دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۸:۲۱
کد مطلب: 8964
۰

اجراي دو هزار پروژه دكتري با همكاري بخش دفاعي در سال ‌٩١

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام تعريف 600 پروژه دكتري بين دانشگاه‌ها و بخش دفاعي از افزايش آنها به دو هزار پروژه در سال 1391 خبر داد.

به گزارش ايسنا، دكتر كامران دانشجو كه در نشست هم‌انديشي دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي و پارك‌هاي علم و فناوري همكار با بخش دفاعي كشور در دانشگاه تهران سخن مي‌گفت با بيان اينكه 53 موسسه علمي و پژوهشي كشور با بخش دفاعي همكاري دارند، گفت: در حال حاضر 600 پروژه دكتري بين بخش دفاعي و دانشگاه‌هاي كشور تعريف شده است كه نشان دهنده انگيزه دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و بخش دفاعي براي همكاري با يكديگر است. ميزان سرمايه‌گذاري در اين پروژه‌ها بيش از 38 ميليارد تومان است كه بايد به 300 ميليارد تومان افزايش يابد.

وي افزود: با توجه به چنين انگيزه‌اي بايد براي سال 1391 حدود دو هزار پروژه‌ دفاعي در دانشگاه‌ها اجرا شود.

وزير علوم تصريح كرد: دكتري پژوهش محور فرصت خوبي است براي اينكه بخش دفاعي بتواند به صورت كارفرما در دانشگاه‌ها فعاليت كند.

وي با بيان اينكه بايد جهاد كشاورزي نيز مانند بخش دفاعي كشور وارد همكاري با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي شود، گفت: همكاري با دانشگاه‌ها فعاليت‌ها را ارزان‌تر، سريعتر و مدون‌تر خواهد كرد.

دانشجو با اشاره به دستور رييس‌جمهور در خصوص تعريف و اجراي پروژه‌هاي كلان در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) گفت: شوراي عالي عتف با همكاري تمامي دستگاه‌هاي اجرايي 38 پروژه كلان ملي را تعريف كرده است.

وزير علوم با بيان اينكه توسعه همكاري دانشگاه‌ها با بخش دفاعي كشور از برنامه‌هاي وي از بدو تصدي اين مسووليت بوده است، گفت: در برنامه خود به مجلس شوراي اسلامي تاكيد كردم كه 50 درصد مجموعه تحقيقات دانشگاه‌ها را در راستاي افزايش توان دفاعي كشور به كار ببنديم.

وزير علوم با اشاره به استقبال خوب دانشگاه‌ها و وزارت دفاع از اين همكاري، گفت: ساير صنايع هم بايد از اين همكاري‌ها الگوبرداري كنند، چرا كه همكاري دانشگاه‌ها با بخش دانشگاهي باعث اقتدار كشور شده است. از سوي ديگر براي كسب اقتدار بيشتر براي كشور بايد به دانشگاه‌ها اعتماد شود، چرا كه دانشگاه‌ها نشان دادند قابل اعتماد هستند.

وي با اشاره به همكاري‌ دانشگاه‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: در ابتدا در قالب انجام طرح‌هاي مورد نياز صنايع بيش از 68 ميليارد تومان قرارداد امضاء شده كه در فاز بعدي به 140 ميليارد تومان رسيد. به عنوان مثال در طراحي و ساخت هواپيماي 100 نفره حدود 150 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده كه قرار است بين سه تا پنج سال به انجام برسد.

وزير علوم در ابتداي سخنانش در خصوص وضعيت بخش‌هاي مختلف آموزش عالي كشور گفت: در سال 1357 تعداد 180 هزار دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كردند كه در حال حاضر اين رقم به چهار ميليون و 100 هزار نفر افزايش پيدا كرده است.

وي افزود: تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها در سال 1357 حدود 9 هزار نفر بود كه در حال حاضر به 330 هزار نفر افزايش پيدا كرده است.

دانشجو ادامه داد: در حال حاضر 40 هزار نفر دانشجوي دكتري در دانشگاه تحصيل مي‌كنند كه اين رقم در سال 1384 برابر با 14 هزار و 157 نفر بوده است.

وزير علوم با بيان اينكه در سال 1384 تعداد اعضاي‌ هيأت علمي دانشگاه‌ها با مرتبه استادي هزار و350 نفر بود، گفت: در حال حاضر اين رقم به دو هزار و 800 نفر رسيده است. همچنين تعداد اعضاي هيأت علمي با مرتبه دانشياري در سال 1384 حدود دو هزار و 300 نفر بود كه در حال حاضر به پنج هزار و 800 نفر رسيده است.

به گفته وي تعداد مقالات با نمايه ISI ايران در سال 1384 حدود پنج هزار و 400 مقاله بود كه تا دسامبر 2011 به بيش از 21 هزار مقاله رسيده است.

وزير علوم تصريح كرد: تعداد فناوران شاغل در پارك‌هاي علم و فناوري كشور در سال 1384 سه هزار 300 نفر بودند كه در حال حاضر به 18‌هزار نفر رسيده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...