دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۰
کد مطلب: 64034
۰
پس از دو دهه؛ استخدام مربی پرورشی و مشاور امسال احیا شد

معلم اگر فقط انتقال دهنده دانش باشد جایگزین‌پذیر است

به گزارش مهر، رضامراد صحرایی در آئین اختتامیه هفته امور تربیتی با اشاره به حضور مردم در انتخابات مجلس گفت: حقیقتاً آموزش و پرورش از این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمد. مردم آمدند و پیروز واقعی این نبرد مردم بودند و آموزش و پرورش نقش‌آفرینی ویژه‌ای کرد. هرچقدر که مردم نقش‌آفرینی کردند دوصد وظیفه بر عهده منتخبان است.

صحرایی با بیان اینکه مدرسه قوی بسترساز ایران قوی است؛ گفت: هر آرزویی که برای اعتلای این کشور و مردم سرافراز داریم باید از مسیر مدرسه‌ها محقق کنیم. هیچ کشوری جز با مدرسه و در مدرسه به نتیجه نخواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که مؤلفه‌های قدرت مدرسه چیست؟ گفت: در جایگاه اول با معلم و سپس سایر مولفه‌ها. شهید رجایی می‌فرماید: آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان. مسأله و راه‌حل ما معلم است. مسأله تربیت چیزی نیست که به یک فرد خاص منتسب شود. گرچه یک شخص کمر همت بسته به نام مربی پرورشی برای تنظیم‌گری و تسهیل‌گری لازم است اما تربیت وظیفه تک‌تک افراد در آموزش و پرورش است.

در این دولت بعد از حدود ۲ دهه استخدام مربی پرورشی و مشاور احیا شد و آئین‌نامه‌ای تدوین شده که ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به دانش‌آموزان نخبه فرهنگی می‌دهد.

صحرایی با تاکید بر اینکه وظیفه عمومی معلم «تربیت» است، افزود: در سال‌های اخیر دو نگاه را دیده‌ایم. یک نگاه که هر معلمی را مختص به یک کار می‌پندارد که قطعاً درست نیست. امروز هیچ دانشی نیست که اگر معلم آن نباشد قابل آموزش نباشد. معلم اگر فقط انتقال دهنده دانش باشد جایگزین‌پذیر است. اما سبک، رفتار، منش و نگرش او جایگزین‌ناپذیر است. نگاه خطی به آموزش و پرورش باید جای خود را به این نگاه بدهد که یکایک موقعیت‌ها فرصتی برای تربیت دانش‌آموزان است.

وی افزود: دانش‌آموزان ما امروز چه می‌خواهند؟ دانش‌آموزان ما می‌خواهند مسئولیت‌پذیر باشند و این را باید از معلم خود یاد بگیرند. پیام همه ما باید تغییر گفتمان آموزش و پرورش باشد. تغییر گفتمان یعنی اینکه کتاب و معلم و فضا مهم است، اما مهم فضایی است که همه اینها با هم رقم می‌زنند و آن تربیت است. ما با یک بال یعنی فقط آموزش پرواز نمی‌کنیم.


برنامه آموزشی داریم، برنامه پرورشی نداریم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برنامه آموزشی داریم، پرورشی نداریم؛ گفت: ما ارزشیابی آموزشی داریم؛ ارزشیابی پرورشی نداریم. گفتمان بر ساختار تسلط دارد و باید گفتمان را تغییر دهیم. اگر گفتمان ما صرفاً آموزش باشد آموزشی خواهد بود و درباره پرورشی هم به همین ترتیب. ما به دنبال هر دوی اینها هستیم.
صحرایی با بیان اینکه دولت به دنبال این گفتمان است، به برخی از اقدامات در این دولت اشاره کرد و گفت: برای نمونه آزمون استخدامی. همه معلمانی که امسال وارد شدند، در جذب آنها، سهم تربیت اگر بیشتر از آموزش نبود کمتر نبود. در این دولت بعد از حدود ۲ دهه استخدام مربی پرورشی و مشاور احیا شد و آئین‌نامه‌ای تدوین شده که ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به دانش‌آموزان نخبه فرهنگی می‌دهد. در این دولت به امر نماز به صورت ویژه توجه شده است.

مسطورا را جدی بگیرید
وی در ادامه خطاب به معاونان پرورشی گفت: برنامه‌ای به نام مسطورا پیش روی ما است و توقع من از شما این است که این برنامه را طوری جدی بگیرید که در این برنامه دانش‌آموزی و والدین و خانواده در آن مشارکت داشته باشند.

وی افزود: برنامه فراگیر پرورشی که به مدارس ابلاغ شد غیر از نماز، سه مؤلفه خیلی مهم دارد. هویت؛ ایمان و امید. امید پیشران پیشرفت هر فرد، جامعه و کشوری است.

صحرایی به نماد هم اشاره کرد و گفت: نماد در این دوره بیش از هر دوره‌ای احیا شده است. پیشگیری از آسیب از دوران مدرسه مهم است و پس از آن سخت می‌شود. شما باید این موضوع را جدی بگیرید و آن را توسعه دهید.

صحرایی با تاکید بر اینکه سرود گفتمان‌ساز است و محتوای سرود به یادگیری عمیق در کودکان منجر می‌شود؛ گفت: سرود آقا اجازه، نسل آرمانی، فرزندان حاج قاسم این‌ها نشان دادند که آموزش و پرورش پیشرفت خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش از معاونان خواست ظرفیت‌های مختلف را برای اردو احیا کنند، چی گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز به آن توجه خوبی شده است.

وی همچنین خبر داد: طرح تحول معاونت پرورشی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

صحرایی با تاکید بر اینکه ما با تربیت، در آموزش هم موفق خواهیم شد، گفت: این گفتمان نه در آموزش و پرورش که در یکایک نظام تأثیرگذار بر نظام تعلیم و تربیت شکل گرفته و بردن این گفتمان به سطح استان‌ها عامل اصلی تحول است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...