پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۲
کد مطلب: 10648
۰

جاي خالي دستورالعمل‌ اخلاق حرفه‌اي در رشته‌هاي دانشگاهي

   
انتخاب هفته آموزش و تعيين روز شمار براي آن را مي‌توان به فال نيك گرفت تا شايد تعيين نخستين روز اين هفته با عنوان «آموزش، فرهنگ و اخلاق حرفه‌اي» فتح بابي باشد تا شعار توجه به بحث اخلاق حرفه‌اي در رشته‌هاي مختلف كه سالهاست دغدغه كارشناسان است به عمل تبديل شود، موضوعي كه يكي از ابعاد اصلي دانشگاه اسلامي است و بارها و بارها از سوي وزير علوم مورد تاكيد قرار گرفته است.

به گزارش ايسنا، دكتر فروهر فرزانه استاد دانشگاه صنعتي شريف كه درس اخلاق حرفه‌اي را در رشته مهندسي برق تدريس مي‌كند، با بيان اين نكته كه بايد يك تلاش عميق براي ارتقاي رفتار فردي و اخلاق حرفه‌اي در جامعه صورت گيرد، گفت: اگرچه تلاش در اين موضوع بايد به صورت بنيادي از خانواده و آموزش و پرورش آغاز شود اما دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند در اين زمينه تا حدي موثر باشند. به نحوي كه اعضاي هيات علمي و كاركنان دانشگاه‌ها در حين آموزش و ارائه خدمات به دانشجويان مي‌توانند در زمينه نشان دادن عملي امر پايبندي به اخلاق و انضباط حرفه‌اي نمونه خوبي براي دانشجويان در زمينه اخلاق حرفه‌اي باشند.

وي تصريح كرد: از سوي ديگر گنجاندن دروسي تحت عنوان اخلاق حرفه‌اي، اخلاق علمي، اخلاق مهندسي در برنامه‌هاي آموزشي به عنوان يك يا دو واحد درسي مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد.

وي بار ديگر با اشاره به روز شمار امروز هفته آموزش تحت عنوان«آموزش، فرهنگ و اخلاق حرفه‌اي» گفت: عليرغم غني بودن تاريخ و فرهنگ ايراني دانشجويان شناخت‌شان نسبت به ريشه‌هاي تاريخي و معنوي فرهنگ ملي اندك است كه در اين زمينه پرورش فرهنگ ملي و آشنايي بيشتر دانشجويان با تاريخ علم، ادب و فرهنگ در ايران زمين مي‌تواند تعلق ايشان را به كشور و سرزمين ايران بهبود بخشد.

استاد دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف خاطرنشان كرد: طبيعتا فردي كه داراي اخلاق و انضباط حرفه‌اي بالاتر و تعلق ملي و مدني بيشتر به كشور خود باشد در توليد و رشد فناوري آن كشور مي‌تواند موثرتر عمل كند.



روزشمارهاي هفته آموزش بايد از بخش شعار فراتر روند
در همين رابطه دكترسيد مهدي قمصري، معاون آموزشي دانشگاه تهران در ابتدا با تاكيد براينكه روزشمارها بايد از بخش شعار فراتر رفته و اين عناوين در دانشگاه‌ها نهادينه شود، در خصوص نخستين روزشمار هفته آموزش تحت عنوان«آموزش، فرهنگ و اخلاق حرفه‌اي» گفت: در دانشگاه‌ها بايد در كنار تربيت نيروي متخصص، پايبندي به اصول اخلاق حرفه‌اي مدنظر قرار گيرد و در واقع بايد با توجه به آموزه‌هاي ديني به بحث اخلاق حرفه‌اي در كنار آموزش توجه شود.
قمصري بر ضرورت تدوين مباني تئوريك در زمينه پايبندي به اصول اخلاق حرفه‌اي تاكيد كرد.



اخلاق حرفه‌اي از ابعاد دانشگاه اسلامي است ضرورت تدوين دستورالعمل اخلاق حرفه‌اي در رشته‌هاي مختلف


همچنين دكترمهدي احسان، استاد دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف در خصوص نخستين روز هفته آموزش با عنوان «آموزش، فرهنگ و اخلاق حرفه‌اي» با بيان اين نكته كه متاسفانه توجه كامل به بحث اخلاق حرفه‌اي نمي‌شود، گفت: يكي از ابعاد دانشگاه اسلامي كه بر روي آن تاكيد مي‌شود اين است كه دانش‌آموخته به تعهدات خود پايبند باشد و از نظر حرفه‌اي اصول اخلاقي را رعايت كند.

به گفته وي دانش‌آموخته‌اي كه اصول اخلاقي را رعايت نكند نمي‌تواند شناخت كامل از اين نكته كه چه اصولي پا گذاشتن بر روي اخلاق حرفه‌اي است، داشته باشد.

وي تصريح كرد: يك دانش‌آموخته زماني كه وارد يك محيط كار مي‌شود، بايد اصول اخلاقي در زمينه نحوه ارتباط با همكاران، رقابت براي گرفتن كار و غيره را بداند كه در واقع تمام اين موارد نكات ظريفي است كه بايد با آموزش دقيق اين مسئوليت‌ها را درك كنيم.

دكتر احسان تاكيدكرد: بايد يك دستورالعمل براي بحث اخلاق حرفه‌اي در رشته‌هاي مختلف تدوين شود و با توجه به اينكه هر رشته چه نقشي را ايفا مي‌كند، اين دستورالعمل‌ها با يكديگر متفاوت خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.