جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۲۰:۴۹
کد مطلب: 9417
۰

پوشیدن كفش های پاشنه بلند به افزایش گودی كمر منجر می شود


متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت : یكی از شایعترین اختلالات در ستون فقرات ، گودی بیش از حد كمر است و پوشیدن كفش های پاشنه بلند به افزایش گودی كمر منجر می شود .

دكتر علیرضا مقتدری در گفت و گو با ایرنا افزود : وقتی میزان انحنای كمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن برسد به اصطلاح آن را 'هیپرلوردوزیس 'یا گودی كمر می نامند.

وی ادامه داد:ستون فقرات به وسیله تعداد زیادی عضله محافظت می شود كه سلامت و تعادل آنها در سلامت و عادی بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی دارد.

وی اظهار داشت : عدم تعادل در عضلات ناحیه كمر - یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی برخی دیگر از آنها - باعث پدید آمدن ناهنجاری هایی در شكل كلی ستون فقرات می شود.

مقتدری با اشاره به اینكه عضلات شكمی ، بازكننده های مفصل پا به لگن در ایجاد گودی كمر نقش بسزایی دارد خاطر نشان كرد: چاقی و اضافه وزن به ویژه بزرگ شدن بیش از حد شكم و ضعف عضلات این ناحیه باعث كشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی كمر می شود.

وی اظهار داشت :همچنین پوكی استخوان با تغییر ارتفاع و شكل نرمال مهره ها سبب تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود .

متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با اشاره به طریقه درست نشستن اشاره كرد و گفت :

بیشتر افراد بدون اینكه متوجه شوند در طول روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقرات خود باعث تخریب و پیری زودرس ستون فقرات می شوند .

وی یاد آور شد : بسیاری از دردهای گردن ، كتف ، شانه و كمر به دلیل نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند .

مقتدری اضافه كرد :استفاده از صندلی مناسب كه باید قابلیت تغییر ارتفاع را داشته و پشتی آن نیز قابل تنظیم باشد تا فشار های وارده بر ناحیه پشت و كمر را كاهش دهد.

وی افزود :زانوهای باید همسطح با مفصل لگن باشد باید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز كار اجتناب كنید. در صورت نیاز برای حمایت كمرتان از یك بالشتك كوچك و مناسب استفاده نمایید.

مقتدری ادامه داد:كف پاها را باید به طور صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یك زیر پایی مناسب استفاده نمایید و هیچگاه پاهایتان را بصورت ضربدری قرار ندهید ، و یا روی نوك پنجه نگه ندارید. این كار از وارد شدن فشارهای بیش از حد به مفاصل كمر شما جلوگیری می نماید.از جمع كردن پا زیر تنه خودداری نمایید.

وی با اشاره افرادی كه با مونیتور كامپیوتر كار می كنند گفت :باید حداقل فاصله یعنی بین 25 ـ 75 سانتیمتر را ( بین چشم و صفحه )رعایت نمایید .برای این كار رعایت فاصله ای معادل طول بازو كفایت می كند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی به آن دسته از افرادی كه گودی كمر دارند توصیه كرد كه تحت نظر متخصصان طب فیزیكی و توانبخشی برای تقویت عضلات شكم و كمر حركات ورزشی را فراموش نكنند و به طور كلی بهتر است كه روزانه دو بار و حداقل به مدت سه ماه این حركات را انجام دهید.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی