آشنايي با رشتهها : نقاشي
نقاشی ما در رشته های هنرهای تجسمی است که از آغاز زندگی انسان جایگاه خود را در زندگی انسان باز نموده است. نقاشی در ادوار مختلف تاریخ اهداف و جهتهای مختلفی را دنبال نموده است.
الف)تعریف رشته:رشته کاربردی در هنرهای تجسمی که هم فواید شخصی از نظر تخلیه ی روحی و تأمین مادی ،شهرت اجتماعی بر آن مرتبط می باشدو هم در پیام رسانی های فرهنگی سیاسی ،مذهبی و غیره به وفور از آن استفاده می شود.
دوره ه کاردانی نقاشی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که توانایی لازم در جهت همکاری و اجرای صحیح طرح ها و برنامه هایی که از طرف هنرمند ارائه می شود را داشته باشند و خود نیز به تنهایی قادر به خلق آثار با ارزش هنری باشند.
ب)دروسی که دانش اموزان در طی دو سال در هنرستان می گذرانند:
دروس عمومی:27 واحد دروس تخصصی:39 واحد
سال دوم
دروس عمومی:دین وزندگی(2)،تربیت بدنی(2)،عربی1/2،زبان خارجه(2)،ریاضی(2)،ادبیات فارسی(2)،زبان فارسی(2)،جغرافی عمومی واستان،آمادگی دفاعی
دروس تخصصی:طراحی(1)،مبانی هنرها ی تجسمی ،تاریخ هنر جهان،کارگاه چاپ دستی (1)،عکاسی(1)،آشنایی با هنرهای تجمی
دروس عمومی:دین و زندگی(3)،تربیت بدنی(3)،عربی2/2،تاریخ معاصر ایران
سال سوم
دروس عمومی:دین و زندگی(3)،تربیت بدنی(3)،عربی2/2،تاریخ معاصر ایران
دروس تخصصی:مبانی و کاربرد رایانه ،طراحی (2)تاریخ هنرایران ،آشنایی با مکاتب نقاشی حجم سازی(1)،کارگاه رنگ در نقاشی ،کارگاه نقاشی ،علم مناظر و مرایا،کارآموزی(1)
ج)توانمندی لازم که هنرجو در بدو ورود به این رشته باید داشته باشد:
استعداد در شناسایی رنگ و خط ،تجسم قوی اشکال و احجام هندسی ،آشنایی بامواد ومصالح مورد نیاز این رشته ،اطلاع دقیق از هزینه ها،مهارت در طراحی ،حداقل آشنایی با یک تکنیک نقاشی،حس همکاری گروهی ،نداشتن معلولیت جسمی
د)مهارت هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می کنند:
1)قوی شدن طراحی خط 2)کارشناسی رنگ ها 3)قضاوت آثار دیگران 4)برگزاری نمایشگاههای انفرادی و گروهی 5)کپی برداری،عینی سازی و ذهنی گرایی در بوجود آوردن آثار ارزشمند هنری، آشنایی علمی و عملی با مکتب ها و سبکهای هنری روز
ه)آینده تحصیلی شغلی آنها چگونه است:
شرکت در آزمون کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی حرفه ای(دولتی_آزاد)،دانشکده جامع علمی _کاربردی ،شرکت در دوره های پیش دانشگاهی رشته هنر و کنکور سراسری رشته هنر ،کار در شرکت های تبلیغاتی (طراحی)تصویر سازی کتاب کودک ،نقاشی دیواری،همچنین به نظر می رسد می توانند به عنوان هنر اموز نقاشی در آموزشکده های هنری مشغول به کار شوند.
شرایط پذیرش هنرجو در این رشته:1-کسب معدل بالای 19 در سال اول دبیرستان 2-شرکت در آزمون دروس هنر سه سال راهنمایی 3-شرکت در مصاحبه ی استعداد و رغبت سنجی مشاور
س) هزینه هایی که هنرجویان در این رشته متقبل می شوند:
شامل :بوم نقاشی،رنگ و روغن،پاستیل،و وسایل مورد نیاز طراحی،دوربین عکاسی ،سری قلم راپید،روپوش کارگاه
ميگويند "زئوس" و "پاراسيو" از معروفترين نقاشان يونان باستان بودند و با يكديگر رقابت داشتند. روزي آنها در يك مسابقه نقاشي در حضور مردم شركت كردند تا بهترين نقاش يوناني انتخاب شود.
"زئوس" روي تابلوي خود يك خوشه انگور كشيد و در اين كار چنان مهارتي از خود نشان داد كه پرندگان به تصور آنكه خوشه انگور واقعي است، به سوي آن هجوم آوردند. "پاراسيو" نيز براي نشان دادن نقاشياش از رقيب خود دعوت كرد تا پرده نقاشي را كنار بزند اما وقتي زئوس براي كنار زدن پرده نقاشي جلو رفت، متوجه شد كه پردهاي وجود ندارد بلكه "پاراسيو" خود پرده را نقاشي كرده است و در نتيجه همگان برتري پاراسيو را به رسميت شناختند.
اين داستان را بسياري از ما به عنوان اوج قدرت يك نقاش در خلق يك شاهكار هنري شنيدهايم اما آيا نقاشي يعني همين؟ آيا هنر نقاش اين است كه آنچنان ماهرانه طبعيت را تقليد كند كه حتي خود طبعيت را نيز به اشتباه بيندازد؟ در اين صورت چگونه ميتوان به نگارههاي ديوارهاي غارها يا آثار هنرمندان مدرن، نقاشي گفت؟استادان و هنرمندان نقاشي بر خلاف نظر افرادي كه نقاشي را فتوكپي طبيعت ميدانند، معتقدند كه نقاشي هنري است كه در پيوند با انديشه، جهانبيني و شرايط حاكم بر جامعه شكل ميگيرد و معنا و مفهوم پيدا ميكند و نهايتاً در غالب تصوير بيان ميگردد.
البته براساس اين تعريف نميتوان تعريف نقاشي را با هنرهاي تجسمي ديگر مانند گرافيك يا طراحي مشخص نمود و اين به دليل آن است كه امروزه مرز بين بسياري از هنرها شكسته شده است و نميتوان با خطكش لغات، حيطه يك هنر را تعيين كرد.رشته نقاشي فضايي را ايجاد ميكند كه هر دانشجوي خلاق متناسب با توان، سليقه، دانش و ذهنيت خويش، دنياي خاص آفرينندگي خود را در آن مييابد و در نتيجه ميتواند آثاري را خلق كند كه باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعهاش گردد.
اين رشته به آموزش سبكهاي برجسته نقاشي معاصر ايران و جهان ميپردازد و در كنار آن دانشجويان دروسي مثل طراحي، اطلاعات و مباني هنرهاي تجسمي، تاريخ هنر و تاريخ عمومي نقاشي را ميگذرانند.
يك دانشجوي رشته نقاشي در طي تحصيل در دانشگاه ميآموزد كه خوب ببيند، تحليل كند، دانش خود را وسعت ببخشد و آنچه را كه ياد گرفته است در سطوح مختلف اشاعه بدهد. به همين دليل اگر فردي قريحه و ذوق نقاشي نداشته باشد، با ورود به رشته نقاشي فقط يكسري اطلاعات به دست ميآورد و بازدهي نخواهد داشت.
مشاغل قابل احراز:
1- خالق آثار هنری
2- آموزش نقاشی
3- تصویر ساز کتاب
4- طراح تصاویر متحرک
5- طراح تابلوهای تبلیغاتی
6- مسئول واحد هنر در دستگاه های مربوطه
7- نقاش زیبا ساز شهرها(فضای بیرونی)
8- نقاش زیبا سازی داخل ساختمان(فضای درونی)
9- مرمت کارآثار نقاشی
10- طراح نقش پارچه
11- طراح نقوش روی سفال و چینی و سرامیک
12- نقاش صحنه های نمایشی(سینما- نمایش)
طول دوره و شکل نظام
مجموع واحدهای دوره کاردانی پیوسته نقاشی گرایش نقاشی به شرح زیر است:
الف- دروس دوره سه ساله: مجموعاً معادل 96 واحد درسی است که هر واحد نظری آن 30ساعت و هر واحد عملی آن بسته به نوع درس بین 45 تا90 ساعت می باشد.
نقش و توانایی فارغ التحصیلان
پس از دوره پنج ساله در رشته نقاشی، فارغ التحصیلان توانایی های زیر را به دست خواهند آورد:
- توانایی بکارگیری ابزار طراحی و نقاشی بر انواع زمینه ها با تکنیک های مختلف
-آشنایی با تاریخ هنر ایران و جهان و شناخت و تحلیل سبک های مختلف نقاشی
-شناخت مبانی و هنرهای تجسمی و توانایی بکارگیری آن در ایجاد آثار نقاشی و طراحی
-توانایی طراحی و نقاشی از انواع سوژه های عینی و ذهنی
-توانایی ساخت زمینه ها و مواد نقاشی در حد مقدور
-آشنایی با عکاسی و توانایی بکارگیری تکنیک های آن در جهت رفع نیازهای مرتبط با شغل(تهیه آلبوم از آثار نقاشی، یادداشت فضاها و سوژه های مورد نظر جهت انجام پروژه ها....)
تواناييهاي لازم:
دانشجوي رشته نقاشي بايد ويژگيهاي جسمي و روحي خاصي داشته باشد تا بتواند در اين رشته موفق گردد و به همين دليل نيز آزمون نقاشي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي به صورت نيمهمتمركز برگزار ميشود؛ يعني پيش از ورود به دانشگاه استعداد و خلاقيت داوطلب در يك آزمون عملي سنجيده ميشود تا بهترين و توانمندترين داوطلبان وارد دانشگاه گردند.
از سوي ديگر نقاش؛ يعني خلاق؛ يعني آفريننده؛ يعني كسي كه از مرز بايدها و نبايدها ميگذرد تا طرحي نو دراندازد و به همين دليل نميتوان به او دستور داد كه چگونه باش و از چه راهي برو تا موفق شوي.
در واقع يك نقاش نميتواند در چهارچوبي مشخص و معين محدود گردد. و بالاخره بايد گفت كه هنر نقاشي مثل هر هنر ديگري كار طاقتفرسا، هوش، نبوغ و شعور فراوان نياز دارد.
موقعيت شغلي در ايران:
يك فارغالتحصيل نقاشي نبايد انتظار داشته باشد كه تنها مشغله و منبع درآمدش نقاشي كشيدن باشد چرا كه حتي نقاشهاي موفق و معروف جهان نيز تنها مشغلهشان كشيدن نقاشي نيست بلكه در كنار نقاشي، به تدريس نقاشي نيز ميپردازند. كاري كه بسيار مثمر ثمر است، چون تدريس و ارتباط با ديگران، تأثير به سزايي در ديد، ذهن و انديشه يك نقاش ميگذارد.
در كشور ما نيز يك نقاش ميتواند علاوه بر نقاشي به تدريس اين هنر در مراكز آموزش عالي يا آموزشگاههاي آزاد و به فعاليت در مطبوعات و نشريات، صداوسيما، فرهنگسراها، سازمان ميراث فرهنگي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداريها (به عنوان طراح و مجري نقاشيهاي ديواري) بپردازد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه: مباني هنرهاي تجسمي ، كارگاه طراحي پايه(سطح يك) ، كارگاه عكاسي پايه، هندسه مناظر و مرايا، كارگاه چاپهاي دستي، كارگاه حجمسازي، تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي، هنر و تمدن اسلامي ، آشنايي با هنر در تاريخ.
دروس اصلي: كارگاه طراحي (سطح دو) ، نقاشي ديواري ، كارگاه نقاشي ديواري (سطح يك)، كارگاه نقاشي (سطح يك)، تاريخ عمومي نقاشي، تجزيه و تحليل و نقد آثار نقاشي.
دروس تخصصي: كارگاه طراحي (سطح سه) ، كارگاه نقاشي (سطح دو)، كارگاه نقاشي(سطح سه)، مرمت آثار نقاشي. طرح عملي جامع، طرح و رساله نهايي درس هاي اين رشته: رديف نام درس 1 آشنايي با رشتههاي هنري معاصر 2 آشنايي با هنر در تاريخ 1 3 آشنايي با هنر در تاريخ 2 4 آشنايي با هنر سنتي ايران 5 انسان، طبيعت، طراحي 6 تاريخ اسلام 7 تاريخ عمومي نقاشي 1 8 تاريخ عمومي نقاشي 2 9 تاريخ عمومي نقاشي 3 10 تاريخ عمومي نقاشي 4 11 تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي 12 تربيت بدني 13 تعليم و تربيت در اسلام 14 جامعه کنوني ايران و انقلاب اسلامي (عنوان درس: مبان 15 حکمت هنر اسلامي 16 روش آموزش هنر در مدارس 17 رياضيات پايه و مقدمات آمار 18 زبان خارجي 1 19 زبان خارجي 2 20 زيست شناسي يا نجوم 21 طراحي و پرسپکتيو روي سطوح بزرگ مستوي و غير مستوي 22 طرح داربست و فنون نصب 23 طرح عملي جامع (نقاشي عمومي) 24 طرح عملي جامع نقاشي ديواري 25 طرح و رساله نهايي 26 عربي 1 (صرف و نحو و قرائت) 27 عربي 2 28 فارسي 1 (متن، دستور، آيين نگارش) 29 فارسي 2 30 مباني هنرهاي تجسمي 1 31 مباني هنرهاي تجسمي 2 32 مرمت آثار نقاشي 33 مرمت نقاشي ديواري 34 معارف اسلامي 2 35 مکانيابي 36 هندسه مناظر و مزايا 37 هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 1 38 هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 2 39 هنر در دنياي کودکان 40 هنر و تمدن اسلامي 1 41 هنر و تمدن اسلامي 2 42 کارگاه چاپهاي دستي 1 43 کارگاه حجمسازي 44 کارگاه طراحي پايه (سطح يک) 1 45 کارگاه طراحي سطح دو 1 46 کارگاه طراحي سطح دو 2 47 کارگاه طراحي سطح دو 3 48 کارگاه طراحي سطح سه 1 49 کارگاه طراحي سطح سه 2 50 کارگاه طراحي سطح سه 3 51 کارگاه عکاسي پايه 1 52 کارگاه عکاسي پايه 2 53 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 1 54 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 2 55 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 3 56 کارگاه نقاشي ديواري سطح سه 57 کارگاه نقاشي ديواري سطح يک 2 58 کارگاه نقاشي سطح دو 1 59 کارگاه نقاشي سطح دو 2 60 کارگاه نقاشي سطح دو 3 61 کارگاه نقاشي سطح سه 62 کارگاه نقاشي سطح يک 1 63 کارگاه نقاشي سطح يک 2
دوره ه کاردانی نقاشی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که توانایی لازم در جهت همکاری و اجرای صحیح طرح ها و برنامه هایی که از طرف هنرمند ارائه می شود را داشته باشند و خود نیز به تنهایی قادر به خلق آثار با ارزش هنری باشند.
ب)دروسی که دانش اموزان در طی دو سال در هنرستان می گذرانند:
دروس عمومی:27 واحد دروس تخصصی:39 واحد
سال دوم
دروس عمومی:دین وزندگی(2)،تربیت بدنی(2)،عربی1/2،زبان خارجه(2)،ریاضی(2)،ادبیات فارسی(2)،زبان فارسی(2)،جغرافی عمومی واستان،آمادگی دفاعی
دروس تخصصی:طراحی(1)،مبانی هنرها ی تجسمی ،تاریخ هنر جهان،کارگاه چاپ دستی (1)،عکاسی(1)،آشنایی با هنرهای تجمی
دروس عمومی:دین و زندگی(3)،تربیت بدنی(3)،عربی2/2،تاریخ معاصر ایران
سال سوم
دروس عمومی:دین و زندگی(3)،تربیت بدنی(3)،عربی2/2،تاریخ معاصر ایران
دروس تخصصی:مبانی و کاربرد رایانه ،طراحی (2)تاریخ هنرایران ،آشنایی با مکاتب نقاشی حجم سازی(1)،کارگاه رنگ در نقاشی ،کارگاه نقاشی ،علم مناظر و مرایا،کارآموزی(1)
ج)توانمندی لازم که هنرجو در بدو ورود به این رشته باید داشته باشد:
استعداد در شناسایی رنگ و خط ،تجسم قوی اشکال و احجام هندسی ،آشنایی بامواد ومصالح مورد نیاز این رشته ،اطلاع دقیق از هزینه ها،مهارت در طراحی ،حداقل آشنایی با یک تکنیک نقاشی،حس همکاری گروهی ،نداشتن معلولیت جسمی
د)مهارت هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می کنند:
1)قوی شدن طراحی خط 2)کارشناسی رنگ ها 3)قضاوت آثار دیگران 4)برگزاری نمایشگاههای انفرادی و گروهی 5)کپی برداری،عینی سازی و ذهنی گرایی در بوجود آوردن آثار ارزشمند هنری، آشنایی علمی و عملی با مکتب ها و سبکهای هنری روز
ه)آینده تحصیلی شغلی آنها چگونه است:
شرکت در آزمون کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی حرفه ای(دولتی_آزاد)،دانشکده جامع علمی _کاربردی ،شرکت در دوره های پیش دانشگاهی رشته هنر و کنکور سراسری رشته هنر ،کار در شرکت های تبلیغاتی (طراحی)تصویر سازی کتاب کودک ،نقاشی دیواری،همچنین به نظر می رسد می توانند به عنوان هنر اموز نقاشی در آموزشکده های هنری مشغول به کار شوند.
شرایط پذیرش هنرجو در این رشته:1-کسب معدل بالای 19 در سال اول دبیرستان 2-شرکت در آزمون دروس هنر سه سال راهنمایی 3-شرکت در مصاحبه ی استعداد و رغبت سنجی مشاور
س) هزینه هایی که هنرجویان در این رشته متقبل می شوند:
شامل :بوم نقاشی،رنگ و روغن،پاستیل،و وسایل مورد نیاز طراحی،دوربین عکاسی ،سری قلم راپید،روپوش کارگاه
ميگويند "زئوس" و "پاراسيو" از معروفترين نقاشان يونان باستان بودند و با يكديگر رقابت داشتند. روزي آنها در يك مسابقه نقاشي در حضور مردم شركت كردند تا بهترين نقاش يوناني انتخاب شود.
"زئوس" روي تابلوي خود يك خوشه انگور كشيد و در اين كار چنان مهارتي از خود نشان داد كه پرندگان به تصور آنكه خوشه انگور واقعي است، به سوي آن هجوم آوردند. "پاراسيو" نيز براي نشان دادن نقاشياش از رقيب خود دعوت كرد تا پرده نقاشي را كنار بزند اما وقتي زئوس براي كنار زدن پرده نقاشي جلو رفت، متوجه شد كه پردهاي وجود ندارد بلكه "پاراسيو" خود پرده را نقاشي كرده است و در نتيجه همگان برتري پاراسيو را به رسميت شناختند.
اين داستان را بسياري از ما به عنوان اوج قدرت يك نقاش در خلق يك شاهكار هنري شنيدهايم اما آيا نقاشي يعني همين؟ آيا هنر نقاش اين است كه آنچنان ماهرانه طبعيت را تقليد كند كه حتي خود طبعيت را نيز به اشتباه بيندازد؟ در اين صورت چگونه ميتوان به نگارههاي ديوارهاي غارها يا آثار هنرمندان مدرن، نقاشي گفت؟استادان و هنرمندان نقاشي بر خلاف نظر افرادي كه نقاشي را فتوكپي طبيعت ميدانند، معتقدند كه نقاشي هنري است كه در پيوند با انديشه، جهانبيني و شرايط حاكم بر جامعه شكل ميگيرد و معنا و مفهوم پيدا ميكند و نهايتاً در غالب تصوير بيان ميگردد.
البته براساس اين تعريف نميتوان تعريف نقاشي را با هنرهاي تجسمي ديگر مانند گرافيك يا طراحي مشخص نمود و اين به دليل آن است كه امروزه مرز بين بسياري از هنرها شكسته شده است و نميتوان با خطكش لغات، حيطه يك هنر را تعيين كرد.رشته نقاشي فضايي را ايجاد ميكند كه هر دانشجوي خلاق متناسب با توان، سليقه، دانش و ذهنيت خويش، دنياي خاص آفرينندگي خود را در آن مييابد و در نتيجه ميتواند آثاري را خلق كند كه باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعهاش گردد.
اين رشته به آموزش سبكهاي برجسته نقاشي معاصر ايران و جهان ميپردازد و در كنار آن دانشجويان دروسي مثل طراحي، اطلاعات و مباني هنرهاي تجسمي، تاريخ هنر و تاريخ عمومي نقاشي را ميگذرانند.
يك دانشجوي رشته نقاشي در طي تحصيل در دانشگاه ميآموزد كه خوب ببيند، تحليل كند، دانش خود را وسعت ببخشد و آنچه را كه ياد گرفته است در سطوح مختلف اشاعه بدهد. به همين دليل اگر فردي قريحه و ذوق نقاشي نداشته باشد، با ورود به رشته نقاشي فقط يكسري اطلاعات به دست ميآورد و بازدهي نخواهد داشت.
مشاغل قابل احراز:
1- خالق آثار هنری
2- آموزش نقاشی
3- تصویر ساز کتاب
4- طراح تصاویر متحرک
5- طراح تابلوهای تبلیغاتی
6- مسئول واحد هنر در دستگاه های مربوطه
7- نقاش زیبا ساز شهرها(فضای بیرونی)
8- نقاش زیبا سازی داخل ساختمان(فضای درونی)
9- مرمت کارآثار نقاشی
10- طراح نقش پارچه
11- طراح نقوش روی سفال و چینی و سرامیک
12- نقاش صحنه های نمایشی(سینما- نمایش)
طول دوره و شکل نظام
مجموع واحدهای دوره کاردانی پیوسته نقاشی گرایش نقاشی به شرح زیر است:
الف- دروس دوره سه ساله: مجموعاً معادل 96 واحد درسی است که هر واحد نظری آن 30ساعت و هر واحد عملی آن بسته به نوع درس بین 45 تا90 ساعت می باشد.
نقش و توانایی فارغ التحصیلان
پس از دوره پنج ساله در رشته نقاشی، فارغ التحصیلان توانایی های زیر را به دست خواهند آورد:
- توانایی بکارگیری ابزار طراحی و نقاشی بر انواع زمینه ها با تکنیک های مختلف
-آشنایی با تاریخ هنر ایران و جهان و شناخت و تحلیل سبک های مختلف نقاشی
-شناخت مبانی و هنرهای تجسمی و توانایی بکارگیری آن در ایجاد آثار نقاشی و طراحی
-توانایی طراحی و نقاشی از انواع سوژه های عینی و ذهنی
-توانایی ساخت زمینه ها و مواد نقاشی در حد مقدور
-آشنایی با عکاسی و توانایی بکارگیری تکنیک های آن در جهت رفع نیازهای مرتبط با شغل(تهیه آلبوم از آثار نقاشی، یادداشت فضاها و سوژه های مورد نظر جهت انجام پروژه ها....)
تواناييهاي لازم:
دانشجوي رشته نقاشي بايد ويژگيهاي جسمي و روحي خاصي داشته باشد تا بتواند در اين رشته موفق گردد و به همين دليل نيز آزمون نقاشي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي به صورت نيمهمتمركز برگزار ميشود؛ يعني پيش از ورود به دانشگاه استعداد و خلاقيت داوطلب در يك آزمون عملي سنجيده ميشود تا بهترين و توانمندترين داوطلبان وارد دانشگاه گردند.
از سوي ديگر نقاش؛ يعني خلاق؛ يعني آفريننده؛ يعني كسي كه از مرز بايدها و نبايدها ميگذرد تا طرحي نو دراندازد و به همين دليل نميتوان به او دستور داد كه چگونه باش و از چه راهي برو تا موفق شوي.
در واقع يك نقاش نميتواند در چهارچوبي مشخص و معين محدود گردد. و بالاخره بايد گفت كه هنر نقاشي مثل هر هنر ديگري كار طاقتفرسا، هوش، نبوغ و شعور فراوان نياز دارد.
موقعيت شغلي در ايران:
يك فارغالتحصيل نقاشي نبايد انتظار داشته باشد كه تنها مشغله و منبع درآمدش نقاشي كشيدن باشد چرا كه حتي نقاشهاي موفق و معروف جهان نيز تنها مشغلهشان كشيدن نقاشي نيست بلكه در كنار نقاشي، به تدريس نقاشي نيز ميپردازند. كاري كه بسيار مثمر ثمر است، چون تدريس و ارتباط با ديگران، تأثير به سزايي در ديد، ذهن و انديشه يك نقاش ميگذارد.
در كشور ما نيز يك نقاش ميتواند علاوه بر نقاشي به تدريس اين هنر در مراكز آموزش عالي يا آموزشگاههاي آزاد و به فعاليت در مطبوعات و نشريات، صداوسيما، فرهنگسراها، سازمان ميراث فرهنگي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداريها (به عنوان طراح و مجري نقاشيهاي ديواري) بپردازد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه: مباني هنرهاي تجسمي ، كارگاه طراحي پايه(سطح يك) ، كارگاه عكاسي پايه، هندسه مناظر و مرايا، كارگاه چاپهاي دستي، كارگاه حجمسازي، تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي، هنر و تمدن اسلامي ، آشنايي با هنر در تاريخ.
دروس اصلي: كارگاه طراحي (سطح دو) ، نقاشي ديواري ، كارگاه نقاشي ديواري (سطح يك)، كارگاه نقاشي (سطح يك)، تاريخ عمومي نقاشي، تجزيه و تحليل و نقد آثار نقاشي.
دروس تخصصي: كارگاه طراحي (سطح سه) ، كارگاه نقاشي (سطح دو)، كارگاه نقاشي(سطح سه)، مرمت آثار نقاشي. طرح عملي جامع، طرح و رساله نهايي درس هاي اين رشته: رديف نام درس 1 آشنايي با رشتههاي هنري معاصر 2 آشنايي با هنر در تاريخ 1 3 آشنايي با هنر در تاريخ 2 4 آشنايي با هنر سنتي ايران 5 انسان، طبيعت، طراحي 6 تاريخ اسلام 7 تاريخ عمومي نقاشي 1 8 تاريخ عمومي نقاشي 2 9 تاريخ عمومي نقاشي 3 10 تاريخ عمومي نقاشي 4 11 تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي 12 تربيت بدني 13 تعليم و تربيت در اسلام 14 جامعه کنوني ايران و انقلاب اسلامي (عنوان درس: مبان 15 حکمت هنر اسلامي 16 روش آموزش هنر در مدارس 17 رياضيات پايه و مقدمات آمار 18 زبان خارجي 1 19 زبان خارجي 2 20 زيست شناسي يا نجوم 21 طراحي و پرسپکتيو روي سطوح بزرگ مستوي و غير مستوي 22 طرح داربست و فنون نصب 23 طرح عملي جامع (نقاشي عمومي) 24 طرح عملي جامع نقاشي ديواري 25 طرح و رساله نهايي 26 عربي 1 (صرف و نحو و قرائت) 27 عربي 2 28 فارسي 1 (متن، دستور، آيين نگارش) 29 فارسي 2 30 مباني هنرهاي تجسمي 1 31 مباني هنرهاي تجسمي 2 32 مرمت آثار نقاشي 33 مرمت نقاشي ديواري 34 معارف اسلامي 2 35 مکانيابي 36 هندسه مناظر و مزايا 37 هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 1 38 هندسه نقوش در صنايع دستي ايران 2 39 هنر در دنياي کودکان 40 هنر و تمدن اسلامي 1 41 هنر و تمدن اسلامي 2 42 کارگاه چاپهاي دستي 1 43 کارگاه حجمسازي 44 کارگاه طراحي پايه (سطح يک) 1 45 کارگاه طراحي سطح دو 1 46 کارگاه طراحي سطح دو 2 47 کارگاه طراحي سطح دو 3 48 کارگاه طراحي سطح سه 1 49 کارگاه طراحي سطح سه 2 50 کارگاه طراحي سطح سه 3 51 کارگاه عکاسي پايه 1 52 کارگاه عکاسي پايه 2 53 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 1 54 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 2 55 کارگاه نقاشي ديواري سطح دو 3 56 کارگاه نقاشي ديواري سطح سه 57 کارگاه نقاشي ديواري سطح يک 2 58 کارگاه نقاشي سطح دو 1 59 کارگاه نقاشي سطح دو 2 60 کارگاه نقاشي سطح دو 3 61 کارگاه نقاشي سطح سه 62 کارگاه نقاشي سطح يک 1 63 کارگاه نقاشي سطح يک 2