شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۳
کد مطلب: 10566
۹
۱۹

آمار قابل‌ تامل‌ جراحی‌ زیبایی در ایران از زبان دكتر محسن نراقي+عکس

آمار قابل‌ تامل‌ جراحی‌ زیبایی در ایران از زبان دكتر محسن نراقي+عکس
رئیس سومین کنگره خاورمیانه راینولوژی و جراحی پلاستیک گفت: تعداد جراحی پلاستیک صورت مانند افتادگی پلک‌ها و جوان‌سازی صورت در ایران بالاست و ۹۰ درصد این جراحی‌ها مربوط به بینی است.
 
به گزارش فارس دكتر محسن نراقی امروز در حاشیه سومین کنگره خاورمیانه راینولوژی و جراحی پلاستیک در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علی‌رغم شرایطی که به خاطر تحریم به وجود آمده ولی در این کنگره به خاطر جنبه علمی حرفه‌ای آن نسبت به سالهای پیش استقبال بیشتر بوده و تعداد سخنرانان خارجی ۲ برابر کنگره قبلی است.
 
وی افزود: در این کنگره راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت جزو محورهای اصلی بوده و بیماریهای سینوس و علت شیوع سینوزیت در کشور طی آن بررسی می‌شود.همچنین رفع مشکل سینوزیت مزمن، جراحی ایندولوپسی برای سینوزیت، قاعده جمجمه و تومورها نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه بیشترین میزان جراحی‌های صورت در کشور مربوط به بینی است خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد جراحی‌های زیبابی که در کشور انجام می‌شود منهای جراحی پلک و جوان سازی صورت مربوط به زیبایی بینی است.

نراقی گفت: در سال‌های اخیر از روش جراحی به سمت روش‌های غیر جراحی رفته‌ایم و از مواد فلج کننده عضلات برای چین و چروک ناحیه پیشانی استفاده می‌شود. تزریق مواد پرکننده برای خطوط قسمت‌های تحتانی صورت انجام می‌شود که در این بین غیر از اینکه ماده مصرفی باید استانداردهای لازم را داشته باشد فردی که این کار را می‌کند نیز باید تبحر و تخصص کافی را هم داشته باشد.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی کشور گفت: متخصصانی که به جراحی زیبایی اقدام می‌کنند اگر آناتومی آن ناحیه را نشناسند ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای بیمار به جا بگذارند.
 
وی ادامه داد: همچنین تزریق بیش از حد مواد فلج کننده در صورت یا استفاده از جای ناصحیح سبب افتادگی پلک‌ها و یا مشکلاتی می‌شود که نه تنها فرد را زیبا نمی‌کند بلکه مشکلی هم به مشکلاتش اضافه می‌کند.

به گفته نراقی روشهای غیرجراحی و جوان سازی موقت هستند و معمولاً ترجیح بر این است که از مواد طبیعی استفاده شود چرا که مواد مصنوعی پلیمری هستند و ممکن است در بخشی که تزریق می‌شوند تجمع کرده و عفونت ایجاد‌کنند. در حالی که مواد طبیعی از مواد هم‌‌بند کلوژن هستند که به مرور جذب بدن می‌شوند و نیاز به این دارد که هر سال برای فرد تزریق شود.

وی در مورد محدودیت‌های جراحی پوست برای رفع چین و چروک‌ها توضیح داد: حتی جراحی‌ها هم برای جوان‌سازی پوست دائمی نیستند و وقتی پوست کشیده می‌شود تا چند سال بیشتر دوام ندارد از طرفی تعداد دفعات جراحی‌های صورت محدودیت دارد چرا که پوست به بافت چسبندگی دارد و در هر بار جراحی باید این دو را از هم جدا کرده و دوباره به هم پیوند بزنیم.

وی عوامل ژنتیکی، آفتاب، استعمال سیگار، استرس و عوامل تغذیه‌ای را از عوامل سرعت بخشیدن در ایجاد چین و چروک و مسن‌تر شدن پوست صورت عنوان کرد.

آشنايي با دكتر نراقي:
 
عضو هيئت علمي گروه آموزشي گوش، گلو، بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشكي تهران
عضو شوراي پژوهشي مركز تحقيقات گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي تهران
رتبه اول علوم باليني جراحي در دهمين جشنواره تحقيقاتي رازي
مقالات منتشره در خارج از كشور: 43 مقاله (24 مقاله درآمريكا)
كتاب‏هاي منتشره: 10 عنوان
سابقه استادياري: 14 سال
دكتر محسن نراقی – راینولوژیست دکتر محسن نراقی فلوی فوق تخصصی رسمی جامعه جراحان بینی آمریکا، عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی است.
او در سابقه تحصیلی خود کسب رتبه اول پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه تهران، رتبه اول آزمون کشوری کارورزی پزشکی، مقام نخست بورد تخصصی و نیز دریافت فلوشیپ فوق تخصصی جراحی بینی را در کارنامه دارد.

بیش از یک دهه تلاش مستمر در پی ریزی آموزش روش‏های نوین جراحی‏های بینی و تدریس در دوره‏های متعدد آموزشی جراحی‏های اندوسکوپیک و پلاستیک بینی در داخل و خارج از کشور، تالیفات متعدد تخصصی و فوق تخصصی را در بیش از ده عنوان کتاب توسط ایشان به دنبال داشته است كه از آن جمله می‏توان به كتاب جراحی پلاستیک صورت که به عنوان کتاب برتر سال دانشگاهی برگزیده شد، کتاب بیماری‏ها و جراحی بینی،  و كتاب دو جلدي راينولوژی كه نخستين كتاب جامع فارسی در زمينه بيماری‏ها و جراحي بينی است، اشاره کرد. 

در طی سال‏های اخیر، بیش از هفتاد مقاله علمی از دکتر نراقی در زمینه جراحی‏های بینی در خارج از كشور منتشر شده است که از آن جمله می توان به انتشار روش‌های ابتكاری او در جراحی‏های بينی در معتبرترين مجلات پزشكی دنیا اشاره كرد. اکثر مقالات علمی منتشر شده وی در معتبرترین سایت‏های جراحی دنیا مورد استفاده پژوهشگران قرار می‏گیرد. بزرگترين كنگره‏های جراحان بینی و پلاستیک صورت آمریکا، اروپا، کانادا و استرالیا سخنرانی‏های علمی متعدد او در زمینه روش‏های ابداعی در جراحی‏های پیشرفته اندوسکوپیک و پلاستیک بینی را شاهد بوده است. این روش‏ها، جراحی‏های بسيار کم عارضه‏تری را برای بیماران به ارمغان آورده و به کاهش چشمگير مشکلات پس از عمل آنان انجامیده است.

این حضور درخشان در مجامع علمی جهانی و انتخاب مکرر وی به عنوان یکی از مدرسان دوره‏های آموزشی جراحی پلاستیک بینی در آکادمی جراحان پلاستیک صورت آمریکا و انتخاب او به عنوان ریاست ارائه مقالات کنگره جراحان بینی اروپا، دریافت جایزه سال جامعه جراحان بینی آمریکا، انتخاب او به عنوان تنها مشاور غیرآمریکایی جراحی بینی در آکادمی اتوراينولارینگولوژی و جراحی سروگردن آمریکا و اخیرا کسب بالاترین عنوان رسمی جامعه جراحان بینی آمریکا که تا‌کنون تنها سه غیر آمریکایی در جهان به آن نائل شده اند، برگ زرینی از حضور شکوهمند ایرانیان در صحنه‏های علمی جهان را رقم زده است.

به پاس نقش او در تحولات علمی در زمینه جراحی‏های با حداقل آسیب بافتی و ارائه روش‏های نوین، عنوان برترین محقق پزشکی کشور در جراحی به وی اعطا شد. دکتر محسن نراقي، در مجامع علمي بين المللي يک عضو کاملا شناخته شده است. او متولد سال ۱۳۴۱ در شهر تهران و مبدع روش نوين جراحي آندوسکوپيک قاعده جمجمه از راه بيني در جهان است. ابداع چنين روشي جداي از آن که بار ديگر به درخشش انديشه و تخصص يک ايراني در ابعاد جهاني منجر شد، انقلابي نيز در عرصه راينولوژي ايجاد کرد.او در سال ۲۰۰۱ به عنوان عضو آکادمي گوش، گلو و بيني و جراحي سر و گردن آمريکا برگزيده شد و در سال ۲۰۰۲ نيز به عضويت جامعه راينولوژي آمريکا درآمد و در سال ۲۰۰۳ نيز عنوان عضو کميته بين المللي مشاوران جامعه راينولوژي اروپا را از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۴ دکتر محسن نراقي به عضويت آکادمي جراحان پلاستيک صورت اروپا درآمد و هم چنين در داخل کشور نيز به عنوان محقق برگزيده کشوري در علوم جراحي انتخاب شد. طي ساليان اخير بيش از ۵۰ مقاله علمي از دکتر نراقي در خارج از کشور منتشر شده است که از آن جمله مي توان به انتشار روش هاي ابتکاري او در جراحي هاي بيني در معتبرترين مجلات پزشکي آمريکا اشاره کرد.

آن چه مي خوانيد، حاصل گفت وگوي ۲ ساعته ما با اين محقق برجسته ايراني است که ۱۵ سال از عمر خود را بي وقفه صرف تحقيق و پژوهش کرده است.

به عنوان اولين سوال، لطفا به سوابق علمي خودتان اشاره کنيد و اين که چه انگيزه اي باعث شد رشته راينولوژي را انتخاب کنيد؟ پس از اخذ ديپلم در سال ۱۳۵۹ با معدل بالاي 19.5، به دليل انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاهها، به سربازي رفتم. بعد از اتمام سربازي، دوباره با جديت درس ها را دنبال کردم و ظرف ۳-۲ ماه موفق شدم با رتبه ۲۰ وارد دانشکده پزشکي دانشگاه تهران شوم. در امتحان جامع در اواخر دوران پزشکي، در ايران اول شدم. در زمان فارغ التحصيلي نيز رتبه اول را در بين ۴۰۰ نفر به دست آوردم. پس از اتمام رزيدنتي، در کل کشور رتبه اول برد تخصصي در رشته خودم را کسب کردم. در آن زمان رتبه اول دانشگاه سهميه داشت به نحوي که تنها رتبه اول هر رشته تخصصي را که مايل بود مي توانست انتخاب کند. بنابراين من نيز با توجه به اين که رتبه اول دانشگاه تهران بودم، براي تخصص، رشته گوش و حلق و بيني را انتخاب کردم. اين در حالي بود که تا آن زمان اغلب براي کسب درآمد بيشتر، رشته هايي مانند چشم و ارتوپدي را انتخاب مي کردند و اين انتخاب من باعث تعجب بسياري شد و دائم از من سوال مي کردند که چرا با توجه به رتبه ام به سراغ رشته هاي ديگر نرفتم.علت انتخاب اين رشته در وهله اول علاقه من به اين حوزه از پزشکي بود و از سوي ديگر مي ديدم که اين رشته(راينولوژي)، در حقيقت مانند يک زمين بکر بود يعني رشته اي بود که تاکنون کسي در اين زمينه کار نکرده بود و تا آن موقع فعاليت ها در حوزه گوش و حلق و بيني ENT تنها محدود به يک عمل لوزه، سپتوپلاستي و چند عمل جزئي ديگر بود. من تحصيلاتم را در اين رشته ادامه دادم و موفق شدم در رشته گوش و حلق و بيني نيز رتبه اول برد تخصصي را در کشور به دست آوردم. پس از چند سال که به عنوان عضو هيئت علمي در دانشگاه تهران مشغول فعاليت بودم، به دليل گستردگي و به دليل آن که در آن زمان خلاء شديدي در رشته راينولوژي و جراحي هاي آندوسکوپيک در کشور وجود داشت، براي ادامه دوره فوق تخصصي فلوشيپ نزد پروفسور «اشتامبرگر» به عنوان يکي از بنيان گذاران اين رشته رفتم، چرا که مي ديدم رشته ENT گوش و حلق و بيني آن قدر گسترده است که يک نفر نمي تواند بگويد که من هم در مورد گوش، هم در مورد حلق و هم در زمينه بيني و حتي سر و گردن به اوج و حداکثر آگاهي و مهارت رسيده ام. لذا به اين نتيجه رسيدم که بايد يکي از اين زمينه ها را انتخاب کنم. از آن جا شد که در زمينه راينولوژي (بيني شناسي) مشغول انجام فعاليت شدم.


زماني که رزيدنت شدم در دانشگاه تهران اصلا بحث آندوسکوپي سينوسي مطرح نبود و من قديمي ترين استاد دانشگاه تهران بودم که با آندوسکوپ شروع به کار کردم و اين همان نقطه تحول و انقلاب در گوش و حلق و بيني در همه دنيا بود. در سال هاي اول به ياد دارم که حتي در يک روز گاهي ۶ عمل آندوسکوپي سينوسي انجام مي دادم در صورتي که در بزرگ ترين مرکز راينولوژي دنيا در يک هفته هم شايد ۶ عمل آندوسکوپي انجام نمي شد. بدين ترتيب توانستم کساني را تربيت کنم که بتوانند اين کار را انجام دهند.در واقع از سال ۷۳ عضو هيئت علمي شدم و از اين سال تحقيقات و آموزش را در کنار پژوهش شروع کردم و از سال ۷۶ نيز به صورت فوق تخصصي کارم را ادامه دادم و در حوزه راينولوژي کارم را متمرکز کردم. بنابراين حدود ۱۵ سال است که در اين زمينه در حال تحقيق و پژوهش هستم.

در سال هاي اخير تحولات زيادي در زمينه راينولوژي صورت گرفته است و شما يکي از افرادي هستيد که موفقيت هاي متعددي را با ارائه روش هاي نويني همچون جراحي سينوسي و قاعده جمجمه از راه بيني به نام خود به ثبت رسانده ايد، روشي که بازتاب هاي گسترده اي در مجامع معتبر بين المللي داشته است. لطفا به جزئيات اين روش جراحي بي نظير و بازتاب هاي جهاني آن هم اشاره اي داشته باشيد. بله، در سال هاي اخير تحولات زيادي در اين شاخه فوق تخصصي صورت گرفته است و بسياري از جراحي هايي که پيشتر با برش هاي وسيع انجام مي شد، اکنون بدون برش و با درد و رنج کمتري براي بيماران انجام مي شود. اگر بخواهم به تاريخچه اين روش درماني يعني جراحي آندوسکوپيک مغز اشاره کنم، بايد بگويم که در سال ۲۰۰۲ يکي از مقالات من در رابطه با جراحي هاي آندوسکوپيک مغز در آمريکا و در معتبرترين ژورنال راينولوژي دنيا به چاپ رسيد.

در اين روش تصاويري را نشان دادم که چطور مي توان از راه بيني به اعماق مغز دسترسي پيدا کرد. در حقيقت ترمينولوژي ارائه شده در اين مقاله براي اولين بار مطرح شده بود. اين مقاله ۳ ماه پس از واقعه ۱۱ سپتامبر در مجله American Journal Of Rhinology به چاپ رسيد. به نحوي که در کنار نام من، نام ايران هم روي جلد مجله چاپ شده بود. پس از آن يعني حدود ۳ سال بعد اين موضوع در آمريکا به طور جدي مطرح و دنبال شد. تا آن زمان، جراحي آندوسکوپيک قاعده جمجمه از راه بيني موضوع کاملا ناشناخته اي بود. در واقع زماني که موضوع روش هاي جراحي آندوسکوپيک مطرح شد، اين روش در ابتدا براي جراحي هاي بيني و سينوسي به کار گرفته مي شد اما با پيشرفت هاي علمي ايجاد شده اين روش درماني از مرز بيني و سينوسي فراتر رفت و تا درمان ضايعات قاعده جمجمه و اربيت که همان کاسه چشم است، پيشروي کرد. به نحوي که ما علاوه بر آن که تقريبا عمده تومورهاي خوش خيم سينوس را منحصرا از راه آندوسکوپيک درمان مي کنيم، تومورها و ضايعاتي را که در قاعده جمجمه هستند نيز از اين راه درمان مي کنيم. در واقع ضايعاتي مانند نشت مايع مغزي و يا ضايعات کاسه چشم از جمله ضايعه پرکاري تيروئيد که منجر به بيرون زدگي چشم مي شود و يا درمان انسداد مجاري اشکي و ... ضايعات يا بيماري هايي هستند که درمان آن ها از راه آندوسکوپيک بدون نياز به برش امکان پذير است. به همين دليل امروزه فيلد جراحي هاي آندوسکوپيک بسيار وسيع شده است و ما بسياري از اختلالات و بيماري هايي را که سابقا درمان آن ها نيازمند جراحي هاي بزرگ و سنگين بود با روش هاي آندوسکوپيک به راحتي درمان مي کنيم.

مراحل کار در اين روش به طور دقيق چگونه است و مزيت هاي آن در مقايسه با شيوه هاي متداول ديگر چيست؟ در اين روش بيماراني را که ضايعه اي در قاعده جمجمه دارند، آندوسکوپي تشخيصي مي کنيم تا اين ضايعه را ببينيم، پس از آن با روش هاي تصويربرداري «سي تي اسکن» و MRI موقعيت ضايعه را مشخص مي کنيم و سپس از طريق سيستم هاي پيشرفته هدايت رايانه اي تصاوير، با تلفيق CT SCAN و MRI موقعيت ضايعه را در حين عمل جهت يابي مي کنيم. در جراحي هاي بزرگ قاعده جمجمه تيم جراحي ما ترکيبي است از يک راينولوژيست و جراح مغز و اعصاب، در اين شرايط ضايعه را از پايين يا قاعده جمجمه خارج مي کنيم. اين جراحي در بيشتر موارد موفقيت آميز است و به ندرت در مواردي لازم است که به طور همزمان علاوه بر اين که ما از پايين يعني از راه بيني و با استفاده از آندوسکوپ به تومور دسترسي پيدا مي کنيم، تومور توسط جراح مغز و اعصاب از بالا نيز محاصره شود تا امکان خروج آن به طور کامل امکان پذير باشد. در اين شرايط پس از آن که به تومور تسلط پيدا کرديم بدون ايجاد هيچ گونه برشي و صرفا با ظرافت و ملايمت زياد، تومور را از استخوان قاعده جمجمه جدا مي کنيم. بسياري از بيماراني که ضايعات قاعده جمجمه دارند، در روش هاي درماني متداول لازم بود که قبل از عمل مدتي به ICU بروند و رنج زيادي را تحمل کنند. به علاوه روش درمان متداول اين تومورها، توام با جراحي با برش در قسمت هاي مختلف است. به نحوي که برخي جراحان با برداشتن يک لايه از روي جمجمه و مغز و برخي ديگر از راه کام و با دادن برش در پيدا کردن راهي براي رسيدن به تومور تلاش مي کنند در حالي که جنس اين تومورها از شبکه هاي پيچيده عروقي است و جايگاه آن ها در ناحيه پشت بيني و قاعده جمجمه است که از نظر دسترسي ناحيه اي بسيار مشکل محسوب مي شود به نحوي که تومورها اغلب در کنار شريان هاي حياتي واعصاب  اپتيک قرار دارد.جراحي اين نوع تومورها همواره از مشکل ترين و پرخطرترين جراحي هاي ناحيه سر و گردن است به طوري که مقادير زيادي رزرو خون براي اين جراحي ها لازم است. اما پيشرفت هاي اخير در آندوسکوپي بيني، سينوسي و قاعده جمجمه راهکارهاي جديدي را براي درمان اين ضايعات در اختيار جراحان قرار داده است.

 
 

دکتر نراقی در برنامه گفتگوی خبری 22:30 شبکه دوم در پنجشنبه 91/2/7  
با توجه به اين که ارائه و ثبت چنين روش هاي تخصصي براي اولين بار در دنيا توسط يک متخصص ايراني انجام شده است، اين موفقيت در عرصه جهاني چه بازتاب هايي داشته است؟

نتايج حاصل از روش هاي ابداعي من تاکنون در نشريات مختلف قاره هاي اروپا، آمريکا، آسيا، آفريقا و اقيانوسيه به چاپ رسيده است که تعداد آن ها به بيش از ۵۰مقاله مي رسد تا آن زمان جراحي آندوسکوپي قاعده جمجمه از راه بيني موضوع کاملا ناشناخته اي بود و بازتاب هاي آن هم اين بود که مقالات متعددي که متضمن روش هاي جديدي در جراحي هاي بيني و جراحي هاي آندوسکوپيک بود، از من در American journal of Rhinology و American journal of otolaryngology در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسيد و در کنار اين ها کتاب هايي را براي آموزش متخصصان در داخل کشور تاليف کردم که يکي از آن ها اصول جراحي آندوسکوپيک بود که در سال ۷۹ به چاپ رسيد و اين از آن جهت بود که متخصصان ما منبعي در اين خصوص به زبان فارسي در اختيار داشته باشند. البته مقالاتم را از سال ۲۰۰۰در آمريکا ارائه کردم به نحوي که در سال ۲۰۰۰ چهار سخنراني در واشنگتن ارائه دادم که آن موقع بسيار مهم بود که يک ايراني بتواند ۴ سخنراني در واشنگتن ارائه کند.

به علاوه سخنراني هايم با مالتي مديا و لپ تاپ خودم بود و براي آن ها بسيار جالب بود که کسي از ايران به اين شکل سخنراني مي کند درحالي که در آن زمان هنوز تعداد زيادي سخنراني هايشان را با اسلايدهاي ۳۵ميلي متري ارائه مي کردند.وقتي از سالن بيرون آمدم برخي با تعجب از من مي پرسيدند که شما اين عمل را در ايران انجام داديد؟ اين نشان مي داد که بسياري از آن ها باورشان نمي شد که چنين نوآوري مهمي در ايران به انجام رسيده باشد. به علاوه در سال هاي بعد مرتبا در مجامع بزرگ جهاني اين تجربيات را منتقل کردم و در سال ۲۰۰۴ در نيويورک و در سال ۲۰۰۵ در لس آنجلس حدود ۸-۷ مقاله ارائه کردم که يکي از آن ها برنده جايزه سال جراحان بيني آمريکا شد. در همين سال در لس آنجلس از طرف آکادمي جراحان پلاستيک صورت آمريکا به عنوان مدرس دوره هاي آموزشي جراحي پلاستيک بيني انتخاب شدم و در سال هاي بعد نيز در کشورهاي مختلف از جمله در سال ۲۰۰۶ در تورنتوي کانادا و در سال ۲۰۰۷ نيز در واشنگتن دي سي مباحثم را ارائه دادم و در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئيس نشست ارائه مقالات در کنگره جراحان بيني اروپا دعوت شدم. علاوه بر اين ها در سال ۲۰۰۸ در شيکاگو دوره هاي آموزشي در همين زمينه برگزار کردم و در سال ۲۰۰۹ نيز در فيلادلفيا و سن ديه گو سخنراني هايي را ارائه کردم و در سال ۸۳ نيز رتبه اول جراحي را در بين محققان اين رشته در کل کشور کسب کردم و در سال ۸۷ نيز به عنوان رئيس اولين کنگره خاورميانه اي راينولوژي و جراحي پلاستيک صورت که در نوع خود يکي از بي نظيرترين رويدادهاي عرصه پزشکي در کشور بوده است، انتخاب شدم و به اين وسيله سعي کرديم تا با افراد سرشناسي اين حوزه در دنيا برنامه ها و پروژه هاي تحقيقاتي مشترکي را پيش ببريم به نحوي که برخي از اين پروژه ها به عنوان کارهاي تحقيقاتي مشترک بين ايران و دانشگاه هاي معتبر آمريکا و آلمان در ژورنال هاي آمريکا به چاپ رسيده است.


شما از طرف آکادمي جراحان پلاستيک صورت آمريکا به عنوان مدرس دوره هاي آموزشي جراحي پلاستيک بيني انتخاب شديد، ضمن آن که در بحث جراحي بيني هم مبدع روش هاي جديدي هستيد، در اين خصوص هم توضيحاتي را ارائه کنيد. جراحي بيني هم طي سال هاي اخير پيشرفت هاي مختلفي داشته است به نحوي که جراحي هاي بيني از حالتي که بيني را کوچک مي کردند و بافت برداشته مي شد، خارج شده است و در روش هاي جديد سعي مي شود تا بافت هاي بيني حتي الامکان کمتر دچار صدمه شود. در روش هاي جديد سعي بر حفظ و تقويت بافت هاي بيني به جاي تضعيف آن ها داريم در نتيجه استفاده از اين روش، تعداد بيماراني که در درازمدت بيني شان دچار فروافتادگي و مشکلات ظاهري مي شد کاهش يافته است. به نحوي که در روش هاي جديد تلاش مي شود که بافت هاي بيني تقويت شود و يک بيني طبيعي و نرمال با حفظ راه تنفس ايجاد شود و هدف آن کوچک سازي بيني نيست به عنوان مثال تنگ کردن سوراخ هاي بيني پيشتر يک روش رايج محسوب مي شد اما در حال حاضر ما تقريبا اين روش را کنار گذاشته ايم چرا که امروزه ثابت شده است که اين اقدام در درازمدت مي تواند مشکلات زيادي را براي بيمارايجاد کند، در روش هاي جديد تلاش مي شود که چيزي از بيني خارج نشود و بافت ها Reposition مي شوند يعني جاي بافت ها تغيير مي کند اما در روش هاي قبل بافت هاي بيني به طور کلي خارج مي شد.

در اينجا لازم مي دانم به اين نکته اشاره کنم که جراحي پلاستيک بيني جراحي بسيار سختي است به طوري که در بسياري از کتاب هاي معتبر جراحي پلاستيک، اين عمل مشکل ترين عمل جراحي پلاستيک در بدن به شمار مي رود. اين اهميت از چه جهاتي است؟ ببينيد من هميشه گفته ام که بيني عضوي نيست که تنها از جنبه زيبايي به آن نگاه کنيم يعني عملکردهاي حياتي و مهم ديگري نيز دارد که آن ها هم بايد در طي اين عمل مورد توجه قرار گيرد. اگر يک جراح بيني بيمارش را از نظر ظاهري به يک بيني زيبا تبديل کند، ولي عملکردهاي تنفسي بيمار را مختل کند، اين زيبايي هيچ ارزشي نخواهد داشت.ضمن آن که وقتي يک بيني دچار عارضه شد درمان آن از ۱۰ عمل جراحي بيني که براي اولين بار انجام مي شود، به مراتب مشکل تر است تا جايي که گاه شايد حتي رفع عارضه هاي ايجاد شده نيز غيرممکن باشد.

بنابراين جراحان ما بايد به جديدترين روش ها آشنايي داشته باشند و روش هاي قديمي را که به بروز عوارضي متعدد مي انجامد، کنار بگذارند.از طرف ديگر به تمامي جراحان توصيه مي کنيم که براي جراحي بيني در انتخاب بيمار دقت کنند. اين صحيح نيست هر بيماري که براي عمل جراحي بيني مراجعه مي کند پزشک بپذيرد و جراحي را انجام بدهد. مهم ترين عوارض ناشي از يک جراحي غلط و غيراصولي بيني اختلال در تنفس است به نحوي که چنان چه فرد با اين عمل دچار اختلال در تنفس شود، طبيعتا عمل اکسيژن رساني به خوبي انجام نمي شود و کمبود اکسيژن ناشي از اين اختلال باعث مي شود تا تمامي بافت هاي بدن متاثر از اين موضوع باشد به نحوي که بيمار شب ها خواب راحت ندارد و صبح ها کسل و خسته و عصبي است از سوي ديگر بيمار ناچار است از راه دهان تنفس کند که همين موضوع عوارض متعددي دارد بنابراين يک عمل جراحي ناموفق بيني مي تواند تمام زندگي فرد را از بعد رواني و مسائل ظاهري تحت تاثير قرار دهد. همان طور که مي دانيد ايران رتبه اول جراحي بيني دنيا را از حيث شيوع اين نوع جراحي در اختيار دارد و از سوي ديگر مي بينيم که تعداد جراحي هايي که به شيوه غيراصولي انجام شده و بيماران را با مشکلاتي مواجه کرده است، کم نيست شما به عنوان يک متخصص اين موضوع را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ اين که ما از حيث شيوع جراحي بيني در دنيا رتبه اول را داريم به هيچ وجه باعث افتخار نيست و در حقيقت نوعي اشکال و حتي يک آسيب است. در حالي که در کشورهاي ديگر مي بينيم که با وجود آن که بعضا بيني از بعد ظاهري چندان مناسب نيست اما هيچ گاه بدون دليل به سمت انجام اين جراحي ها قدم بر نمي دارند. به نظر من وضعيت کنوني که ما با آن مواجه هستيم يک تقاضاي کاذب و بسيار نگران کننده است در چنين شرايطي وقتي کيفيت جراحي ها نيز پايين باشد مشکل دوچندان مي شود.

به نظر من يکي از راهکارهاي برون رفت از اين مسئله آن است که جراحان ما از انجام عمل هاي غيرضروري جلوگيري کنند و قبل از عمل اين مشاوره را به بيمار بدهند که آيا اصولا اين عمل براي آن ها ضرورت دارد يا خير، در اين صورت مي توان از انجام اعمال غيرضروري جلوگيري کرد. بهترين خاطراتي که از دوران طبابت تان داشته ايد چيست؟ خاطره که زياد داشتم.

يکي از مسائلي که من را به راينولوژي علاقه مند کرد اين بود که نتايج عمل را خيلي زود مي بينم و اغلب نتايج دراماتيکي دارد. تمام جملاتي که بيماران بعد از اعمال جراحي مي گويند يک دنيا زيبايي دارد جمله اي که بارها از بيماران بعد از عمل جراحي شنيده ام، اين است که مي گويند تازه مي فهميم زندگي يعني چه؟ اين ها بازخوردهاي مثبتي است که به من انرژي مي دهد.

ما تا پيش از اين وقتي بيماران آنژيوفيبروم را عمل مي کرديم چکمه مي پوشيديم چون سر تا سر خوني مي شديم و شايد در طول اين عمل بيمار خون بسيار زيادي را از دست مي داد چرا که لازم بود برش زيادي در صورت و کام ايجاد شود و تازه مقداري از تومور هم باقي مي ماند و عود مي کرد اما ما عمل آنژيوفيبروم را آندوسکوپيک کرديم يعني بدون حتي يک برش! به خوبي به ياد دارم که يکي از بيماران که جزو اولين عمل هاي آنژيوفيبروم آندوسکوپيک بود پسر جواني بود که برخي به او گفته بودند براي درمان اين عارضه صورتت برش مي خورد و حتي امکان دارد زنده نماني و... ما وقتي اين بيمار را به روش آندوسکوپيک عمل کرديم و بدون برش و خون ريزي اين عمل انجام و بيمار وارد بخش شد ديدم پدر بيمار بسيار ناراحت بود و سروصدا مي کرد و مي گفت: شما بچه من را بيهوش کرديد و بدون اين که عملش کنيد فرستاديد به بخش! اما وقتي نمونه پاتولوژي را برايش آوردند و به او توضيح داديم که اين تومور به بزرگي پرتقال را که در قاعده جمجمه بوده است، از يک سوراخ بيني و بدون برش درآورده ايم اين پدر بسيار منقلب شد و اشک شوق مي ريخت! اين ها در حقيقت انقلاب هايي است که در عرصه راينولوژي رخ داده است. آقاي دکتر شما خارج از حيطه فعاليتتان در چه زمينه هايي مطالعه مي کنيد و اصولا اوقات فراغت شما چگونه سپري مي شود و علايق شخصي شما چيست؟

من علاقه زيادي به ادبيات و شعر دارم و اشعار شعرايي همچون حافظ را مطالعه مي کنم و در عين حال به فناوري هاي جديد مانند IT نيز علاقه زيادي دارم و پيشرفت هاي اين حوزه و ابعاد مختلف اين حوزه را پيگيري و سعي مي کنم در زمينه هاي مختلفي که به نوعي ممکن است با رشته من مرتبط باشد خودم را به روز کنم. ضمن آن که تقريبا به طور دائم در حال مطالعه هستم.ضمنا من يک پسر دارم که سوم راهنمايي است و بيشتر به علوم انساني علاقه دارد و من هم ترجيح مي دهم او به دنبال علايقش برود چرا که خودم هم وقتي رشته گوش و حلق و بيني را انتخاب کردم تا آن زمان هيچ شاگرد اولي از دانشگاه تهران به رشته گوش و حلق و بيني نمي رفت در حالي که من با توجه به علاقه اي که داشتم اين رشته را انتخاب کردم چرا که معتقدم ميل و علاقه انسان به مسيري که انتخاب مي کند و فعاليتي که بر عهده مي گيرد باعث مي شود تا خلاقيت ها بهتر بروز کند و فرد در همان حيطه فعاليت مورد علاقه اش خلاقيت هايي را از خود بروز بدهد.

در طول سال هاي متمادي که مشغول تحقيق و پژوهش در حوزه تخصصي خود بوديد چه مشکلاتي سر راه شما وجود داشت و چگونه بر اين مشکلات غلبه کرديد؟ مشکلات در کشور ما بسيار زياد است، مشکلاتي که تقريبا همه محققان و پژوهشگران با آن دست به گريبان هستند اما معتقدم که اگر کسي بخواهد در مرزهاي دانش حرکت کند و نکات جديدي ابداع کند و فعاليت هاي خود را گسترش بدهد بايد بتواند بر مشکلات غلبه کند.

متاسفانه برخي از متخصصان و محققان انتظار دارند که همه چيز آماده و مهيا باشد اما نکته اين جاست که بايد بدانيم که چه هدفي داريم و به چه چيز مي خواهيم برسيم و چه خدمتي را مي توانيم به کشورمان ارائه کنيم در اين صورت به طور قطع حل مشکلات آسان خواهد شد.


 
   
نويسنده: زهراحاجيان / خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ژ رویآ
سسلآم واقعاً افتخار میکنیم به پزشکان خوب کشورمان ولی ای کاش هزینه های جراحی رو یه کم پایین تر حساب کنند.
sara
Iran, Islamic Republic of
سلاااام خیلی جامع و عالی بود کاش هزینه های عمل کمتر بود
مریم
سلام به اقای دکتر نراقی,اقای دکتر من اول خرداد 92 بینی ام را عمل کردم بینی من گوشتی بود وانحراف هم داشت متاسفانه دکترم که بهترین جراح پلاستیک ایران بود بینی من را نه کوچک کرده ونه انحرافش رو درست کرده الان میخوام یک بار دیگر عمل کنم میخوام بدانم اگر عمل کنم احتمال اینکه خراب بشه هست ومن 4 میلیون هزینه کردم و افسردگی شدید هم گرفتم الان نمیدونم چیکار کنم اقای دکتر لطفا من را راهنمایی کنید
علی
سلام من واقعا ازآقای دکترنراقی تشکرمیکنم که منوعمل کردوبه
لطف ایشون حالم کاملا خوب شد وبه وجود چنین دکترای خوب درجامعه پزشکی افتخار میکنم ودوسشون دارم
ليلا
Iran, Islamic Republic of
چقدر لذت بخش بود. آدم وقتي اين را ميخوانه دوست داره فقط تو مسيري که بهش علاقه داره تا ميتوانه تلاش کنه مطالعه کنه و لذت ببره.
mhhs
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر خسته نباشید من ازتبریز مزاحم میشم من یک پسر شش ساله دارم که لوزه سوم داره آیا میشه با امواج رادیو فرکانس مشکل حل بشه هزینه ش چقدر میشه باتشکر
نسیم
Iran, Islamic Republic of
سلام من دختری سه ساله دارم که بردم دکتر گفت لوزه سوم داره حالا سرما خورده سنندج بردم دکتر گفت سینوزیت حالا نمیدونم واقعا کدومه آقای دکتر نراقی میتونن کمکم کنن این همه راه بیام تهرن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام زحمت راه تهران وبه خودت نده که مثل من سخت پشیمون میشی اون تنها چیزی که تو دنیا میبینه پوله .وجدان صفرصفر.مادکترای خیلی خوبی تواستانهای دیگه داریم که با پول کمتر همون کارو بلکه بهتر ارایه میدن .موفق باشید
مهناز ایرجی
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر تند صحبت میکنید. وقتی کسی اینقدر تند و یک طرفه میتونه صحبت کنه هیچ انسان عاقلی به نظرش توجه نمیکنه، چون مشخصه شخصیت این آدم چیه!!! من مشکل سینوس داشتم و زندگی برام سیاه شده بود سیااااه.نه بویی می فهمیدم نه طعمی نه هیچی.... رفته بودم توی یک روستا برای اینکه بتونم یک کم راحت تر نفس بکشم. و زمانی که مراجعه کردم به ایشون هیچ پولی نداشتم و ایشون من رو معاینه کردن و از اینکه یک جوون اینطوری تبعید شده به یک روستا و زندگیش کاملا تباه شده واقعا غمگین شدن و با قیمت واقعا اندک من رو عمل کردن. قیمت اندک در مقایسه با قیمتی که به من گفته بودن باید بدم خارج عمل کنم و تنها راه همینه، چون بقیه پزشکان گفتن به هیچ وجه درست نمیشه. و ایشون من رو به زندگی برگردوندن و من بعد از این جریان با افراد دیگه ای مشابه خودم آشنا شدم که اونها هم توسط دکتر نراقی عزیز، به زندگی برگشته بودن.
سارا
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشی من 26سالمه بیماری تیروییددارم که چشمم دچاربیرون زدگی شد ه که خیلی رنج میبرم خواهش میکنم توروخدا به من کمک کن براچشمام چکارکنم ودکتری چشم معرفی کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اقای نراقی من هیچوقت شما روحلال نمیکنم سال 87 شش میلیون ازم پول گرفتی ولی بینی من تغییری نکرد.از عناوین والقاب ورتبه های علمی فریبندت نوشتی اما ننوشتی تو انسانیت رتبه چندمی...یادت بمونه بایدجواب بدی.......
علی
United States
سلام من لب شکری هستم ایاشماکاری برای من میتوانید بکنید ممنون
Iran, Islamic Republic of
خدا روشکر واقعا اگه اینجور باشه که شفا رو یده من دوست دارم عمل کنم من هم زجر شما رو میکشم نه بوو نه طمع غذا رو حس نمیکنم و حدوا 20 سال که دنبال همچین دکتر ی میگردم و خدا کنه من هم بتونم این حس رو به زندگی برگردونم و حتما دنبال میکنم
ملیکا
Iran, Islamic Republic of
باسلام و احترام
من واقعا نمیدونم چطور از جناب دکتر نراقی عزیز بابت برگردوندن من به زندگی تشکر کنم. این رو برای این اینجا میگم که عزیزانی که این مشکل رو دارن خواااهشا نرن خارج، چون این مشکل جوری هست که هیچ پزشکENT نتونست برای من کاری کنه و همشون گفتن برو خارج. اما خدا واقعا من رو رحم کرد و من تونستم ایشون رو پیدا کنم. مشکل حاد سینوس، به نحوی که دیگه امکان ادامه ی حیات نداشتم. تنفس صفر، طعم و بو صفر...و خودم رو تبعید کرده بودم به یک روستا. ایشون سینوس من رو عمل کردن و من رو به زندگی برگردوندن. و بعد از این جریان چند نفر دیگع رو دیدم که همه اونها هم به دست شفابخش ایشون حیات دوباره پیدا کردن. فقط یک بیمار سینوسی حاد میتونه این رو بفهمه. بقیه فقط برای زیبایی میرن و میتونن بزن پیش یک نفر دیگه اگر فکر میکنن گرونه یا هر جیزی. اما کسی که بیمار هست، فقط به دست ایشون میتونه شفا پیدا کنه و بخاطر همین مساله در عمل هایی که مربوط به بیماری میشن قیمتشون واقعا تطابق با زحمتشون نداره. من که واقعا سپاسگزارم. من تازه میفهمم یک گل چه بویی داره تازه میفهمم غذا چه طعمی داره. تازه میتونم بدون اینکه یک جعبه دستمال کاغذی با خودم ببرم هرجایی که میرم، بدم راحت بیرون. ایشون شر عمل من ۸ساعت وقت گذاشنن و جالبه بدونید که حتی یک خراش به سر من ندادن و فقط با آندوسکوپ جراحی کردن و من شب مرخص شدم. خدا الهی طول عمر سلامتی و عزت بده بهشون
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید من میخوام پیش دکتر نراقی عمل کنم انحراف و پولیپ دارم دکتر خوبی
Iran, Islamic Republic of
آخرش بگو چقدر پول دادای ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی متشکر از اطلاعات و آموزش های ارائه شده
Iran, Islamic Republic of
چند مورد در خصوص متخصصین جراح گوش و حلق بینی خدمتتون عر
Iran, Islamic Republic of
چند مورد رو از پزشکان محترم تقاضامندیم
1- در درجه اول بیمار یک انسان است و شما مطابق با اخلاق پزشکی باید تمامی موارد مربوط به بیماری، نوع عمل جراحی، چگونگی انجام آن را برای بیمار کامل توضیح بدهید.
2- لطفا به بیمار به عنوان یک چک سفید امضا نگاه نکنید، مریضی که به شما مراجعه می کنه توقع بهتر شدن بیماری اش رو داره و می خواد که از درد و رنج بیماری خلاص بشه، لطفا فقط روی مشکل مریض تمرکز کنید و از سایر عمل های زیبایی (به منظور دریافت هزینه بیشتر) بخودداری کنید. به عنوان مثال بیماری که تنها انحراف تیغه بینی دارد چه لزومی دارد که هم پلاستی بینی رو هم انجام بدهد.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.