شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۲
کد مطلب: 12191
۰
۱

كدام رنگ در پوشش معلمان موجب بی‌علاقگی دانش‌آموز می‌شود!

یک جامعه‌شناس گفت: معلمان باید از پوشیدن لباس به رنگ‌ مشکی و قرمز اجتناب کنند زیرا این نوع رنگ‌ها سبب ایجاد حالت بی‌علاقگی و دلزدگی در دانش‌آموز می‌شود.

امرالله امانی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با فارس ، در خصوص تأثیر و نوع پوشش معلمان بر دانش‌آموزان اظهار داشت: در این زمینه باید نگرش شرع محور و عرف محور را با یکدیگر تلفیق کنیم.

وی عنوان کرد:‌ یکی از مهمترین توصیه‌هایی که از لحاظ شرعی به تمام مسلمانان اعم از مرد و زن شده است، رعایت حجاب اسلامی به عنوان واجب دینی است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: باید در نظر داشت این واجب دینی عرف را نیز تحت‌‌تأثیر خود قرار داده و می‌توان حجاب را به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی ایرانیان دانست.

*حجاب اسلامی منافاتی با شاد زیستن ندارد

امانی ادامه داد: پس از مهمترین مسأئلی که هم در عرف و هم در شرع به آن توصیه می‌شود و باید به آن توجه کرد، رعایت حجاب اسلامی است اما باید در نظر داشت رعایت حجاب اسلامی و عفاف هیچ گونه منافاتی با شادزیستن ندارد چراکه در شرع و بیانات پیامبر اکرم (ص) توصیه‌های مکرری به وجود شادی و شادمانی در زندگانی مسلمانان شده است.

وی با تأکید بر اینکه اسلام دینی است که به مسئله شادی توجه ویژه‌ای دارد، افزود: دین اسلام دین غم‌پروری نیست، رسول گرامی اسلام (ص) همواره با چهر‌ه‌ای گشاده با افراد گفت‌وگو می‌کردند؛ دین اسلام دینی شاد محور است که بر پایه شادی قرار دارد.

*مدرسه مهمترین و اساسی‌ترین نهاد جامعه‌پذیر کردن کودکان

امانی بیان کرد: مدرسه مهمترین و اساسی‌ترین نهاد جامعه‌پذیر کردن کودکان است و می‌توان آن را به عنوان نهادی دانست که کودکان ارزش‌ها، هنجارها، عرف، دین و مذهب را در قالب نظام اجتماعی آموزش می‌بینند و با درونی کردن این ارزش‌ها و هنجارها در آینده نه چندان دور می‌توانند آن را به عنوان نقش اجتماعی در جامعه به کار ببرند.

وی تصریح کرد:‌ در نتیجه باید برای دانش‌آموزان این بستر فراهم شود که در رفتارهای اجتماعی خود هم عرف و هم شرع را در نظر بگیرند.

*جلوگیری از ایجاد فضایی ناخوشایند در انتقال ارزش به دانش‌آموز

این جامعه‌شناس افزود: بستر جامعه‌پذیری باید در محیطی ایجاد شود که اجبار وجود نداشته باشد، بدین معنا که اگر بخواهیم فرآیند اجتماعی‌شدن و جامعه‌پذیری را با اجبار و زور به دانش‌آموزان بقبولانیم، درونی شدن ارزش‌ها به طور خود‌آگاهانه صورت نمی‌گیرد و در آینده مشکلاتی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ بهترین عملکرد در این زمینه این است که در عین اینکه دانش‌آموزان کنترل می‌شوند، تلاش کنیم تا آنها با فضای ناخوشایندی در جریان انتقال ارزش‌ها مواجه نشوند.

امانی ادامه داد: معلم باید در زمینه پوشش بگونه‌ای لباس بپوشد که دانش‌آموز در جریان الگوپذیری خود با بهترین الگو روبرو باشد، بدین معنا که با این روش هم بحث شرعی رعایت شود و هم بحث عرفی در جای خود لحاظ شود.

*الگوبرداری مستقیم دانش‌آموز از نوع پوشش معلم

امانی عنوان کرد: دانش‌آموز با مشاهده نوع پوشش معلم می‌تواند الگوبرداری مستقیمی در موضوع حجاب داشته باشد، اما نکته مهم در این زمینه است که ما نمی‌توانیم تمام ارزش‌ها را در قالب خودمان به دانش‌آموز منتقل کنیم برخی از ارزش ها به ناچار باید به دانش‌آموز آموزش داده شود، برای اینکه این آموزش به بهترین نحو صورت بگیرد باید فضای مفرح و شاد که احساس مقلد بودن در دانش‌آموز به وجود نیاید صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه معلم باید هم لباسی بپوشد که از طریق آن هم شئونات اسلامی رعایت شود و هم فضایی را ایجاد کند که احساس نزدیکی در دانش‌آموز به وجود آید، گفت: معتقدم اگر معلم در پوشش خود از رنگ‌ها شاد که در دین مبین اسلام نیز استفاده از آن تأکید شده است مانند رنگ سفید استفاده کند، احساس نزدیکی بین دانش‌آموز و معلم بیشتر خواهد شد.

*رنگ‌های قرمز و مشکی سبب ایجاد حالت بی‌علاقگی در دانش‌آموز می‌شود

این جامعه‌شناس با بیان اینکه از لحاظ نوع رنگ لباس، معلم می‌تواند در لباس خود از انواع رنگ‌های شاد از جمله سفید، صورتی، زرد و آبی استفاده کند، اظهار داشت: معلمان باید از پوشیدن لباس به رنگ‌ مشکی و قرمز اجتناب کنند چراکه این نوع رنگ‌ها سبب ایجاد حالت بی‌علاقگی و دلزدگی در دانش‌آموز خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر معلمان در پوشش خود از رنگ‌های شاد استفاده نمی‌کنند و آموزش و پرورش نیز به این مسئله اصلاً توجه ندارد.

امانی ادامه داد: آموزش و پروش باید توجه کند که معلمان در کنار اینکه باید پوششی اسلامی داشته باشند، از رنگ‌های شاد و مرتب استفاده کنند، کاری که صداو سیما در ساخت برنامه‌های کودک لحاظ می کند و مجریان برنامه های کودک اغلب با لباس شاد در برنامه ها حاضر می شوند؛ این امر باعث می‌شود ترسی که دانش آموز نسبت به معلم دارد از بین برود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خدا خیرتون بده بالاخره یکی در این مورد صداش دراومد. من دبیرم وبا بچه ها خیلی دوستم اونها حتی حاضرنیستن نظر معلمانی رو که به قول خودشون مثل املها!!!!!! لباس میپوشند رو گوش کنند چه برسه به اینکه بخوان عمل کنن به حرفهاشون.به خدا اسلام دین غم و غصه نیست دین شادیه چرا همش ما رو مجبور میکنن پوشش تیره بپوشیم؟؟؟ ادم میتونه شیک و به روز و خوش رنگ و متین لباس بپوشه . در کتاب مفاتیح الحیاط حدیث داریم که از پوشیدن لباس مشکی بپرهیزید که همانا لباس شیطان است فکر کنم از امام صادق باشه اگه اشتباه نکنم میتونین مراجعه کنین
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن