سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۰
کد مطلب: 64063
۱
علیرضا کریمیان در همایش مدیران مدارس مجری برنامه مدرسه تاب آور بیان نمود؛

مدرسه مهم ترین مکان برای تقویت تاب آوری دانش آموزان است

مدرسه مهم ترین مکان برای تقویت تاب آوری دانش آموزان است
مدرسه مهم ترین مکان برای تقویت تاب آوری دانش آموزان است به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران؛ همایش مدیران مجری برنامه مدرسه تاب آور با هدف ایجاد و بهبود تاب آوری در اولیاء، معلمان و دانش آموزان، کیفیت بخشی به آموزش دوره ابتدایی، افزایش مشارکت پذیری در دانش آموزان و پیشگیری از اختلالات اضطرابی  با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی پایتخت، حمید ضیاء پور؛ مدیرآموزش و پرورش منطقه ۶  و مدیران مدارس مجری  در دبستان آرمینه مصلی نژاد  آموزش و پرورش منطقه ۶ شهر تهران برگزار شد.
کریمیان  در همایش مدیران مدارس مجری برنامه مدرسه تاب آور گفت: تاب‌آوری یکی از مهارت‌های اصلی در زندگی هر انسانی است و اصطلاحا" تاب‌آوری یعنی قدرت کنار زدن مشکلات در زندگی. یک انسان تاب‌آور را می‌ توانیم فردی بدانیم با پوشش و سپری نامرئی در مقابل فشارهایی که اجتناب ناپذیر هستند.
او ادامه داد: افرادی که مهارت تاب‌آوری خوبی دارند،  یاد گرفته‌اند چگونه در مقابل مشکلات و سختی‌ها و فشارهای زندگی خودشان را سالم نگه دارند و قوی، محکم باشند.
وی خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که مهارت تاب‌آوری بالایی دارند در واقع سه  باور اصلی و سه اعتقاد مهم دارند که اصطلاحا" سه منبع برای خودشان در ذهن تهیه دیده‌اند. اولین باور این است که من دارم، دومین باور این است که من هستم و سومین باور افراد تاب آور من می‌توانم.
او بیان کرد: «افراد تاب‌آور می‌دانند که در اطراف خود کسانی را دارند که به آنها ارزش قائل می‌شوند و به آنها اعتماد دارند. اولین راهکار تقویت تاب‌آوری در انسان‌ها ایمان آوردن به خداوند است. باید ایمان خود را به خدا افزایش دهیم به کمک نماز خواندن و راز و نیاز با خدا، تاب آور می‌ شویم و مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. دومین راهکار این است که دیدگاه‌ها و نگرش‌های خود در زندگی و مشکلات را تغییر دهیم و مشکلات را فرصتی برای بهتر شدن در زندگی ببینیم  و باید نگاه خود درباره زندگی را تغییر دهیم. انسان‌ها باید همیشه به یاد خدا باشند و از یاد خدا غافل نشوند تا به کمک خداوند از پس مشکلات بر بیایند.
کریمیان با اینکه مدرسه به عنوان یک نهاد و سازمان آموزشی می تواند در ایجاد پیوند های تاب آوری پس از خانواده بسیار قوی عمل کند گفت: مدارس بعد از خانواده ها  امن ترین محل برای دانش آموزان هستند تا آنها شرایطی را تجربه کنند که احساس امنیت در آنان تقویت شود و معلمان و مدیران مدارس از مهم ترین گروه هایی هستند که می توانند آرامش را در دانش آموزان تقویت و حمایت کنند اما می بایست برای این کار ابتدا تاب آوری را در خودشان ایجاد کنند. ایجاد تاب آوری بین دانش آموزان مدارس بدون در نظر گرفتن تقویت تاب آوری بین معلمان و مدیران امکان پذیر نیست. شور و اشتیاق ایجاد تاب آوری در جهت کمک به دانش آموزان به همراه دانش تاب آوری، نیروی مضاعفی برای غلبه برموانع به وجود می آورد.  
وی با بیان این‌که رفتار جامعه تحت تأثیر یادگیری افراد آن جامعه است، افزود: هرچقدر که یادگیری افراد جامعه بهتر باشد، رفتار آن جامعه نیز اصلاح خواهد شد.
کریمیان با اشاره به اینکه رسیدن به حیات طیبه از اهداف غایی سند تحول بنیادین است، مدرسه را مهم‌ ترین مکان برای تقویت تاب‌آوری دانش‌آموزان عنوان کرد  و گفت «تاب آوری در مدرسه یکی از روش های نوین ارتقای کیفیت آموزش است.»
سپس افزود: «مدارس بعد از خانواده ها، محتمل ترین محل برای دانش آموزان هستند تا آن ها شرایطی را تجربه کنند که تاب آوری در آنان تقویت شود. ارتقای تاب آوری دانش آموزان به معنی توانایی مدیریت استرس روزانه و مهارت روبرو شدن با شرایط دشوار است و هدف از آموزش این مهارت، پیشگیری از اثرگذاری استرس بر عملکرد تحصیلی و سلامت جسم و روان دانش آموزان است.
کریمیان گفت:حفظ آرامش در برابر استرس های محیطی، می تواند اثر بزرگی در موفقیت تحصیلی دانش آموز تاب آور در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد، و موضوع تاب آوری در تربیت دانش آموزان بسیار مهم است و به رشد خلاقیت و مدیریت استرس در کودکان کمک می کند.
سپس تاکید کرد: کودکان تاب آور به لحاظ اجتماعی توانمند بوده و دارای مهارت های زندگی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و توانایی برای اقدام هستند و بچه های تاب آور حس هدفمندی داشته و آینده مثبتی را برای خودشان پیش بینی می کنند. آنها در مدرسه و زندگی شان علایقی خاص و حس هدفمندی و انگیزه برای رسیدن به آن دارند.
 


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم