دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۸
کد مطلب: 11749
۰

سرطان ريه درمان قطعي ندارد

سرطان ریه از مهلک ترین انواع سرطان است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری است. دکتر سهراب پور فوق تخصص ریه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان ریه در اثر عمل مختلف بوجود می آید عواملی چون استعمال دخانیات و در برخی موارد وجود آلاینده هایی مثل آزبست می تواند باعث بروز سرطان ریه شود اما علت اصلی این بیماری استعمال بیش از اندازه سیگار است و در واقع 90 درصد از افراد بر اثر مصرف مکرر سیگار دچار سرطان ریه می شوند.

وی گفت:طبق آمار در کشور ما افراد بین سن 18-15 سالگی برای اولین بار کشیدن سیگار را تجربه می کنند و به مرور زمان به آن اعتیاد پیدا می کنند.

این فوق تخصص بیان داشت: دود سیگار بیش از 400 نوع ماده شیمیایی دارد که برخی از آنها مستقیما و برخی دیگر در اثر ترکیب  با مواد دیگر سرطان زا می شوند علاوه بر آن کیفیت دود سیگار باعث التهاب ریه و به دنبال آن فرد دچار برونشیت مزمن می شود و در اثر استنشاق مکرر دود سیگار دچار آمفیزم و به دنبال آن سرطان ریه می شود.

سهراب پور در ادامه به این نکته اشاره کرد که علائم سرطان ریه بلافاصله پس از روزهای اولیه مصرف بروز نمی کند بلکه ممکن است بعد از گذشت سالها مصرف فرد متوجه وجود این بیماری در خود شود.

این فوق تخصص در خصوص علائم بیماری افزود: علائم سرطان ریه در بیشتر موارد سالها پس از اولین مصرف بروز می کند عمده ترین علائم این بیماری سرفه های شدید و مکرر و در پاره ای مواقع همراه با خون است.

فرد مبتلا به  سرطان ریه در دم و بازدم خود دچار مشکل شده و به مرور زمان دچار تنگی نفس می شود به طوری که حتی انجام کارهای روزانه و شخصی خود دچار مشکل می شود.

همچنین کاهش ناگهانی وزن و خستگی مفرط، خس خس و درد سینه و در پی آن تغییر صدا نیز از عمده علائم این بیماری است.

سهراب پور در مورد راه های درمان این بیماری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این نوع سرطان بسیار مهلک است و هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد متاسفانه بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری شدیدا پیشرفت کرد و راهی برای درمان آن نیست.

تقریبا 20 درصد از بیماران تحت عمل جراحی قرار می گیرند که از این درصد، افراد کمی شانس بهبودی کامل را دارند و باید مرتب تحت نظر پزشک باشند بنابر این بهترین راه مبارزه با این بیماری  مهلک تلاش برای پیشگیری از ابتلا به آن است.

دکتر سهراب پور در خاتمه افزود: از آنجایی که بهترین و شاید تنها راه درمان سرطان ریه پیشگیری از آن است مسئولین و اصحاب رسانه درمرحله اول باید با برنامه سازی و اطلاع رسانی مفید و مناسب در مورد خطرات ناشی از استعمال بیش از اندازه دخانیات افراد جامعه را آگاه کنند در مرحله بعد خانواده ها  معلمان و پرسنل آموزشی و همچنین متولیان امور دینی و مذهبی می توانند برای داشتن یک جامعه بدون دخانیات  در نهایت پیشگیری از سرطان ریه بسیار تاثیر گذار باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!