چسبنده خاص به پوست سر و برخی اوقات به دو لاله گوش وصل می‌شود. این دستگاه فقط فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌­گیری کرده و به هیچ عنوان جریان برق به مغز وارد نمی‌کند. به تشخیص پزشک و متخصص، فرد مورد بررسی باید در حالت خواب با بیداری قرار گیرد و سپس با قرار دادن الکترود‌های دستگاه روی سر وی وضعیت مغزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسته به نوع بیماری احتمالی، پزشک دستور متفاوتی درباره خواب یا بیداری خواهد داد. در برخی موارد پزشکان اسکن EEG مغز را توصیه می‌کنند.

مدت زمان استفاده از EEG
به دستور پزشک، استفاده از EEG بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. معمولا EEG-Sleep-Wake یک ساعت زمان می‌برد. در برخی موارد زمان بررسی با این دستگاه تا سه ساعت، یک شب یا ۲۴ ساعت نیز طول خواهد کشید.

نقش دستگاه EEG در تشخیص اختلالات روانی
منبع: کاماپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا