نباید تربیتبدنی را از پرورشی جدا کرد
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به جدا شدن معاونت پرورشی و تربیتبدنی در آموزش و پرورش گفت: نمیتوان بحث تربیتبدنی، سلامت و پرورش یعنی سلامت جسمی و روحی را از هم تفکیک کرد.
اسدالله عباسی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفتوگو با فارس در خصوص وضعیت معاونت پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: عملکرد معاونت پرورشی در اوایل انقلاب اسلامی قابل قبول بود و توانست اقداماتی را انجام دهد اما در دوره اصلاحات کمرنگ و در نهایت حذف شد و معاونت تندرستی و سلامت جایگزین آن شد البته پس از احیاء معاونت پرورشی آموزش و پرورش، مجدداً کارهایی انجام شد اما به دلیل وقفهای که ایجاد شده بود، هنوز با نقطه ایدهآل فاصله داریم.
وی افزود: امیدواریم اهداف آموزش و پرورش که در جهت مسائل تربیتی دانشآموزان است، محقق شود البته در حال حاضر آموزش و پرورش در جهت دستیابی دانشآموزان به تهذیب نفس، اخلاق و تزکیه همچنین ارتقاء سطح اخلاقی و علمی آنها در حرکت است اما انتظار داریم که سرعت بیشتری داشته باشد همچنین بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش میتواند در متجلی کردن بخشهای آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر باشد.
عباسی در پاسخ به این پرسش که در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، معاونت پرورشی آموزش و پرورش بدون معاون چه تأثیری در وضعیت تعلیم و تربیت دارد، گفت: انتظار میرود که به بحث معاونت پرورشی آموزش و پرورش، توجه بیشتری صورت گیرد البته اطلاع ندارم که در حال حاضر آموزش و پرورش چه سیاستی را در ارتباط با بحث معاونت پرورشی در پیش گرفته است ولی در حقیقت مسئله تربیت در آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که با توجه به خلأ و وقفهای که در گذشته ایجاد شد، انتظار میرود اقدامات بیشتری صورت گیرد و این اقدامات سرعت بیشتری داشته باشد تا معاونت پرورشی بتواند به جایگاه اولیه خود دست یابد.
وی ادامه داد: تا رسیدن به نقطه ابتدای انقلاب هنوز فاصله داریم و باید به جایگاهی که در گذشته داشتیم البته با یک رویکرد جدید برسیم ولی نتوانستیم، چون از روزی که بحث احیاء معاونت پرورشی را مطرح کردیم تا به حال، چندین معاون پرورشی تغییر کرده و این عدم ثبات در بحث مدیریت باعث میشود که نتوانیم با سرعت مناسب به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص جداسازی معاونت پرورشی از تربیت بدنی بیان کرد: در زمان احیاء معاونت پرورشی آموزش و پرورش، بحث پرورشی و تربیت بدنی با هم ادغام شده بود و صلاح نمیدانستیم که این دو موضوع از هم جدا شود چرا که نمیتوان بحث تربیتبدنی، سلامت و پرورش یعنی سلامت جسمی و روحی را از هم تفکیک کرد.
وی اضافه کرد: معتقدم از نظر تعلیم و تربیت و روانشناسی شخصیت، هم سلامت جسمی میتواند در رشد دانشآموزان و سلامت روحی و روانی آنها تأثیر داشته باشد و هم سلامت روحی میتواند بر جسم آنها اثرگذار باشد، به همین دلیل این دو موضوع از هم تفکیکناپذیرند ضمن اینکه بحث مسئولیتها و تفکیک وظایف نیز باید وجود داشته باشد.
عباسی با بیان اینکه معاونت پرورشی آموزش و پرورش فراگیر است، افزود: موضوع معاونت پرورشی، اردوها، ورزش دانشآموزی، بهداشت، اخلاق و اعتقادات مذهبی و دینی است و همه این موارد میتواند در رشد شخصیت دانشآموزان مؤثر باشد، در حالی که در سالهای اخیر سازمان دانشآموزی عهدهدار مسئولیت اردوهای دانشآموزی شد اما صحیح نیست که معاونت پرورشی با محدودیت مواجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت جدا شدن معاونت پرورشی از تربیت بدنی موجب تداخل در وظایف و کندی در رسیدن به اهداف میشود همچنین مانع از همافزایی، انسجام و وحدت در انجام وظایف میشود.
اسدالله عباسی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفتوگو با فارس در خصوص وضعیت معاونت پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: عملکرد معاونت پرورشی در اوایل انقلاب اسلامی قابل قبول بود و توانست اقداماتی را انجام دهد اما در دوره اصلاحات کمرنگ و در نهایت حذف شد و معاونت تندرستی و سلامت جایگزین آن شد البته پس از احیاء معاونت پرورشی آموزش و پرورش، مجدداً کارهایی انجام شد اما به دلیل وقفهای که ایجاد شده بود، هنوز با نقطه ایدهآل فاصله داریم.
وی افزود: امیدواریم اهداف آموزش و پرورش که در جهت مسائل تربیتی دانشآموزان است، محقق شود البته در حال حاضر آموزش و پرورش در جهت دستیابی دانشآموزان به تهذیب نفس، اخلاق و تزکیه همچنین ارتقاء سطح اخلاقی و علمی آنها در حرکت است اما انتظار داریم که سرعت بیشتری داشته باشد همچنین بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش میتواند در متجلی کردن بخشهای آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر باشد.
عباسی در پاسخ به این پرسش که در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، معاونت پرورشی آموزش و پرورش بدون معاون چه تأثیری در وضعیت تعلیم و تربیت دارد، گفت: انتظار میرود که به بحث معاونت پرورشی آموزش و پرورش، توجه بیشتری صورت گیرد البته اطلاع ندارم که در حال حاضر آموزش و پرورش چه سیاستی را در ارتباط با بحث معاونت پرورشی در پیش گرفته است ولی در حقیقت مسئله تربیت در آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که با توجه به خلأ و وقفهای که در گذشته ایجاد شد، انتظار میرود اقدامات بیشتری صورت گیرد و این اقدامات سرعت بیشتری داشته باشد تا معاونت پرورشی بتواند به جایگاه اولیه خود دست یابد.
وی ادامه داد: تا رسیدن به نقطه ابتدای انقلاب هنوز فاصله داریم و باید به جایگاهی که در گذشته داشتیم البته با یک رویکرد جدید برسیم ولی نتوانستیم، چون از روزی که بحث احیاء معاونت پرورشی را مطرح کردیم تا به حال، چندین معاون پرورشی تغییر کرده و این عدم ثبات در بحث مدیریت باعث میشود که نتوانیم با سرعت مناسب به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص جداسازی معاونت پرورشی از تربیت بدنی بیان کرد: در زمان احیاء معاونت پرورشی آموزش و پرورش، بحث پرورشی و تربیت بدنی با هم ادغام شده بود و صلاح نمیدانستیم که این دو موضوع از هم جدا شود چرا که نمیتوان بحث تربیتبدنی، سلامت و پرورش یعنی سلامت جسمی و روحی را از هم تفکیک کرد.
وی اضافه کرد: معتقدم از نظر تعلیم و تربیت و روانشناسی شخصیت، هم سلامت جسمی میتواند در رشد دانشآموزان و سلامت روحی و روانی آنها تأثیر داشته باشد و هم سلامت روحی میتواند بر جسم آنها اثرگذار باشد، به همین دلیل این دو موضوع از هم تفکیکناپذیرند ضمن اینکه بحث مسئولیتها و تفکیک وظایف نیز باید وجود داشته باشد.
عباسی با بیان اینکه معاونت پرورشی آموزش و پرورش فراگیر است، افزود: موضوع معاونت پرورشی، اردوها، ورزش دانشآموزی، بهداشت، اخلاق و اعتقادات مذهبی و دینی است و همه این موارد میتواند در رشد شخصیت دانشآموزان مؤثر باشد، در حالی که در سالهای اخیر سازمان دانشآموزی عهدهدار مسئولیت اردوهای دانشآموزی شد اما صحیح نیست که معاونت پرورشی با محدودیت مواجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت جدا شدن معاونت پرورشی از تربیت بدنی موجب تداخل در وظایف و کندی در رسیدن به اهداف میشود همچنین مانع از همافزایی، انسجام و وحدت در انجام وظایف میشود.