جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۰۱
کد مطلب: 11546
۰

ايران به جمع معدود کشورهاي صاحب فناوري ساخت سامانه موقعيت ياب ماهواره پيوست


با موفقيت دانشمندان فضايي ايران در شکستن سد ديگري از تحريم ها، سامانه ستاره ياب ملي با عنوان «نصير۱» به عنوان ابزار ناوبري و کمک ناوبري براي تعيين موقعيت ماهواره هاي در حال حرکت در مدار ساخته و رونمايي شد.

به گفته رئيس سازمان فضايي کشور، تعداد انگشت شماري از کشورها مي توانند اين حسگرهاي ارزشمند فضايي را بسازند که ايران نيز به دليل مسائل تحريم در دسترسي به اين سامانه دچار مشکل بود اما به همت ۲۳ نفر از استادان و دانشجويان دانشکده هوافضاي دانشگاه خواجه نصير، نمونه مهندسي سامانه ستاره ياب ملي ايران طراحي و ساخته شد.

به گزارش مهر، سامانه ستاره ياب يکي از دقيق ترين ابزارهاي ناوبري و کمک ناوبري براي تعيين موقعيت ماهواره هاست. اين سامانه روي ماهواره نصب مي شود و قادر است با تصويربرداري از ستاره ها و تطبيق اطلاعات آن ها با حافظه پردازشگر خود وضعيت ماهواره را با دقت بالا محاسبه کند.

به گفته فاضلي، نمونه فضايي اين سامانه در آينده نزديک ساخته مي شود که قرار است روي يکي از کاوشگرهاي ايراني آزمايش شود.

جزئيات سامانه ستاره ياب


دکترجعفر روشنيان، رئيس دانشکده هوافضاي دانشگاه

خواجه نصيرالدين طوسي و مدير طرح در مصاحبه با واحد مرکزي خبر درباره اين سامانه گفت: اين فناوري پيچيده براي تعيين موقعيت ماهواره ها استفاده مي شود و قادر است با تصويربرداري از ستارگان و تطبيق اطلاعات آن ها با حافظه پردازشگر خود وضع ماهواره ها را با دقت بالايي محاسبه کند و براي اين کار از ۳ نرم افزار پردازش تصوير، تعيين موقعيت و تشخيص الگو استفاده مي کند.

فناوري پيشرفته سامانه ستاره ياب در انحصار تعداد معدودي از کشورهاست و به دليل اهميت بالايي که دارد تقريبا امکان تهيه آن وجود ندارد اما دانشمندان و متخصصان ايراني توانستند با هزينه کمتر از ۵۰۰ ميليون تومان اين سامانه را طراحي و توليد کنند. روشنيان گفت: ۲۳نفر از استادان و دانشجويان دانشکده هوافضاي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي ظرف مدت يک سال سامانه ستاره ياب ملي ايران (نصير يک) را طراحي و توليد کردند.

وي افزود: ديگر سامانه هاي ناوبري متداول که به سامانه ناوبري اينرسي معروف هستند به مرور زمان دچار خطاي انباشتگي مي شوند و عملکرد ماهواره ها را با مشکل مواجه مي سازند اما اين سامانه ستاره ياب با رفع نواقص قبلي قادر است وضع ماهواره ها را به طور دقيق مشخص کند.

وي تصريح کرد: اين نمونه صنعتي سامانه ستاره ياب است و نمونه فضايي آن تا پايان سال به دست متخصصان داخلي طراحي و توليد مي شود.

وي به تفاوت سيستم GPS و سامانه ستاره ياب اشاره کرد و گفت: در سامانه هاي GPS موقعيت مکاني مشخص مي شود ولي در سامانه هاي ستاره ياب زاويه هاي ماهواره ها مدنظر است.

رئيس سازمان فضايي ايران نيز در مراسم رونمايي از سامانه ملي ستاره ياب با اشاره به سامانه ستاره ياب ملي ايران (نصير۱) که به همت دانشمندان فضايي دانشکده هوافضاي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي طراحي و ساخته شده است، گفت: سامانه ستاره ياب يکي از حسگرهاي بسيار ارزشمند فضايي است که اغلب روي ماهواره ها براي تعيين وضعيت مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين نوع حسگر در کشورهاي پيشرفته طراحي و ساخته مي شود که ايران نيز به دليل مسائل تحريم در دسترسي به اين سامانه دچار مشکل بود اما با حمايت ستاد توسعه فناوري هوافضاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و به همت دانشمندان فضايي دانشکده فضايي دانشگاه خواجه نصير نمونه مهندسي سامانه ستاره ياب ملي ايران طراحي و ساخته شد. به گفته فاضلي، تمامي قطعات سامانه ستاره ياب ملي توسط دانشمندان فضايي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي طراحي و ساخته شده است که مي توان آن را نمونه واقعي تحقق شعار توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني دانست.

رئيس سازمان فضايي ايران درباره کاربردهاي سامانه ستاره ياب ملي ايران گفت: تعيين موقعيت دقيق و وضعيت صحيح ماهواره در هنگام حرکت در مدار توسط اين سامانه به راحتي امکان پذير است. همچنين اين سامانه کمک مي کند که ماهواره بتواند از نقطه موردنظر به راحتي تصويربرداري و آن را به پايگاه زميني ارسال کند. بنابراين با اين سامانه مي توان با دقت بسيار بالا، وضعيت ماهواره را شناسايي کرد و ماهواره هم به راحتي تصويربرداري کند.

فاضلي خاطرنشان کرد: کشورهاي معدودي توانايي طراحي و ساخت ماهواره را دارند که تعداد آن ها به ۴۰ کشور مي رسد اما تعداد انگشت شماري از اين کشورها مي توانند اين حسگر فضايي را بسازند.



تاثير دستيابي ايران به سامانه ستاره ياب در تصويربرداري دقيق ماهواره ها


رئيس سازمان فضايي با اظهار اميدواري نسبت به ساخت نمونه فضايي سامانه ستاره ياب نصير ۱ در آينده نزديک افزود: قرار است نمونه فضايي سامانه ستاره ياب ايران روي يکي از کاوشگرهاي ايراني مورد آزمايش قرار گيرد.

وي درباره تاثير دستيابي به سامانه ستاره ياب در تصويربرداري دقيق ماهواره هاي ايراني گفت: اکنون مشکلي در تصويربرداري ماهواره ها نداريم. البته فعاليت ماهواره هاي ايراني در تصويربرداري، در مراحل مقدماتي است و به نوعي ايران در حال شکستن سدهاست و نبايد توقع داشت تصاويري که ماهواره هاي بسيار پيشرفته دنيا و با دقت بسيار بالا مي گيرند، ايران نيز بتواند چنين تصاويري دريافت کند.

وي ضمن دعوت خبرنگاران براي بازديد از مرکز فضايي البرز و ديدن تصاوير ارسالي ماهواره نويد از فضا به پايگاه هاي زميني، گفت: اين تصاوير براي انجام کارهاي تحقيقاتي دانشگاهي بسيار ارزشمند است. سامانه ستاره ياب نصير۱ به عنوان يکي از دقيق ترين ابزارآلات ناوبري با اطلاعات ستارگان در فضاي لايتناهي اقدام به تعيين وضعيت ماهواره مي کند.

اين سامانه قادر است با تصويربرداري از ستارگان آسمان و تطبيق اطلاعات آن ها با حافظه پردازشگر خود وضعيت ماهواره ها را با دقت بالايي محاسبه کند.

کاوشگر ۵ با موجود زنده تيرماه جاري به فضا پرتاب مي شود


فاضلي همچنين از پرتاب ماهواره فجر در آينده نزديک خبر داد و اعلام کرد: کاوشگر ۵ که توسط پژوهشگران سازمان فضايي ايران طراحي و ساخته شده است، به همراه موجود زنده، تيرماه امسال به فضا پرتاب مي شود.

به گزارش ايسنا، دکترحميد فاضلي در جمع خبرنگاران، درباره زمان پرتاب ماهواره ملي فجر که چهارمين ماهواره بومي ايران بوده و توسط شرکت صاايران طراحي و ساخته شده است، گفت: اين ماهواره در حال تکميل شدن است که در آينده نزديک به فضا پرتاب مي شود.

وي درباره علت تاخير پرتاب ماهواره فجر که پيش از اين، اوايل خرداد به عنوان زمان پرتاب آن اعلام شده بود، گفت: فعاليت هاي فضايي داراي پيچيدگي هاي زيادي است و در آينده نزديک اين ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد.

وي درباره زمان پرتاب کاوشگر ۵ نيز گفت: پيش بيني ما اين است که اين کاوشگر ساخت محققان ايراني به همراه موجود زنده تيرماه امسال به فضا پرتاب شود.   خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی