سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 9684
۰

کمتر از یک چهارم تهرانی‌ها گروه خونی منفي دارند

    در هفته ای که گذشت، میزبان دکتر بشیر حاجی بیگی، مدير كل انتقال خون استان تهران، علی عباسیان، مدير تضمين كيفيت، مجید مسلمي، معاون اهداكنندگان، عبادالله سالک مقدم، معاون فني و مریم صادقی، مدير روابط عمومي، آموزش، جذب و حفظ اهداكنندگان انتقال خون استان تهران بود تا مشکلات و چالش های پیش روی این مرکز برای ادامه فعالیت را جویا شود، از میزان آمادگی شان برای مقابله با بحران ها بداند و کمی هم وارد حیطه های تخصصی فعالیت در انتقال خون تهران شود.

به گزارش ایسنا، انتقال خون تهران با وجود کمبودهای فراوانی که دارد، سالهاست که به اذعان مسوولان در زمره بهترین ادارات تهران در راستای تکریم ارباب رجوع قرار گرفته و توفیقات خود را مرهون مهربانی و حضور مردم نوع دوست تهران می داند، مردمی که شیرین ترین لبخند هماره بر لبان اراده شان می نشیند تا مباد اشکی از گوشه چشمان بیمار مستاصلی که بر روی تخت بیمارستان خوابیده جاری شده و غم بر جان عزیزانش سایه بیفکند...

دكتر بشیر حاجي بيگي در ابتداي این گفت‌وگو با بیان این که بالاترين نوع ايثار، اهداي خون به نيازمنداني است كه هيچ‌گاه آنها را نديده و نمي‌شناسیم، اظهار کرد: انتقال خون، حافظ سلامت خون است. زماني كه فرد براي اهداي خون مراجعه مي‌كند، توسط پزشك مورد مشاوره قرار مي‌گيرد و به تمامي سولات مرتبط با سلامتي اش پاسخ مي‌دهد. دريافت مدارك شناسایی معتبر از مراجعه كننده نيز به اين خاطر است كه باید سلامت خون را براي شخصي كه به ما اطمينان كرده و بناست خون به او تزريق شود، نيز تضمين كنيم، چرا كه منبع تامين خون از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به گفته وي، هر فرد سالم معمولا 5.5 تا شش ليتر خون دارد كه معادل يك سيزدهم وزن اوست و با هر مرتبه مراجعه، 450 سي‌سي خون اهدا مي‌كند.

حاجي بيگي با بيان اين كه حدود 60 فرآورده دارويي از خون اهدا شده قابل استحصال است، اظهار كرد: كرايو، پكسل یا گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاكت از اين جمله‌اند.


هیچ جراحی تا خون نباشد به اتاق عمل نمی رود

مدير كل انتقال خون استان تهران، نجات جان بسياري از انسان‌ها را وابسته به خون دانست و عنوان كرد: هيچ جراحي تا خون نباشد به اتاق عمل نمي‌رود، حتي اگر تمامي امكانات و تجهيزات موجود باشند. اين امر از اهميت خون و فرآورده‌هاي مشتق از آن در پروسه درمان حكايت دارد.

مدير كل انتقال خون استان تهران، ادامه داد: انتقال خون تهران، يونيك و منحصر به فرد است و مسووليت سنگيني بر دوشش قرار دارد. پاسخگويي روزانه به دو هزار اهداكننده كه با هدف خيرخواهانه به مراكز ما مراجعه كرده‌اند، كارآساني نيست؛ اما انتقال خون از عهده آن برآمده و براي هشتمين سال پياپي در طرح تكريم ارباب رجوع در ميان ادارات استان‌ تهران و یادواره شهید رجايي حائز رتبه ممتاز شده است.

وي همچنين با بيان اين كه انتقال خون تهران پاسخگوي نياز 160 بيمارستان و مركز درماني با توقعات مختلف در استان تهران است، اظهار كرد: تمامي اين مراكز خون و فرآورده‌هاي مشتق از آن نظير پلاكت را به صورت رايگان از ما دريافت مي‌كنند كه بيمارستان‌هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، بيمارستان‌هاي تحت پوشش ارتش، سپاه و تامين اجتماعي از اين جمله‌اند.

حاجي بيگي از بيمارستان امام خميني(ره) به عنوان پرمصرف‌ترين مركز درماني استان ياد كرد و گفت: مصرف اين بيمارستان به قدري بالاست كه مي‌توان گفت انتقال خون يك استان باید به طور کامل بسیج شود تا بتواند نیاز آن را تامين كند.

به گفته مديركل انتقال خون استان تهران، روزانه سه هزار واحد خون و فرآورده‌هاي آن از انتقال تهران درخواست مي‌شود كه حدود 1300 واحد آن پكسل، 600 تا 700 واحد آن پلاسما و حدود 1700 واحد آن پلاكت است. انتقال خون تهران يك چهارم خون كشور را تامين مي‌كند و سال گذشته 900 هزار واحد خوني را دريافت و در ميان مراكز درماني توزيع كرد.


اهدای خون در سال جاری 3 درصد رشد داشت


وي در ادامه به تشریح کارنامه عملکرد یک ساله انتقال خون تهران پرداخت و گفت: در 11 ماه ابتدايي سال 90، 414 هزار و 571 نفر جهت اهداي خون مراجعه كردند كه از اين تعداد، 352 هزار و 377 نفر موفق به اهداي خون شدند كه اين آمار نشان دهنده رشد سه درصدي اهداي خون در مقايسه با سال گذشته است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران، ضمن تاكيد بر اين كه مردم سرمايه اصلي ما هستند، گفت: ورودي پروسه اهداي خون كه مردم هستند و خروجي آن كه رساندن خون به نيازمندان است، قداست دارد.

حاجي‌بيگي گفت: موفقيت و يا عدم موفقيت ما در امر دريافت و تزريق خون سالم براي بيماران به حضور مردم وابسته است. تصور مي‌كنم در راستاي خدمت‌رساني به مردم موفق عمل كرده و توانسته‌ايم جوابگوي نيازها باشيم. با وجود اين كه پيچيدگي‌هاي انتقال خون كم نيست، در رديف پنج كشور برتر انتقال خون دنيا هستيم كه كشورهاي كره، ژاپن، مالزي و سنگاپور را نیز شامل می شود. به گونه‌اي كه انتقال خون ایران مي‌تواند از نظر علم انتقال خون به همسايه‌ها كمك و آن‌ها را رهبري كند.

وي با اشاره به اين كه در چند سال اخير شاهد رشد خدمات فني در مجموعه بوده‌ايم، گفت: ارائه خون اشعه ديده به مراكز درماني به عنوان نخستين پايگاه انتقال خون در كشور، ارائه كيسه‌هاي خون فيلتردار براي بيماران تالاسمي، آغاز جذب اهداكنندگان سلول هاي بنيادي خون ساز در مركز سپاس، تهيه پلاكت Single Donor به روش اتوماسيون از سال 84 تاكنون و توليد و توزيع فرآورده‌ پولد پلاستيكي و پلاكت آفرزيس تنها بخشي از خدمات نوين صورت پذيرفته در انتقال خون استان است.


دیگر هیچ گونه نگرانی در خصوص خون های آلوده وجود ندارد

حاجي‌بيگي در پاسخ به اين پرسش كه آيا هنوز هم وجود خون‌هاي آلوده مطرح است، عنوان كرد: زماني بود كه امكانات نداشتيم و داروهاي مشتق از پلاسما كه بالغ بر 60 ماده دارويي بود از خارج از كشور وارد مي‌شد؛ اما اكنون اين مساله تا حدود زيادي برطرف شده و نگراني از اين بابت وجود ندارد. ايران تنها كشوري است كه دغدغه اهداي خون ندارد، چرا كه فرهنگ اهداي خون در ميان مردم جا افتاده و بسياري از مردم روزهاي ويژه‌اي در سال را براي اهداي خون تعيين و در تقويم خود يادداشت كرده‌اند.

وي با بيان اين كه اگر روزي هم كمبود خون به وجود بیاید با درخواست از مردم اين نياز برطرف مي‌شود، گفت: روزانه يك هزار واحد خوني از مردم دريافت مي شود اما آمار اهداي خون از 700 تا 4000واحد به طور ميانگين متغير است.

انتقال خون تهران با ذخیره بیش از 10 هزار واحدی خون، دارای شرایطی ایده آل است

حاجي‌بيگي با بيان اين كه اگر در شرايط عادي يك مركز انتقال خون بالغ بر 10 هزار واحد خوني ذخيره داشته باشد، داراي شرايطي ايده‌آل است، درباره میزان آمادگی این مرکز برای مقابله با مواقع بحرانی نظیر بروز زلزله در تهران به ايسنا گفت: در مواقع پيشامد بحران‌ها، نخستين نياز مردم، خون است. البته هر كشوري براي ذخاير خوني خود تعريف ويژه‌اي دارد. پس از اهدا، خون به فرآورده‌هايي نظير پلاكت، پلاسما و ... تقسيم مي‌شود اما در مواقع بحران دیگر فرآورده‌ها را جدا نمي‌کنیم زیرا خون كامل اهميت پيدا مي‌كند و مشكل عمده ما در حجم خون است که بايد سعي كنيم آن را به مقدار كافي و مورد نیاز برسانيم.

وي ادامه داد: ذخيره 10 هزار واحدي در مركز داريم و وضعيتمان از اين لحاظ قابل قبول است و آمادگي لازم در مواقع بحراني را داريم. البته استان البرز و شهرستان ورامين، پشتيبان تهران هستند تا در مواقع لزوم تهران را حمايت كنند.

مدير كل انتقال خون استان تهران با بيان اين كه در زلزله بم هم چهار هزار نفر براي اهداي خون مراجعه كردند، گفت: مردم ما در ايثارگري هميشه اول هستند و در هنگام بروز چنين مشكلات و كمبودهايی به ياري نيازمندان مي‌شتابند.

وي با اشاره به اين كه لازم است مركز ورامين گسترش يابد، گفت: ورامين استعداد خوبی دارد، البته يك ساختمان در ورامين داريم كه كافي نيست.


کمتر از یک چهارم تهرانی ها دارای گروه های خونی منفی هستند

حاجي‌بيگي درباره تامين گروه هاي خوني كمياب در تهران گفت: حدود 33 درصد افراد هر جامعه داراي گروه خوني O مثبت هستند. در استان تهران حدود 25 درصد داراي گروه خوني A مثبت، 22 تا 32 درصد داراي گروه خوني B مثبت، هفت تا هشت درصد داراي گروه خوني AB مثبت، زير يك درصد داراي گروه خوني AB منفي، دو تا سه درصد داراي گروه خوني B منفي، سه تا چهار درصد داراي گروه خوني A منفي و پنج تا شش درصد داراي گروه خوني O منفي هستند.

وي اضافه كرد: سه نفر نيز در تهران به عنوان دارندگان گروه خوني نادر چون گروه خوني بمبئي شناسايي شده‌اند كه در آينده‌اي نزديك و طي برنامه‌اي هماهنگ شده با اهداي لوح و پلاك شناسايي از آن‌ها قدرداني خواهد شد.


50 نیروی انسانی اردیبهشت سال آینده به بدنه انتقال خون تهران می پیوندند

حاجي‌بيگي درباره وضعیت نيروي انساني انتقال خون تهران گفت: نيروهايي كه در دهه 50 به استخدام سازمان درآمده‌اند، طي سال‌هاي دهه 80 به تدريج بازنشسته شدند. در استان تهران در سال 89 ، حدود 31 نفر و در سال 90 ، 9 نفر بازنشسته شدند و نيرويي جايگزين آنها نشد، ضمن آن كه انتقال خون كرج هم از ما جدا و مستقل شد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: البته مصوب شد 50 نيروي انساني به پرسنل انتقال خون تهران بپيوندند كه آزمون استخدامي‌ آن‌ها در بهمن‌ماه برگزار و ارديبهشت‌ماه سال 91 ، وارد سيستم مي‌شوند اما با اين حال كمبود نيروي انساني ما پابرجاست.

وي در ادامه با بيان اين كه يكي از شاخص‌هاي پيشرفت و ترقي مراكز انتقال خون در دسترس بودن مراكز است، اظهار كرد: مردم نبايد دغدغه‌اي براي اهداي خون داشته باشند، ما اكنون مراكزي داريم كه متاسفانه به علت كمبود نيروي انساني مجبور هستند يك روز درميان فعاليت كنند. در حالی که ما مردمی مشتاق به اهداي خون داريم و بايد جوابگوي نياز آنان باشيم.


تامين خون مورد نياز 160 بيمارستان تهران شوخي نيست

مدير كل انتقال خون استان تهران با بيان اين كه انتقال خون تهران تنها مركزي است كه در تمامي ايام سال از جمله روزهاي تعطيل، ايام عزاداري محرم، ليالي قدر و اعياد مشغول فعاليت است، گفت: بسيار پيش آمده همکارانم تا هنگام اذان صبح، مشغول كار بوده‌اند.نباید فراموش کرد که تامين خون مورد نياز 160 بيمارستان تهران شوخي نيست.


بیش از 60 درصد بیماران مراکز درمانی پرمصرف، شهرستانی هستند

حاجي‌بيگي با بيان اين كه گسترش بيمارستان‌ها و مراكز درماني تهران نياز به خون را افزايش داده است به ايسنا گفت: تهران‌ پذيراي تعداد زيادي از هموطنان شهرستاني هم هست. بيش از 60 درصد بيماران بيمارستان امام خميني(ره) و بيمارستان قلب شهيد رجايي، شهرستاني هستند و انتقال خون تهران نياز اين بيماران را هم عليرغم مشكلات عديده‌اي كه دارد تامين مي‌كند.


افزايش دو برابري بودجه انتقال خون تهران ضروری است

حاجی بیگی با تاكيد بر نياز به افزايش دوبرابري بودجه انتقال خون تهران گفت: بودجه پايه انتقال خون تهران بسيار ضعيف و پايين است. امسال استانداري تهران خارج از سيستم، حدود يك ميليارد تومان به انتقال خون كمك كرد و اميد است بتوانيم در آينده نزديك و پس از پايان تعطيلات عيد نوروز پايگاه مركزي در وصال را تكميل و افتتاح كنيم.

مدير كل انتقال خون استان تهران با بيان اين كه اكنون مذاكراتي انجام شده و درحال پيگيري افزايش بودجه‌ هستيم، گفت: اگر اين افزايش بودجه محقق و قطعي شود، در يك سال آينده مي‌توان كاري انجام داد كه طي 20 سال گذشته انجام نشده است.

حاجي‌بيگي درباره طرح استقرار هموويژيلانس نيز گفت: اجراي طرح هموويژيلانس را پذيرفته‌ايم و مركز پيگيري بيمارستاني‌اش نيز راه‌اندازي شده است.


هر هفته حدود 120 واحد پلاكت و 100 واحد پكسل تحت‌ اشعه قرار مي‌گيرند


علی عباسیان، مدير تضمين كيفيت اداره كل انتقال خون استان تهران
هم درباره خون اشعه ديده به خبرنگار ايسنا اينگونه توضيح داد: خريد و نصب دستگاه اشعه دهنده خون در سال 88 جهت كاهش خطر آسيب ناشي از تزريق خون در بيماران داراي نقص ايمني صورت پذيرفت كه پيش از اين تاريخ تنها بيمارستان شريعتي از اين امكان برخوردار بود.

وي ادامه داد: اكنون انتقال خون تهران آمادگي كاملي براي تهيه و تحويل فرآورده‌هاي خوني سلولي اشعه‌ديده (خون متراكم، خون كامل و پلاكت) را دارد.

عباسيان با اشاره به اين كه فرآورده‌هاي خوني سلولي اشعه‌ديده براي پيشگيري از ايجاد بيماري پيوند عليه ميزبان ناشي از تزريق خون (TA – GVHD) در بيماران در معرض خطر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ‌اظهار كرد: بيماراني كه پيوند مغز استخوان اتولوگ و آلوژن دريافت مي‌كنند، مبتلايان به نقص ايمني مادرزادي، مبتلايان به سرطان، هوچكين و لنفوم / لوسمي، بيماران مبتلا به آنمي آ پلاستيك، بيماران تحت پيوند ارگان‌هاي توپر(Solid)، بيماراني كه واحدهاي خوني اهدايي خويشاوندان درجه يك يا دو را دريافت مي‌كنند، افرادي كه نيازمند پلاكت‌هاي آفرزيس با HLA سازگار هستند، مواردي كه نياز به تزريق خون داخل رحمي يا تزريق خون به نوزادان با وزن خيلي پايين (V.L.B.W) وجود دارد و بيماراني كه بر فرآورده‌هاي تهيه شده از اهداي خون مستقيم نياز دارند، از اين جمله‌اند.

مدير تضمين كيفيت اداره كل انتقال خون استان تهران با اشاره به اين كه دستگاه پرتودهي به خون و فرآورده‌هاي آن داراي بيس راديواكتيو است، گفت: اين اشعه در محفظه خاصي به خون و فرآورده‌هاي آن تابانده مي‌شود و لنفوسيت‌ها را از بين مي‌برد. حداقل زمان فرآيند اشعه‌دهي به خون حدود 45 دقيقه است. وي با بيان اين كه پيش از اين، بيمارستان شريعتي در ساعات معين و محدودي اقدام به پرتودهي خون و فرآورده‌هاي آن مي‌كرد، خاطرنشان كرد: اكنون انتقال خون تهران به صورت 24 ساعته آماده ارائه اين خدمت و تامين نياز بيمارستان‌ها و مراكز درماني به ويژه مراكزي است كه پيوند مغز استخوان انجام مي‌دهند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر دستگاه‌هاي اشعه خون علاوه بر استان تهران در شهرهاي اصفهان، شيراز، تبريز، مشهد، ساري و اهواز نيز مستقر شده است.

به گفته مدير تضمين كيفيت اداره كل انتقال خون استان تهران حدود 100 تا 120 واحد پلاكت و 100 واحد پكسل در هر هفته تحت‌ اشعه قرار مي‌گيرند.


مصرف پولد پلاكتي در تهران بالاست


دکتر عبادالله سالک مقدم، معاون فني اداره كل انتقال خون استان تهران هم با بيان اين كه دستگاه هاي پرتودهي كاملا محافظت شده و خطري جان پرسنل را تهديد نمي‌كند، گفت: زير نظر سازمان انرژي اتمي فعاليت مي‌كنيم و محيط به صورت ماهانه دوزيمتري شده و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. البته هفت دستگاه پرتودهي براي تمامي پايگاه‌هاي انتقال خون كشور كافي نيست و نياز به گسترش آنها احساس مي‌شود البته به مرور زمان تعداد اين دستگاهها افزايش خواهند يافت.

مدير فني اداره كل انتقال خون استان تهران، درباره تهیه فرآورده‌ «پولد پلاکتی» كه از خدمات نوين قابل ارائه در انتقال خون است، توضيح داد: انتقال خون استان تهران، نخستين پايگاهي است كه اقدام به توليد و توزيع فرآورده پولد پلاكتي (Poold platelet concentrate) كرده است. اين فرآورده‌ حاوي پنج واحد Random donor platelet در داخل يك كيسه است كه با استفاده از فيلتراسيون اقدام به كاهش لوكوسيت‌ها شده است.

وي، هدف از انجام اين خدمت را مقابله با عوارضي نظير مقاومت پلاكتي و واكنش‌هاي تب‌زاي غيرهمولتيك در بيماران با تزريق خون مكرر و كاهش ابتلا به عفونت CMV در نوزادان، اطفال و بيماران گيرنده عضو پيوندي دانست و گفت: زماني كه بيماري نياز به پلاكت پيدا مي‌كند معمولا مشكلش با يك واحد پلاكت حل نمي‌شود و پزشك ناچار است بر اساس وزن و ميزان كمبود پلاكت در بدن بيمار، تا چندين كيسه پلاكت تزريق كند؛ اين چند كيسه پلاكت را در يك كيسه مجتمع مي‌كنيم. البته روند يكي كردن پنج كيسه پلاكت، روند ويژه‌اي است كه بايد طي آن لوكوسيت‌ها نيز كاهش يابند، لوكوسيت‌ها مي‌توانند سيستم ايمني فردي را که به خون و فرآورده‌هاي خوني نياز دارد تهديد كند. مزيت مهم حذف لوكوسيت جلوگيري از كاهش سطح پلاكت‌ها است. مصرف پولد پلاكتي در تهران بالا است.



«من ضعيف هستم و نمي‌توانم خون بدهم» باوری منفی در میان زنان ایرانی است

دکتر مریم صادقی، مدير روابط عمومي، آموزش، جذب و حفظ اهداكنندگان انتقال خون استان تهران در ادامه ميزگرد ايسنا با بيان اين كه سنگ بناي اهداي خون بانوان در مركز گذاشته شده است، اظهار كرد: آمار اهداي خون بانوان در استان شش درصد است و بالاترين آمار مشاركت اهداي خون بانوان حدود 13 تا 12 درصد براي استان‌هاي ايلام، كردستان و لرستان است، در حالي كه آمار اهداي خون بانوان در كشورهاي اروپايي 50 درصد است. بانوان نيروي بالقوه اهداي خون هستند و ضمن آن كه 50 درصد خون‌هاي اهدايي را به مصرف مي‌رسانند، اما مشاركت پاييني دارند.

صادقي ضمن تاكيد بر اين كه فرهنگ‌سازي بيش از هر امر ديگري حائز اهميت است، گفت: بهترين مكان نگهداري خون، بدن انسان است تا افراد در زمان کمبود و بحران بتوانند در دسترس بوده و خون اهدا كنند.

وي در ادامه توضيح درخصوص علل پايين بودن مشاركت زنان ایرانی در امر اهداي خون گفت: يك باور منفي مبني بر اين كه «من ضعيف هستم و نمي‌توانم خون بدهم» در زنان ما وجود دارد كه البته يك علت آن هم مي‌تواند شيوع بالاي كم‌خوني در ميان آنها باشد. شايد كمي قبل‌تر كم‌خوني مانع اهداي خون مي‌شد اما اكنون هموگلوبين مراجعه‌كننده چك مي‌شود و اگر شرايط اهدا را داشت براي انجام آن به سمت واحدهاي خونگيري هدايت مي‌شود، پس از آن هم قرص آهن به وی داده و مشاوره‌هاي لازم ارائه مي‌شود.

صادقي با بيان اين كه زنان مي‌توانند سه مرتبه در سال خون اهدا كنند، اظهار كرد: جاي هيچ‌گونه نگراني نيست چرا كه فرد تحت آزمايش و معاينه قرار مي‌گيرد و اگر مشكلي داشته باشد، عمل خونگيري از او انجام نمي‌شود. چرا كه نمي‌خواهيم سلامت اهداكننده به مخاطره بيفتد، شعار اصلي ما در انتقال خون حفظ سلامت دهنده و گيرنده خون است.

مدير روابط عمومي انتقال خون تهران در پايان سخنانش گفت: در تلاش هستيم اهداكنندگان مستمر و كساني كه براي اولين‌مرتبه خون اهدا كرده‌اند از بدنه انتقال خون جدا نشوند. البته شخصي كه چندين مرتبه خون اهدا مي‌كنند ضرورت آن را درك كرده است.


تو را من چشم در راهم: اهدای خون را در روزهای پایانی سال از یاد نبرید



دكتر مجيد مسلمي، معاون اهداكنندگان انتقال خون استان تهران نیز با اشاره به اين كه با نزديك شدن به آغاز بهار طبيعت و رسيدن به روزهاي پاياني سال، ذخاير خوني به علت مشغله مردم كاهش مي‌يابد از آنها دعوت كرد تا اهداي خون را در اين روزها از ياد نبرند.

وي با بيان اين كه ايران از جايگاه مناسبي در امر انتقال خون در آسيا و همچنين دنيا برخوردار است، عنوان كرد: ما در انتقال خون به صورت روزانه، آمار موجود و كيفيت خون‌هاي اهدايي را رصد و مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم. در سال جاري با افزايش آمار اهداي خون و ذخاير روزانه خوني روبه‌رو بوديم. اين ارزيابي‌هاي روزانه منشأ تحولات مثبت و كسب توفيقات فراواني شده است.

مسلمي با بيان اين كه اهداي صددرصد داوطلبانه اهداي خون از سوي مردم تحسين‌برانگيز و قابل تقدير است، گفت: به منظور ارتقاي امر فرهنگ انتقال خون، سياست‌هاي تشويقي سرلوحه برنامه‌هاي جذب اهداكننده در مركز قرار گرفته است.

معاون اهداكنندگان انتقال خون استان تهران با اشاره به اين كه سعي مي‌‌شود فرهنگ اهداي خون به درون كوچكترين عنصر هر جامعه كه خانواده است، برود، عنوان كرد: طي چندسال اخير در حال ترويج اهداي خون در مدارس به ويژه در مقطع راهنمايي هستيم تا هم اهداي خون را در ميان خانواده خود ترويج كنند و هم با رسيدن به سن اهدا، انتقال خون را در امر تهيه خون سالم براي نجات بيماران نيازمند ياري دهند.

وي ادامه داد: اخيرا ارتباط خوبي هم با خانه‌هاي سلامت شهرداري برقرار شده و افرادي كه مسوول خانه‌هاي سلامت هستند در هر قسمت توسط انتقال خون مورد آموزش قرار مي‌گيرند تا اعضا بتوانند اين اطلاعات را به خانواده‌ها منتقل كنند.

معاون اهداكنندگان انتقال خون استان تهران با اشاره به اين كه استقبال مردم در روزهاي بسيار سرد يا گرم سال، فصل بارندگي و شرايط جوي كاهش مي‌يابد، گفت: اين در حالي است كه نياز به خون هميشگي است و برخي فرآورده‌ها را نمي‌توان به مدت طولاني ذخيره كرد. به عنوان مثال بيشترين مدت زمان نگهداري گلبول قرمز فشرده شده 42 روز و پلاكت 3 روز است.

مسلمي با اشاره به نياز بيش از دوبرابري انتقال خون تهران به نيروي انساني تاكيد كرد: خدمات انتقال خون گسترش يافته‌اند، در حالي كه بر تعداد نيروها افزوده نشده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...