چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۶
کد مطلب: 10508
۰

چگونه از استرس محل كار پيشگيري كنيم؟

  همه ما به شكلي قرباني استرس محيط كار و يا به عبارت ديگر استرس شغلي هستيم و شايد هيچ يك از ما نمي‌توانيم مانند نخبه‌هاي مراقبه عمل كنيم كه تحت تاثير محيط اطرافشان قرار نمي‌گيرند.

به گزارش ايسنا،‌ در يك روز عادي كاري معمولا با حجم بالاي وظايف شغلي، سياست‌ها و خط مشي‌هاي ديكته شده اداري،‌ يك ناهار يا ميان وعده اجباري كه به سرعت مي‌خوريم و از آن لذت نمي بريم و در نهايت نيز با فشار دستورات و سفارشات پي در پي جناب رئيس كلنجار مي‌رويم. شما در اين شرايط چگونه رفتار مي‌كنيد و چگونه خود را با اين اوضاع وفق مي‌دهيد؟ اگر هنوز براي بهبود شرايط فوق تصميمي نگرفته‌ايد، اين مقاله را تا انتها بخوانيد و براي بكار بستن آن تلاش كنيد.

سايت اينترنتي هلت مي آپ در اين مقاله شش دستورالعمل مفيد و ضروري ارائه كرده كه قطعا اگر آنها را درست به كار ببنديد به شما كمك مي‌كند استرس شغلي خود را به ميزان قابل توجهي كاهش دهيد.

- آرام بمانيد: وقتي كاري به شما محول مي‌شود ابتدا يك زنگ تفريح كوتاه به خود بدهيد مثلا با كسي صحبت كنيد يا اندكي به موسيقي گوش دهيد. ذهن خود را از تمام مشكلات پاك كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند ذهن خود را شفاف و باز كنيد. دورنماهاي جديد و ايده‌هاي تازه كسب كنيد. اگر آرام باشيد مي‌توانيد درك كنيد كه چه موقع به عصبانيت و تحريك پذيري نزديك مي‌شويد. علاوه بر اينها به سراغ يك پروژه كاري ديگري رفتن، كمي پياده راه رفتن در آب سرد و يا حتي تماشا كردن يك فيلم كمدي معجزه‌اي باور نكردني براي تمدد اعصاب است.

- از مصرف قهوه و كافئين پرهيز كنيد. در زنگ تفريح كوتاهي كه در بالا ذكر شد قهوه را نگنجانيد. مصرف قهوه شما را حساس و تحريك پذير مي‌كند. كافئين موجب بالا رفتن آدرنالين و كاهش آدنوسين مي‌شود در حالي كه آدنوسين يك آرام بخش طبيعي براي مغز است.

- عاقلانه فكر كنيد. عصبانيت و استرس از يك منبع سرچشمه‌ مي‌گيرند و بهترين راه كار براي مقابله با آن‌ها پيدا كردن و شناسايي اين منبع است. چون اگر منشا استرس و عصبانيت خود را بشناسيد مي‌توانيد خردمندانه شرايط را پيش بيني كرده و از ابتدا آن را در كنترل بگيريد. به اين ترتيب مي‌توانيد منظور اطرافيانتان را درك كرده و دشمن خود را شناسايي كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه به اصطلاح استرس را در نطفه خفه كنيد.

- مديتيشن كنيد. اكنون زمان توجه به مراقبه، آرام كردن ذهن است. اگر نمي‌توانيد پياده روي كنيد يا از پشت ميز كارتان بلند شويد همان جا مشغول مراقبه شويد. اين كار مرهمي بر زخم‌هاي روحي است و به شما شادي رواني و جسمي مي‌بخشد.

- زندگي كاري و شخصي خود را از هم جدا كنيد. استرس محل كار مي‌تواند روي روابط شخصي شما تاثير بگذارد و عكس اين حالت نيز صادق است. بنابراين بين اين دو وضعيت مختلف زندگي خود يك خط جدا كننده پررنگ بكشيد و به اين تفكيك، پايبند بمانيد.

- روابط خود را با همكارانتان كنترل كنيد به اين معني كه از همكاراني كه افكار و گفتار و يا رفتار منفي دارند، خود را دور نگه داريد. شرايط را مديريت كنيد و اگر لازم به ارتباط بود با درايت و سياست رفتار كنيد، ياد بگيريد در مواقع مناسب «نه» بگوييد چون درغير اين صورت زير بار كاري «له» خواهيد شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.