دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۲۷
کد مطلب: 6748
۰
۱

ریشه افزایش هزینه دانشجویان غیرانتفاعی + سند

بخشنامه وزارت علوم؛ ریشه افزایش هزینه دانشجویان غیرانتفاعی خبرگزاری مهر به تازگی منتشر کرد که تعدادی از موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی طی اطلاعیه‌هایی هر دانشجوی غیرانتفاعی را موظف به پرداخت مبلغ 21 هزار و 600 تومان مازاد بر شهریه متعارفشان کردند، آخرین مستندات نشان می‌دهد این افزایش در پی بخشنامه وزارت علوم صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، پایگاه اطلاع رسانی یک موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی دریافت 216 هزار ریال مازاد بر شهریه از دانشجویان این موسسات را ناظر بر یک مصوبه شورای هماهنگی معاونان و مدیران کل دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اعلام کرده است. پایگاه اینترنتی موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران آورده است: "بر اساس بخشنامه شماره 1426/4/م مورخ 19/07/90 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تامین بخشی از هزینه‌های امور فرهنگی، ورزشی، فوق برنامه، انجمن‌های علمی و ...، دانشجویان موظف به پرداخت 216000 ریال جهت موارد فوق‌الذکر می‌باشند. بخشنامه فوق از مهر ماه سال تحصیلی 91-90 قابل اجرا می‌باشد."   بر اساس اظهارات دانشجویان، مسئولان این موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی از ارائه آنچه که از سوی این موسسات تحت عنوان "بخشنامه وزارت علوم" نام برده می‌شود سر باز می‌زنند و مطرح می‌کنند که این بخشنامه در معرض عموم قرار نگرفته است.
 
در حال حاضر حدود 183 هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند که در صورت دریافت 21 هزار و 600 تومان از هر دانشجو، اعتباری 4 میلیارد تومانی وارد گردش مالی این موسسات می‌شود.
 
موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در پاسخ به دانشجویانی که نسبت به دریافت این مبلغ معترض شده‌اند، عنوان کرده‌‍اند این 21 هزار و 600 تومان جزو شهریه دانشجو محسوب نمی‌شود و برای رسیدگی به امور فرهنگی و ورزشی دانشجویان است.   دانشجويان غيرانتفاعي از ترم آينده شهريه فرهنگي مي‌پردازند رييس اتحاديه موسسات و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي از دريافت شهريه فرهنگي از ترم تحصيلي آينده خبر داد. علي آهون‌منش در گفت‌و‌گو با ايسنا، با اشاره به انتقاد برخي‌ افراد نسبت به مشكلات فرهنگي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي، گفت: تعميم مشكلات فرهنگي يك دانشگاه به ساير دانشگاه‌هاي كشور، كار درستي نيست. وي افزود: منتقدان، مشكلات فرهنگي خاص منطقه خود را به ساير دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي تعميم مي دهند كه اين كار از نظر شرعي و اخلاقي درست نيست. وي با اشاره به رويكرد فرهنگي دولت و لحاظ بودجه فرهنگي براي دانشگاه‌هاي دولتي، ادامه داد: از اين رو از رييس جمهور و وزير علوم درخواست كرده بوديم كه مبلغ ناچيزي به شهريه دانشجويان اضافه شود تا در امور فرهنگي دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گيرد كه در ابتدا اجازه انجام اين كار داده شد، اما پس از مدتي دريافت اين شهريه قطع و غيرقانوني اعلام شد. وي با بيان اينكه دريافت شهريه فرهنگي از دانشجويان منوط به شروطي است، افزود: بايد حساب ويژه‌ فرهنگي در دانشگاه‌ها افتتاح شود تا از ساير بودجه‌هاي دانشگاه تفكيك داده شود و وزارتخانه بتواند در مورد صرف اين بودجه در امور فرهنگي حسابرسي داشته باشد. رييس اتحاديه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي همچنين به لزوم ايجاد معاونت‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي اشاره كرد و گفت: بايد گزارشات فرهنگي دانشگاه‌ها هر شش ماه يكبار به وزارت علوم ارايه شود. وي دريافت اين ميزان شهريه فرهنگي از دانشجويان را بسيار كم دانست و اظهار اميدواري كرد: با اين ميزان بودجه بتوان به مسايل انتقادي در امور فرهنگي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي رسيدگي كنيم. وي با بيان اينكه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي مشكل خاصي در مسائل فرهنگي ندارند، گفت: حتي برخي از موسسات درخصوص مسائل عفاف و حجاب نيز موفق به دريافت لوح تقدير شده‌اند. آهون‌منش در خاتمه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي را در برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي پيشتاز دانست.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اخه برای کسی که ترم اخره این مبلغ و مراکز فرهنگی ورزشی که بعدا ساخته میشه یا مورد استفاده قرار می گیره به چه دردی می خوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.