شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۳
کد مطلب: 63702
۲

تاب آوری از کنترل و تغییر تا پذیرش و مدیریت

برگرفته از کتاب تاب آوری ، اقدام در کوچینگ
تاب آوری از کنترل و تغییر تا پذیرش و مدیریت
تاب آوری از کنترل و مدیریت تا پذیرش و تغییر موضوعی است که نشان میدهد تاب آوری و مدیریت خردمندانه زندگی در تمامی ادوار زندگی موضوعی پر اهمیت است برای اجتناب از اتلاف وقت و انرژی، باید میان چیزهایی که می­توانید کنترل کنید و چیزهایی که از کنترل شما خارج هستند تمایز قائل شوید. برای مثال، اینکه تمام تلاشم را برای نوشتن این متن انجام دهم در کنترل من است، ولی اینکه واکنش خوانندگان چه خواهد بود از کنترل من خارج است.

افرادی را می­شناسم که داستانی عالی برای چاپ داشته­ اند، ولی هرگز داستان­شان را به ناشران نداده ­اند زیرا می­ترسیدند داستان مورد قبول ناشر قرار نگیرد و مورد تمسخر واقع شود، و این یعنی آنها استعداد نویسندگی نداشته­ اند. در واقع، آنها می­خواستند قبل از اینکه داستان را به ناشر بدهند مطمئن شوند چنین اتفاقی نخواهد افتاد و بعد با خیال راحت داستان را در اختیار ناشر قرار دهند، و البته در عین حال می­دانستند که چنین چیزی محال و غیر منطقی است.
پیشنهاد من این بود که ریسک کنند و داستان را بفرستند، ولی این کار را نمی­پذیرفتند. درنتیجه آنها به جرگه­ داستان نویسان از دست رفته پیوستند، درحالیکه قادر بودند نویسنده ­ای عالی باشند.

گاهی از دست رفتن به وضعیتی دائمی تبدیل می­شود که فرد مرتبا در ذهنش از یک پروژه­ رویایی به پروژه­ رویایی بعدی می­پرد، و هیچ کدام را هم محقق نمی­کند.

بسیاری از مراجعانی که در جلسات مشاوره و یا کوچینگ داشته ­ام بر این باور بوده ­اند که حوزه­ تحت کنترل­شان بسیار وسیع است، البته تعیین دقیق مرز بین چیزهایی که در کنترل ما هستند و چیزهایی که کنترلی بر آنها نداریم کار سختی است. کوچ می­تواند از تقسیم ­بندی­ زیر به عنوان راهنمایی برای تعیین این مرز استفاده کند:

چیزهایی که کاملا در کنترل­تان هستند: چه روزنامه­ ای دوست دارید بخوانید یا دوست دارید چه بخورید.

چیزهایی که تقریبا در کنترل شما هستند: تلاش برای تحت تاثیر قراردادن یا قانع­ کردن دیگران، برای مثال وادار کردن آنها به موافقت با خود بر سر موضوعی خاص یا ممانعت از اینکه با شما طوری رفتار کنند که مورد پسند شما نیست.

چیزهایی که خارج از کنترل­ شما هستند: سن شما، یا اینکه طبیعت فقط باید یک فصل داشته باشد، و آن هم تابستان.
 
برای مثال، شخصی پس از مدت­های مدید مطیع بودن، اکنون یاد گرفته است که قاطع­تر باشد (در حد کنترلش) و تلاش می­کند شریک زندگی­ اش را متقاعد کند که مراقب رفتارش باشد و در غیر این صورت او را ترک می­کند. با این وجود، اینکه فکر کند همسرش باید به او گوش دهد و بر طبق آنچه او به تازگی در رابطه با حق و حقوقش کشف کرده است عمل کند، از کنترل او خارج است.

از طرفی دیگر، شخصی ممکن است بخواهد همیشه از خودش قاطعیت نشان دهد «من از حقوقم آگاه هستم». این کار ممکن است منجر به ناراحتی همکاران، دوستان و شریک زندگیش بشود، و این اتفاقی است که آن را “قاطعیت مخرب” نامیده شده است ، زیرا باعث می­شود فرد به دلیل اینکه حرفش را زده است اخراج شود، از همسرش جدا شود، و یا به هر نحوی از حقوق اولیه­ خود محروم شود . بنابراین، اینکه بعضی مواقع احتیاط پیشه کنید تا دچار پیامدهای منفی نشوید، کاملا در کنترل شماست.
 
زندگی روزمره به این دلیل که هم در بر دارنده­ فرصت­ها و هم اتفاقات غیر قابل اجتناب است، مستلزم شجاعتی بسیار بالاتر از شجاعتی است که فرد در جنگ و یا ماجراجویی از خود نشان می­دهد. زندگی روزمره شامل اندوه، بیماری، نا امیدی، درد، تقلا، فقر، از دست دادن، وحشت، و دل­شکستگی است که همگی ویژگی­های حیات انسانی هستند، و هزاران نفر روزانه آنها را تجربه می­کنند. بنابراین، می­توان گفت فرصت­ها و وقایع اجتناب ناپذیر زندگیِ روزمره نیاز به تحمل و شجاعتی دارند که فتح قله­ اورست در مقابل آن کار آسانی به نظر می­رسد. تاب آوری از کنترل و مدیریت تا پذیرش و تغییر نشان میدهد که حیات معقول و توانایی و تاب آوری همراه انعطاف و خردورزی است .


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد