پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 63765
۰

تاثیر آلودگی هوا بر تعاملات انسانی چگونه توصیف میشود ؟

دکتر حسین ایمانی جاجرمی
تاثیر آلودگی هوا بر تعاملات انسانی چگونه توصیف میشود ؟
به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران مهم ترین تاثیرآلودگی هوا در ابعاد اجتماعی، کاهش تعاملات انسانی است که عملا در مساله روابط اجتماعی و زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند بخصوص در بخش هایی از جامعه که صدایی ندارند یعنی در عرصه هایی که درمرتبه قدرت، مقام و اداره امور قرار نگرفته اند و آسیب پذیر هستند.

برای مثال در مدارس، به محض اینکه مساله آلودگی هوا شدت می گیرد اولین راه حلی که به ذهن مدیران می رسد تعطیلی مدارس است در حالی که بخش عمده ای از اهداف زندگی جمعی، پرورش نسل آینده است. به عنوان راه حلی برای مقابله با آلودگی هوا، مدارس تعطیل می شوند، همه می دانیم تعطیلی باعث کاهش کیفیت تحصیل می شود که عملا در فراگیری کودکان اختلال ایجاد می کند و یک بی عدالتی در جامعه صورت می گیرد، یعنی افرادی که نقشی در آلودگی ندارند قربانی می شوند به همین دلیل باید به این موضوع بیشتر توجه شود.وی افزود: نکته دوم این است که زندگی شهری یک زندگی مبتنی بر کم تحرکی و مصرف غذاهای پر کالری و تنش های عصبی و روانی زیاد است. به عبارتی زندگی در کلانشهرها آسان نیست و آلودگی هوا باعث می شود بسیاری از فعالیت هایی هم که می توان در مکان های عمومی انجام داد، دچار اختلال شود مثل ورزش و پیاده روی. عملا ما در بعد جسمی، حرکتی، ورزشی و سلامت هم دچار مشکل می شویم و آسیب می بینیم.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: زمانی که اکسیژن درمواقع آلودگی کاهش می یابد و آلاینده ها هوا را پر می کند، قطعا کیفیت زندگی ما تحت تاثیر قرار می گیرد. این روند علاوه بر جسم، بر روان افراد هم تاثیر می گذارد. ما شاهدیم که در زمان آلودگی، آمار مرگ و میر ناشی از حمله های قلبی یا مشکلات تنفسی، افزایش می یابد.

از لحاظ دیگر هنگام آلودگی اغلب افراد بخصوص گروه های حساس مثل سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای در خانه می مانند. این مورد بویژه برای سالمندان وخیم تر است، زیرا منزوی شدن و احساس گیر و در تله افتادن به فرد دست می دهد و امکان خروج از منزل به شدت کاهش می یابد. در زمان آلودگی به این افراد گفته می شود که از خانه خارج نشوند در حالی که هیچ برنامه خاص و مدونی برای آنها در نظر گرفته نمی شود و این منزوی شدن، بر روح و روان و شادابی افراد تاثیر می گذارد و میزان پرخاشگری و خشم را با توجه به افزایش آلاینده ها در پی خواهد داشت.
به همین دلیل باید تمهیداتی در این ارتباط در نظر گرفته شود. برای مثال برنامه های سرگرم کننده ای در شبکه های اجتماعی یا تلویزیون پخش شود که روحیه این افراد با توجه به خانه نشینی بالا نگه داشته شود تا کمتر دچار افسردگی و بی تحرکی شوند.
تاثیر آلودگی هوا بر رتبه شهرها در گزارش های جهانی
ایمانی جاجرمی گفت: نکته سوم مربوط به موضوع آبروی شهری است که هر سال گزارش های جهانی درباره کیفیت زندگی و شهرها منتشر می شود. موضوع این است که میزان سلامت آب و هوا، یکی از شاخص های مهم این ارزیابی ها در رتبه بندی شهرها در دنیاست و نشان دهنده جایگاه آن کلانشهر در اقتصاد جهانی و جذب سرمایه است. در چنین شرایطی به عنوان مثال کلانشهرهای کشورمان در سطح پایین رتبه بندی قرار می گیرند و از جذابیت های شهر برای توجه گردشگران و جذب سرمایه می کاهد.
 
مرجع : ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...