چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۷
کد مطلب: 63795
۰
بخشش دشوار است، اما نقشی مهم در جبران خیانت و ترمیم رابطه دارد

دلایل و درمان خیانت زناشویی چگونه توصیف شده اند ؟

دلایل و درمان خیانت زناشویی چگونه توصیف شده اند ؟
جبران خیانت آیا ممکن است؟ شما به همسر خود خیانت کرده‌اید. آیا این الزاما به معنای پایان رابطه زناشویی‌تان است؟ گرچه اعتراف به خیانت، درد و خشم زیادی در همسرتان برمی‌انگیزد اما اگر هر دوی شما بخواهید، نجات رابطه امکان‌پذیر است. در این مقاله می‌خوانید چطور پس از پیمان‌شکنی به همسر آن را ترمیم کنید و چه گام‌هایی را باید طی کنید؟
تصمیم به ترمیم رابطه
ترمیم رابطه پس از خیانت، تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیافتد که از تصمیم‌تان برای خیانت پشیمان باشید. اگر تصمیم گرفتید به خیانت خود نزد همسرتان اعتراف کنید، مطمین شوید که به دلایل درستی این کار را انجام می‌دهید؛ نه صرفا بخاطر احساس گناه.
آیا بهتر است که رابطه خود را حفظ کنید؟
اگر به همسرتان خیانت کرده‌اید، ممکن است به این فکر باشید که آیا می‌توانید یا اصلا خوب است که به رابطه زناشویی خود ادامه دهید؟خیانت به اشکال مختلف رخ می‌دهد. برخی افراد هشیار یا ناهشیار از خیانت به عنوان راهی برای پایان‌دادن به رابطه زناشویی خود استفاده می‌کنند.
سایرین زمانی که در خارج از رابطه خود به دنبال تایید یا ارضا می‌گردند، دست به پیمان‌شکنی می‌زنند. در همین حال، برخی تکانشی عمل می‌کنند و از فرصت‌ها برای کسب رضایت فوری بهره می‌برند.
صرف نظر از دلایل، برخی روابط پس از خیانت، نجات‌پذیر اند و برخی دیگر محکوم به پایان.
آیا می‌توانید یک رابطه از هم گسیخته را پس از پیمان‌شکنی ترمیم کنید؟ بله ممکن است. اما نیازمند این است که هر دوی شما مایل به تلاش در این زمینه باشید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا هر رابطه‌ای نمی‌تواند از پیمان‌شکنی نجات یابد. وقتی خیانت بیش از حد دردناک است یا وقتی هر دو شریک عاطفی به ترمیم رابطه متعهد نیستند، احتمالا این رابطه مشترک پایان می‌یابد و جبران خیانت با شکست روبرو می‌شود.

روش‌های حفظ رابطه پس از پیمان‌شکنی
اگر شما و همسرتان هر دو مایل به ادامه رابطه پس از خیانت هستید، مراحلی وجود دارد که برای بازسازی رابطه می‌توانید طی کنید.
بر احساسات خود تامل کنید
ممکن است نیاز داشته باشید مدتی تنها بمانید و هیجانات خود را پردازش کنید. توجه کنید که آیا نسبت به پیمان‌‍شکنی نسبت به همسر خود پشیمان هستید یا خیر. آیا آماده پذیرش مسیولیت اقدامات خود هستید؟ مشتاقید که زمانی را به بهبود رابطه خود اختصاص دهید؟ خیانت به همسرتان کاری است که حس می‌کنید دوباره آن را انجام خواهید داد؟کسی درون ذهن شما نیست، پس لطفا با خودتان صادق باشید. در ارتباط بودن با هیجاناتتان به شما اطلاع می‌‌دهد که چه کاری نیاز است برای بهبود رابطه انجام دهید.

پیمان‌شکنی را متوقف کنید
اگر در حال حاضر به رابطه زناشویی خود ادامه می‌دهید، مهم است که خیانت را متوقف سازید. در مواردی که خیانت زودگذر باشد، توقف و قطع رابطه با شریک فرازناشویی آسان‌تر است. اما وقتی نوبت به قطع یک رابطه فرازناشویی احساسی می‌رسد، قطع رابطه دشوارتر است.چنانچه شریک فرازناشویی شما کسی بوده که هر روز او را می‌دیدید، برای جبران خیانت لازم است مرزهایی برای آنان مشخص کنید. برای مثال، در موردی که این شریک، همکارتان بوده، می‌توانید از صحبت‌های غیر کاری با او بپرهیزید و دیگر خارج از محیط کار با آنان ملاقات نکنید.
شریک فرازناشویی نیز ممکن است احساساتی نسبت به شما داشته باشد. اگر آنها به تعقیب شما ادامه دادند، نیاز است به طور شفاف بگویید که دیگر نمی‌توانید با آنان ملاقات کنید.

مسیولیت را بپذیرید
دلیل شما برای پیمان‌شکنی اهمیتی ندارد، به هر حال باید مسیولیت اقدام خود را بپذیرید و اعتماد را بازسازی کنید. از سرزنش همسرتان یا مقصر دانستن مشکلات رابطه زناشویی بپرهیزید. از همسرتان عذرخواهی کنید.

تصمیم بگیرید
هردوی شما و همسرتان می‌خواهید رابطه زناشویی را حفظ کنید؟ اگر می‌خواهید با هم بمانید، باید یک هدف مشترک داشته باشید. با آگاهی به اینکه هر دو باید در بازسازی اعتماد و ارتباط نقش داشته باشید، یک تصمیم بگیرید. اگر پس از پیمان‌شکنی، احیای رابطه را انتخاب کنید، باید بدانید که رابطه شما متفاوت از پیش خواهد بود. اما می‌توانید با هم یک رابطه نو بسازید. زمان می‌برد اما بکوشید تا به آینده نگاه کنید، نه گذشته.
اگر همسرتان می‌خواهد به رابطه پایان دهد، باید به تصمیم آنها احترام بگذارید. همچنین ممکن است پیش از تصمیم‌گیری نیاز به فضایی دور از شما داشته باشند که این هم اشکالی ندارد.

روراست باشید
اگر می‌خواهید به رابطه ادامه دهید، باید با خود و شریک عاطفی‌تان روراست باشید. احتمال دارد که بخواهید به همسرتان دروغ بگویید تا خیانت را مخفی نگه دارید. اکنون، زمان شفاف‌سازی است.
برای کمک به سرپا ماندن رابطه، صریح و گشوده باشید. صداقت در رابطه با تعارض کمتر ارتباط دارد. اما مهم است که هر دو همسر بر صادق بودن درباره انتظارات خود توافق کنند.

روی قول خود بمانید
اگر می‌گویید که قرار است جایی باشید، همانجا باشید. اگر می‌گویید قرار است کاری انجام دهید، انجام دهید. برای جبران خیانت ، قابل اتکا باشید و قول خود را نشکنید. اگر مورد اطمینان و قابل اتکا نباشید، بازسازی اعتماد دشوارتر می‌شود.

    آیا می‌توانید پس از پیمان‌شکنی، اعتماد را بازسازی کنید؟
بازگردانی اعتمادی که پیش از خیانت در رابطه وجود داشت، زمان‌بر اما ممکن است. مسیولیت‌پذیری، عذرخواهی صادقانه، روراست‌بودن و انجام آنچه برای کمک به جلب اعتماد همسرتان لازم است، کلیدهای این فرایند هستند.

گشوده و صبور باشید
بگذارید همسرتان بداند کجا هستید، با چه کسی هستید و غیره. سعی کنید هیچ چیزی را از آنها مخفی نکنید.
طبیعی است که همسرتان احساس کند همچنان به او خیانت می‌کنید و به شما بی‌اعتماد باشد. احساسات آنها را معتبر بدانید و برای بازسازی اعتمادی که خودتان از بین برده‌اید، تلاش کنید. از همسر خود انتظار نداشته باشید بی‌درنگ به شما اعتماد کند. اما می‌توانید برای جلب مجدد آن بکوشید.

ارتباط برقرار سازید
پژوهش‌ها نشان می‌دهد ناتوانی در گفتگو با یکدیگر، یکی از علایم بسیار شایع شکست روابط زناشویی است. نسبت به شنیدن و گفتگو با همسرتان مشتاق باشید.
اگر به این دلیل خیانت کردید که رابطه زناشویی نیازهای شما را برآورده نمی‌کرد، آن نیازها را با همسر خود در میان بگذارید. مهم است که هر دو یکدیگر و نیازهای هم را کاملا بفهمید.

به همسرتان کمی فضا بدهید
اگر هیجانات یکی از شما خیلی شدید است یا از نظر هیجانی برانگیخته هستید، اشکالی ندارد زمانی را به تنهایی بگذرانید. گاهی اوقات، نیاز است قبل از اینکه قادر به گفتگو درباره مسایل دشوار باشید، کمی آرام شوید.
با همسرتان زمان بگذرانیددر کنار اجازه دادن به همسرتان برای اینکه مدتی تنها باشد، زمانی را نیز باید با همدیگر بگذرانید. قرارهای شبانه بگذارید و وقتی همسرتان آماده بود، یک سفر کوتاه دو نفره داشته باشید.

کمک تخصصی بگیرید

برای جبران خیانت و پشت سر گذاشتن آن، شما و شریک زندگیتان باید برای بررسی و شناسایی مشکلات در زندگی شخصی و رابطه خود گشوده باشید. ممکن است برای کمک به این فرایند به یک زوج درمانگر یا یک مشاور ازدواج مراجعه کنید.

زوج درمانی هیجان‌محور یک روش مناسب برای درمان درد خیانت و کمک به ایجاد روش‌های جدید تعامل است.
آیا رابطه پس از خیانت می‌تواند به حالت عادی بازگردد؟ برخی مطالعات نشان می‌دهند زوج‌هایی که خیانت را تجربه می‌کنند و به دنبال کمک حرفه‌ای هستند، اغلب به نتایج خوش‌بینانه‌ای می‌رسند و قادر به ترمیم روابط خود هستند. شما می‌توانید پس از خیانت به حالت عادی برگردید.
همکاری با یک درمانگر، زمان‌دادن و داشتن تعهد و تلاش لازم برای به نتیجه رساندن رابطه، تعیین می‌کند که آیا می‌توانید پس از خیانت به حالت معمول برگردید یا خیر.
خودتان را ببخشید
افزون‌بر اینکه خواهان بخشودگی از سمت همسرتان هستید، نیاز است خود نیز خودتان را ببخشید. باید مسیولیت خیانت را بپذیرید اما احساس گناه را در بقیه زندگی با خود به دوش نکشید.
پژوهشگران دریافته‌اند درحالی‌که فرایند بخشش دشوار است، اما نقشی مهم در جبران خیانت و ترمیم رابطه دارد.

چرا خیانت کردید؟
درک دلایل خیانت، می‌تواند به ایجاد صلح با خود و تصمیم‌گیری برای آینده رابطه زناشویی کمک‌تان کند. برخی از دلایل در ادامه آمده‌اند:
شاد نبودن در رابطه
در درجه اول، درباره علت اولیه خیانت خود روراست باشید. بسیاری به این دلیل خیانت می‌کنند که از رابطه ناراضی هستند. شاید حس کردید که دیگر عاشق همسرتان نیستید. ممکن است به این دلیل دست به پیمان‌شکنی زده باشید که در رابطه خوشحال نبودید و می‌خواستید به آن پایان دهید. یا شاید به این دلیل خیانت کردید که به اندازه همسرتان به رابطه پایبند نبودید. به هر حال، ممکن است تصمیم شما این باشد که مایل به ادامه رابطه نیستید.
اگر در مورد تلاش برای ترمیم رابطه و تعهد کامل به شریک زندگی خود مطمین نیستید، صادق باشید و این را به او بگویید.
انتقام‌جویی
هدف برخی افراد از پیمان‌شکنی، انتقام‌جویی از اشتباهی است که همسرشان مرتکب شده. برای مثال، شاید شما از خیانت آنها خشمگین بوده‌اید. شاید شریک زندگی شما در گذشته بی‌وفایی کرده یا از مرزهای شما عبور کرده بود. قربانیان خیانت جنسی اغلب به دنبال انتقام در قالب پیمان‌شکنی هستند.یا شاید در رابطه احساس غفلت و تنهایی کردید و با داشتن رابطه فرازناشویی به دنبال جلب توجه شریک زندگی‌تان بودید.

تمایلات جنسی
شما و همسرتان می‌توانید در محیطی امن درباره نیازهای جنسی خود گفتگویی باز داشته باشید.با این حال گاهی دلیل خیانت، عدم برآورده شدن برخی خواسته‌های جنسی است.ممکن است نیازهایی باشد که شریک زندگی شما نتواند آنها را برآورده سازد. اگر می‌خواهید درگیر اعمال جنسی باشید که شریک زندگی‌تان با آنها احساس راحتی نمی‌کند، باید به مرزهای او احترام بگذارید.

ویژگی‌های شخصیتی
مطالعات نشان داده‌اند افرادی با ویژگی‌های شخصیتی خاص ممکن است بیشتر به شریک زندگی خود خیانت کنند. برای مثال، افرادی که تکانشی‌تر هستند، معمولا به سختی می‌توانند از وسوسه‌ها دوری کنند.
اگر اغلب رفتارهای تکانشی انجام می‌دهید، ممکن است در موقعیت هایی که احتمال خیانت هست، استفاده از خودکنترلی برایتان سخت باشد.سبک دلبستگی شما نیز می‌تواند بر خیانت تاثیر بگذارد. افراد دارای سبک دلبستگی ناایمن، اغلب احساس کمبود عشق از طرف شریک زندگی خود می‌کنند و عزت نفس پایینی دارند.
مهم نیست چه نوع شخصیتی دارید، اگر واقعا خواهانش هستید، باز هم می‌توانید یک رابطه موفق و تک همسری داشته باشید. اولین قدم این است که صادق باشید و درک بهتری از خودتان پیدا کنید.

سخن پایانی
ممکن است برای مدت طولانی با نارضایتی در رابطه زناشویی خود مانده باشید. خیانت معمولا اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، حتی اگر در ابتدا با احساس خوبی همراه باشد.روراست بودن با خود و شریک زندگیتان به شجاعت نیاز دارد. شما می‌توانید دوباره به شریک زندگی‌تان متعهد شوید، یا ممکن است هر دو تصمیم بگیرید که به رابطه پایان دهید. در هر صورت، پذیرش مسیولیت به پیشرفت شما کمک می‌کند.
بنابر همین گزارش از میگنا آموزش تلفیقی مهرورزی با خودگویی مثبت می‌تواند با افزایش سطح تاب‌آوری، خصومت را کاهش دهد و با فعال‌سازی سیستم بین‌فردی صمیمیت، نسبت به همسر احساس مثبت ایجاد کند.
آیا تا کنون به شریک عاطفی‌تان خیانت کرده‌اید؟ در این صورت، آیا رابطه اولیه شما هنوز ادامه دارد یا پایان یافته است؟ از چه کارهایی برای جبران خیانت استفاده کردید؟


 
مرجع : کلینیک سها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .