سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۵
کد مطلب: 7435
۱

تبخال يک بيماري عفوني ويروسي

يک متخصص پوست با عنوان اين مطلب که تبخال يک بيماري عفوني ويروسي است، توصيه کرد: مبتلايان به تبخال از قاشق و ليوان شخصي استفاده کنند. به گزارش مهر، دکتر نصرت پورسينا گفت: شخص بيمار در مدت بيماري براي خشک کردن از دستمال کاغذي استفاده کند. همچنين از قاشق، ليوان و ظرفي که به دهان زده شده است افراد ديگر استفاده نکنند و از رفتن به استخر و اماکن عوممي پرهيز کند.

وي  افزود: تبخال يا هرپس سيمپلکس يک بيماري عفوني ويروسي است که به دو دسته نوع يک يا هرپس سيمپلکس لبيالي و نوع دو يا هرپس سيمپلکس ناحيه تناسلي يا ژنيال تقسيم مي شود که هر دو نوع آن واگير شديد دارد و ممکن است از فردي به فرد ديگر منتقل شود.

پورسينا گفت: ويروس نوع يک در دوران کودکي بصورت يک عفونت اوليه حاد با تب زياد، حال عمومي بد، آبريزش شديد از دهان و سوزش در ناحيه حلق همراه است. وي ادامه داد: اين عفونت به مدت 3 تا 5 روز طول مي کشد و پس از آن کودک بهبودي مي يابد اما عفونت به طور کامل ريشه کن نمي شود و اين ويروس يک پناهگاه در بدن که پناهگاه آن عقده هاي عصبي يا گره هاي عصبي است بخصوص گره هاي عصبي که در اطراف دهان قرار دارند مي يابد.
اين متخصص پوست ادامه داد: بعدها در سنين بزرگسالي، ويروسهايي که در گره هاي عصبي پناه گرفته اند، در اثر کاهش سطح ايمني، تب، سرماخوردگي و مصرف داروهاي کاهش دهنده سطح ايمني، دوباره فعال شده و اين بار با تب و حال عمومي بد همراه نيست و فقط ضايعات تبخال را در اطراف دهان لب و گاهي هم خيلي کم در اطراف چشم داريم البته هيچ نقطه اي از بدن در برابر اين ويروس مصون نيست و گاهي ممکن است در نواحي پوشيده مانند شکم، ران، باسن پديدار شود.وي افزود: تبخال به شکل دانه هاي پرآب گروهي نزديک به هم است به عنوان مثال فرد بعد از سرماخوردگي يا همزمان با سرماخوردگي بعد از احساس سوزش، دانه هاي پر آب نزديک به هم که آنها را با نام وزيگول مي شناسيم پديدار مي شوند.
پورسينا توصيه کرد: شخصي که تبخال دارد از بوسيدن به خصوص در کودکان خودداري کند و تبخال را دست کاري نکند چرا که باعث پخش شدن در بقيه نواحي مي شود.وي اضافه کرد: زماني که شدت تبخال زياد نيست مي توان از داروهاي موضعي مانند بتادين، کرمهاي مخصوص تبخال استفاده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت