دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
کد مطلب: 64039
۲

نقش رسانه در سلامت روان و امنیت سایبری

نقش رسانه در سلامت روان و امنیت سایبری
کنترل های امنیت سایبری همچنین می تواند به حداکثری ساختن فرصت های فناوری های دیجیتال و کاهش آسیب های سلامت روان کمک کند.امروز نسل جوان در دفاع از مسائل مختلفی چون آب وهوا، عدالت جنسیتی و سلامت روان، در خط مقدم صف کشیده اند. با این همه اما گویی همین جوانان به امنیت سایبری به چشم یک موضوع اجتماعی نمی نگرند و دغدغه ای درباره آن ندارند. این در حالی است که امنیت سایبری حافظ ثبات اقتصاد، دولت و نظم اجتماعی و تاب آوری جوامع است.
به طور کلی می توان از این عبارت کمک گرفت که «اگر جرایم سایبری یک کشور بود، بی شک یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را داشت». امنیت سایبری با بحران آب وهوا شباهت بسیار دارد. هر دو «ریسک سیستمی» هستند که یکی امنیت سیاره و دیگری امنیت دیجیتال مردم را تهدید می کند. گزارش ریسک مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024، هر یک از این دو حوزه را در زمره 5 ریسک برتر فعلی و 10 ریسک برتر دوره های 2 و 10 ساله قرار داده است.
لزوم توجه به امنیت سایبری
در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024، علت بی توجهی کاربران جوان به موضوع امنیت سایبری، ناملموس بودن، غیرقابل دسترس و عدم تجانس و ناخوشایندی آن ذکر شده است. امنیت سایبری ممکن است مانند آتش سوزی یا سیل قابل مشاهده نباشد. با این حال این امر دلیلی بر بی اعتنایی به آتش سوزی های دیجیتال دارای پیامدهای مخرب در دنیای واقعی نیست. برای مثال، تنها در ایالات متحده در سال 2023، حداقل 141 بیمارستان به طور مستقیم تحت تاثیر حملات باج افزار قرار گرفتند و توانایی آن ها در مراقبت از بیماران به شدت کاهش یافت. شاید امروزه امنیت سایبری در اولویت مسائل اجتماعی نسل جوان نباشد اما آمار نشان می دهد که تعداد بیشتری از این نسل قربانی تهاجم سایبری هستند؛ مخاطراتی از جمله در معرض خطر قرار گرفتن حساب های رسانه های اجتماعی، فیشینگ، سرقت هویت و آزار سایبری.
ما در دنیایی زندگی می کنیم که هر انتخابی- از تصمیم به مسافرت گرفته تا تحویل غذا- با یک حرکت انگشت میسر می شود. این وابستگی به ابزارها دیجیتالی و در هم تنیدگی زندگی با آن می تواند باعث شود که افراد راحتی را بر امنیت ترجیح دهند. پذیرش ریسک بالاتر اگرچه می تواند به بی تفاوتی تبدیل شود؛ اما مسئولیت مطالبه امنیت سایبری نباید بر دوش یک کاربر قرار گیرد. این مهم اقدامی جمعی و مشارکت سهام داران عمومی، خصوصی و جامعه را می طلبد. بنابراین، کاربران باید متقاعد شوند که زمان محدود خود را صرف انجام کارهای لازم برای مهار این خطرات کنند و از نگاه انتزاعی به آن بپرهیزند.
امنیت سایبری و مسائل مربوط به آن
برای آن که لزوم پرداخت به امنیت سایبری ملموس تر و ضرورت اقدام فوری درباره آن بیشتر حس شود، باید این موضوع به شکلی آگاهانه به مسائل اجتماعی پیوند بخورد؛ بنابراین لازم است، زبان این نسل را شناخت و به همان شیوه با آن ها صحبت کرد. همچنین، امنیت سایبری باید به عنوان یک عامل بنیادین در شبکه مسائل اجتماعی صورت بندی گردد؛ نه اینکه صرفا در قامت خطری برای زیست اجتماعی در نظر گرفته شود.
بحران آب وهوا و امنیت سایبری
با شروع بحران آب وهوا، برخورداری از آینده ای پایدار تنها در سایه امنیت سایبری قابل تحقق است. حملات سایبری به سیستم های صنعتی مدیریت مواد خطرناک مانند تصفیه خانه های آب می تواند منجر به وقوع بلایای زیست محیطی شود. علاوه براین، رشد فناوری های سبز دیجیتالی، سطح جدیدی از فناوری را برای محافظت ایجاد کرده اند. پیشرفت ها در فناوری های دیجیتال سبز تا کنون ساخت محصولاتی از جمله شبکه های نرم افزاری برق، حسگرهای نظارت مصرف انرژی و ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را در پی داشته است. این فناوری ها دستگاه های به هم پیوسته و یکپارچه ای هستند که در کنار همه مزایای خود می توانند در سطح سیستم آسیب پذیری هایی را ایجاد کنند. سرعت گسترش پیشرفت های فناوری سبز باعث می شود که عملکرد آن ها نسبت به سایر ملاحظات مانند امنیت سایبری در اولویت قرار گیرد. از همین روی، فعالانی که در خط مقدم کنترل تغییرات اقلیمی قرار دارند باید بدانند که ادغام امنیت سایبری در فناوری های سبز جدید، زنجیره های تامین آن ها و اشتراک گذاری داده های محیطی می تواند منجر به کاهش آسیب های زیست محیطی و اطمینان از تداوم و قابل حمل بودن این فناوری ها شود.
عدالت جنسیتی و امنیت سایبری
یکی دیگر از مسائل مهمی که به یکی از دغدغه های اساسی امروز تبدیل شده، موضوع عدالت جنسیتی است. پر واضح است که بی عدالتی جنسیتی در زیست روزمره و بیرون از فضای مجازی به بی عدالتی جنسیتی آنلاین بدل می شود و فناوری نیز مستعد است که به تشدید معضلات موجود دامن زند. اندیشکده Chatham House در خصوص ادغام جنسیت در ظرفیت سازی سایبری به چندین نمونه از این موارد اشاره می کند. به عنوان مثال، اختلال در سیستم های خدمات عمومی می تواند دسترسی به خدمات بهداشتی زنان را مختل کند. از دیگر سو انتشار تصاویر هرزه نگاری جعلی شخصیت های حقیقی بعضا مشهور، میزان اهمیت و گستردگی عواقب منفی فناوری های جدید برای زنان را بیش از گذشته پیش چشم می آورد. بنابراین، ایجاد یک محیط دیجیتال امن سایبری می تواند فضای امنی را برای زنان ایجاد کند تا در حوزه دیجیتال مشارکت جدی داشته باشند و انگیزه خود را در استفاده از فناوری های جدید از دست ندهند.
سلامت روان و امنیت سایبری
کنترل های امنیت سایبری همچنین می تواند به حداکثری ساختن فرصت های فناوری های دیجیتال و کاهش آسیب های سلامت روان کمک کند. گزارش کمیسیون سلامت روان استرالیا در سال 2023 نشان می دهد که افسردگی، اضطراب، آسیب به خود، عزت نفس پایین و تنهایی با قلدری آنلاین مرتبط است و معمولا افرادی که مشکلاتی در زمینه سلامت روان دارند بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

علاوه براین، این مطالعات نشان می دهد که الگوریتم ها و سیستم های توصیه نیز ممکن است احتمال مشاهده محتوای مضر و مخرب آنلاین را که منجر به پریشانی روانی می شود، در میان کاربران افزایش دهند.فشار برای سرمایه گذاری در امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی در پلتفرم های آنلاین به بازگرداندن کنترل به دست کاربران کمک می کند. اعمال محدودیت در نظر دادن، محدودکردن مشاهده کاربر و برقراری ارتباط با آن یا توانایی مسدود کردن و گزارش دادن اقدامات خلاف قانون کاربران از جمله اقداماتی است که برای تحقق این امر می تواند انجام شود.در نهایت باید بر این نکته تاکید کرد که عموم کاربران جوان نقشی کلیدی در شکل دهی آینده بسیاری از مسائل اجتماعی دارند و امنیت سایبری به عنوان ابزاری برای حفاظت از زیرساخت های حیاتی و ایجاد جامعه ای فراگیر حائز اهمیت است. به عقیده کارشناسان، این دو در کنار هم سنگ بنای معماری جامعه نوین جهانی را تشکیل می دهند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ