جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 7841
۰

خبرهايي كه جامعه را هراسان مي كند



بعضي خبرها فقط ايجاد نگراني مي‌كنند البته رسانه‌ها اصولاً «خبر» را در جنبه‌هاي منفي آن ارزشگذاري مي‌كنند. شايد اگر خبرنگاري پيدا شود و از جنبه‌هاي مثبت به مسائل نگاه كند، نه خبرش مورد توجه قرار بگيرد نه تيترش! اين روزها صفحات نشريات و سايت‌هاي اينترنتي مملو از خبرهاي منفي از خشونت، خيانت، نابساماني‌هاي اجتماعي، بويژه آسيب‌هايي است كه جوانان و نوجوانان جامعه‌مان را تهديد مي‌كند؛ اين خبرها بيشترين كليك را مي‌خورند.
حجم اين اخبار و در كنار آن خبرهاي شفاهي دهان به دهان از اتفاقاتي كه در گوشه و كنار شهر رخ مي‌دهد، به گونه‌اي است كه انگار خوبي‌ها و جنبه‌هاي مثبت زندگي از جامعه رخت بربسته است. جريان اين خبرها هم قطع نمي‌شود و هر روزه اخباري از اين دست تن مردم را مي‌لرزاند. از جمله اخباري كه خانواده‌ها را بيشتر مي‌هراساند، اخبار مربوط به تجاوز‌هاي جنسي فردي و گروهي است. آخرين گزارش از اين دست تجاوز به دختري در يك ميدان ميوه و تره‌بار بود. اگرچه تجاوز جمعي به اعضاي يك خانواده در خميني‌شهر اصفهان تكان‌دهنده مي‌نمود اما ربايش دختران و زنان جوان در خيابان‌ها آن هم در روشنايي روز تأثير به مراتب بيشتري در امنيت رواني جامعه دارد.
از ديگر اخباري كه خيلي خانواده‌ها را نگران مي‌كند، درباره اوضاع مدارس است. چندي پيش گزارشي در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر اشاعه روابط جنسي نامشروع دختران دبيرستاني و تازه‌ترين گزارش‌ها از اين دست خبري بود درباره اعتياد 10 هزار معلم و مدير شاغل در آموزش و پرورش! حالا به اين همه اطلاعات منفي اضافه كنيد وجود مأموران تقلبي و جنايتكاران را با لباس پليس. پايگاه اطلاع‌رساني پليس، پنجم دي‌ماه خبري منتشر كرد كه براساس آن سه اخاذ با لباس پليس دستگير شده‌اند.
آنان با لباس پليس در منزل شهروندان را مي‌زده و با در اختيار داشتن تجهيزات پليسي با عنوان مأمور مبارزه با مواد مخدر وارد خانه‌ها شده و اقدام به سرقت جواهرات مي‌كردند.
موضوع آنقدر نگران‌كننده بود كه سيدجواد زماني عضو كميسيون اجتماعي مجلس نسبت به آن ابراز نگراني كند و خواستار برخورد قاطع با پليس‌نماها شود. وي در همين روز و در گفت‌وگوي رسانه‌اي مي‌گويد: عده‌اي از مجرمين تحت پوشش مأمور انتظامي و دستگاه‌هاي دولتي مرتكب انواع جرايم از جمله سرقت، اخاذي، كلاهبرداري و اعمال منافي عفت مي‌شوند كه اين امر موجب ايجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنيت عمومي را تهديد مي‌كند.
انواع بزه‌ها و جرم و جنايتي كه رخ مي‌دهد برون دادي دارد به نام «آسيب اجتماعي» بويژه وقتي تجاوز به عنفي صورت مي‌گيرد و منجر به فروپاشي خانواده‌اي مي‌شود. فعلاً فقط آمار‌هاي مربوط به فروپاشي خانواده‌ها در صفحات رونامه‌ها نيست؛ همان موضوعي كه عامل عمده آسيب‌هاي اجتماعي است. در برنامه‌هاي مستند گزارشي شبكه 3 سيما در هفته‌هاي اخير به گوشه‌اي از اين موارد پرداخته شده است. به گونه‌اي كه نشان مي‌دهد تبهكاران با اعمال خود حتي خانه‌ها و حريم‌هاي خصوصي مردم و نيز دفاتر و مراكز كار را هم ناامن كرده‌اند.
يكي از اين برنامه‌ها در اين هفته دو نوجواني را نشان مي‌داد كه با اسلحه گرم وارد دفتر كار فردي شده و در پي تيراندازي يك نفر را بشدت مجروح كردند آنها اول دبيرستان بودند.
يكي دو سرقت خودرو، از ديگر بخش‌هاي اين مستند تلويزيوني بود كه سعي دارد زحمات شبانه‌روزي پليس را به تصوير بكشد. اين نيروهاي تلاشگر كه
«پليس پيشگيري» ناميده مي‌شوند عمدتاً در فعاليت‌هايي كه به تصوير كشيده مي‌شود در حال پيگيري هستند و گويا هنوز به مرحله پيشگيري به مفهوم اخص آن نرسيده‌اند.
در برنامه اين هفته اين مستند تلويزيوني يك بخش تكان‌دهنده هم بود و آن گفت‌وگوي يك فرمانده پليس با جوان معتاد به «شيشه» بود. جوان معتادي كه واقعاً گريه مي‌كرد و مي‌گفت دوست دارد در خانه بخوابد و با خانواده‌اش زندگي كند نه در بازداشتگاه و يا در كنار خيابان بر روي كارتن و... او مي‌گفت از
13 سالگي از خانه رانده شده و نتوانسته پدر را براي بازگشت به آغوش خانواده متقاعد كند.
اكنون آسيب‌هاي اجتماعي با سرعت بيشتري جريان دارد و اثرات و تبعاتش هم هر روز كه مي‌گذرد گسترده‌تر مي‌شود. اين آسيب‌ها امنيت رواني جامعه را تهديد مي‌كنند با اين حال به نظر مي‌رسد هنوز راهكارها، برنامه‌ها و اقدامات آن‌گونه كه شايسته است، جواب نداده‌اند. در اين خصوص گويا هنوز در مرحله هشدار متوقف مانده‌ايم!   رحمان رسول‌نژاد / روزنامه ایران / چهارشنبه 90/10/14 www.iran-newspaper.com
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين